Danmarks første grønne flyrute kan blive med afgang fra Aalborg

En offentlig tilskudsordning støtter 26 nye grønne energiprojekter med 194,5 millioner kroner. Et af projekterne arbejder henimod at skabe grønne flyrejser og kan måske gøre Aalborg-København-ruten til den første grønne indenrigsrute.

Regeringen har meldt ud, at danskerne i 2025 skal have mulighed for at flyve grønt på en indenrigsrute, og senest i 2030 skal alle indenrigsruter være grønne.

Tirsdag blev endnu et spadestik taget for at nå den målsætning. Det Energiteknologiske Udviklings- og Demonstrationsprogram (EUDP), som er en offentlig tilskudsordning, meldte nemlig ud, at de støtter 26 energiprojekter med 194,5 millioner kroner.

Blandt projekterne er eSAF-AAL, der vil producere bæredygtigt flybrændstof. I projektet vil man udvikle og demonstrere en ny teknologi til direkte omdannelse af e-metanol til flybrændstof. 

Målet er at skabe det tekniske grundlag til at bygge en fuldskalafabrik i Aalborg, der fra 2025 kan producere 10.000 tons flybrændstof om året til forsyning af den første grønne indenrigsrute.

Løsning skal gøres global

Med i projektet er blandt andre Aalborg Universitet og Aalborg Lufthavn.

- Vi, som lufthavn, er bindeled. Det er her, de lander, og det er her, de skal have brændstof på. Derfor er det ganske naturligt, at vi er med i de her projekter, siger direktør i Aalborg Lufthavn, Niels Hemmingsen.

- Som lufthavnsdirektør håber jeg, at den første grønne rute kommer til at gå fra Aalborg. Det ville også give mening, da Aalborg-København-ruten både målt på antal fly og sæder er den mest anvendte. Vi har 16-20 daglige afgange til København, fortæller han, inden han gør det klart, at det vigtigste er at finde en løsning, som kan bruges på landsplan såvel som globalt.

Hvad er bæredygtigt flybrændstof?

Bæredygtigt flybrændstof (SAF), som for eksempel biobrændstof, er et jetbrændstof baseret på bæredygtige olieafgrøder eller biomasse som f.eks. camelina, jathropha, alger, animalske olier, fedtstoffer samt forskellige former for fossile brændstoffer som f.eks. spildaffald fra industrien, husholdninger, landbrug, skovbrug og papirfremstilling.

Kilde: Scandinavian Traveler

Hos European Energy A/S, der står i spidsen for projektet, som de selv kalder banebrydende, glæder de sig over støtten.

- Eksisterende teknologier benytter mellem tre og seks trin til at konvertere e-metanol til eSAF (elektrisk produceret bæredygtigt flybrændstof). Med eSAF-AAL-teknologien anvendes en banebrydende simpel et-trinsproces. Teknologien med metanol som mellemprodukt vil have fordele i forhold til at operere dynamisk og følge den fluktuerende elproduktion fra vedvarende energikilder samt fordele i forhold til produktionsprisen for bæredygtigt flybrændstof, siger Søren Knudsen Kær fra European Energy A/S.

Udover produktionen skal brændstoffet også godkendes til de enkelte flymotorer, så der venter fortsat et stort stykke arbejde.


Seneste nyt

fra Nordjylland