Frisør med personlighed: Jeg tjener flest penge på de skaldede
Hvis du vil overleve som frisør, må du selv gøre noget og udvikle din salon. Hvis du er kreativ nok, kan du også tjene penge på de skaldede, lyder det fra en frisør i Aalborg.
Hvordan skal man overleve som uddannet frisør, når der hele tiden dukker billigere konkurrenter uden uddannelsen op på markedet?
Det spørgsmål har to frisører i Aalborg fundet svaret på. Fra hver deres salon tilbyder de ikke bare klipninger, farve, permanent og føntørring - de tilbyder en oplevelse, der får kunderne til at vende tilbage gang på gang.
Hos Ricardo Rodrigues i salonen Chao Chao i Aalborg synes kunderne, han er en dygtig frisør. Men det er nu ikke kun derfor, de kommer i salonen. Ricardo har spanske rødder, og han taler med glødende engagement om de fleste emner. Ricardo er en personlighed.
De folk, jeg tjener allerflest penge på, er skaldede. Skaldede folk er blevet dårligt behandlet. Deres koner har kraftedeme bare taget en trimmer og har givet den fuld Henning på de stakkels mænd.
Ricardo Rodrigues, Indehaver, Chao Chao
Og så har han forstået at give mændene i salonen det, de gerne vil have. I baglokalet er der nemlig masser af mandehørm og frimodigt sprog. Her har Ricardo lavet en barbersalon, hvor mændene bliver budt på cognac eller portvin.
For ifølge Ricardo er der masser af penge at tjene på mænd, der gerne vil have, at deres hår bliver taget seriøst.
- De folk, jeg tjener allerflest penge på, er skaldede. Skaldede folk er blevet dårligt behandlet. Deres koner har kraftedeme bare taget en trimmer og har givet den fuld Henning på de stakkels mænd, siger Ricardo Rodrigues.
- Frisørerne piber
Et andet sted i centrum af Aalborg er Carina Lundtoft også i gang med en herreklipning i hendes salon, Trend Cut by Lundtoft. I ugens løb har vi her på TV2 Nord beskrevet, hvordan mange uddannede frisører føler sig pressede af ufaglærte, der tilbyder billige klipninger. Carina mener, at det primært er de ældre frisører, der er pressede af de ufaglærte frisører.
- Hvis jeg skal være helt ærlig, så synes jeg, at nogen af de andre frisører piber. Det er nogen, der bare gør, som de altid har gjort. Det er vigtigt i dag, at man er kreativ, og at man ikke kun er frisør, men også forretningsudvikler. Man skal skille sig ud fra mængden, siger Carina Lundtoft.
Carina serverer rødvin om fredagen, salonen er på de sociale medier ,og så sælger hun årskort til 4500 kroner, hvor mænd kan blive klippet op til 18 gange på et år.
- Det giver selvfølgelig faste kunder. Man er sikker på, at kunden kommer igen, og han ikke gå et andet sted hen, forklarer Carina Lundtoft.
Find en niché
Carina og Ricardo mener, at der er plads til både deres saloner og de billigere klippere på markedet, men de mener, at de klassiske saloner hele tiden skal være oppe på tæerne. For konkurrencen er hård, og man kan hurtigt få problemer, hvis man ikke fornyer sig selv og sit koncept.
- Andre frisører behøver ikke gøre som mig, men de må finde ud af, hvad de brænder for, og hvad der er deres niche, siger Ricardo Rodrigues.