Tog til lufthavnen hver halve time droppes
Foto: Stefan Kjærgaard / TV2 Nord
Nordjyske Jernbaner mangler akut personale, og det betyder, at de ikke kan køre på strækningen mellem Lindholm Station og Aalborg Lufthavn som planlagt.
Søndag er nye køreplaner for den kollektive trafik trådt i kraft, og egentlig var det planen, at der fra nu af skulle være en halv time mellem togene til og fra Aalborg Lufthavn i stedet for en time.
Det er dog blevet udskudt.
Ikke fordi, der er ekstremt få passagerer, som TV2 Nord tidligere har kunnet fortælle, men fordi Nordjyske Jernbaner mangler lokomotivførere. Seks lokomotivførere er netop smuttet over til Arriva.
- Der er åbenbart nogen, som har kunnet tilbyde noget, som vi ikke har kunnet matche. Det er da ærgerligt, siger Peter Hvilshøj, der er administrerende direktør hos Nordjyske Jernbaner.
Flere tog vil ikke have stor effekt
Den 300 millioner kroner dyre og tre kilometer lange stikbane fra Lindholm Station til Aalborg Lufthavn, der blev indviet for et år siden, er resultatet af et trafikforlig fra 2013 med bred politisk opbakning i Folketinget.
Lige nu kører DSB's lyntog til lufthavnen hver time, men planen var egentlig, at der skulle have være halvtimesdrift, hvilket ifølge en trafikforsker nok ikke ville have den store effekt alligevel.
- Om der er hel- eller halvtimesdrift gør ikke den store forskel hvad angår antallet af passagerer. Der er ikke ret mange, som har lyst til at tage toget til lufthavnen, siger Harry Lahrman, der lektor ved Institut for Byggeri og Anlæg på Aalborg Universitet.
- Det er virkelig en skam
I første omgang var det DSB, som var tiltænkt at skulle køre tog til og fra lufthavnen hver halve time. En opgave, som statsbanerne ikke har kunnet løfte.
Derfor lavede Region Nordjylland en aftale med Nordjyske Jernbaner, der så skulle køre fra Skørping og ud i lufthavnen.
- Vi plejer at holde, hvad vi lover, så det er virkelig en skam, at det alligevel ikke bliver til noget. Vi har også lokomotivførere, som havde glædet sig til at køre på den ny strækning, siger Peter Hvilshøj.
Ny DSB køreplan fra søndag 12. december
- DSB indfører 12. december en ny køreplan. Den eneste ændring for nordjyder er, at rejsende i InterCity-togene mellem København og Aalborg hver anden time vil opleve at skulle skifte til et andet tog ved samme perron i Fredericia.
- Togskiftet forlænger ikke rejsetiden, og skyldes, at DSB kan køre mest muligt med de nye el-lokomotiver i stedet for diesellokomotiver.
- InterCityLyn-togene, hvor passagererne typisk rejser over de længste afstande, er fortsat gennemkørende.
Stikprøve viste flere tomme togvogne
TV2 Nords egen trafiktælling den 30. november har vist, at mange tog kører nærmest helt tomme til og fra Aalborg Lufthavn. 1,6 passagerer var der i gennemsnit pr tog. I lufthavnen har de dog aldrig hørt om en bane, der ikke er blevet en succes, hvis den ender i netop en lufthavn.
- Lige nu har vi et tog i timen, og jeg tror, at det er vigtigt, frekvensen kommer op, hvis togtrafikken skal vokse, siger Niels Hemmingsen, der er direktør i Aalborg Lufthavn.
Trafikforsker Harry Lahrmann har tidligere foreslået at indsætte gratis shuttlebusser eller taxaer fra Lindholm Station til lufthavnen i stedet for tog på en ny bane, som han fortsat ikke tror en døjt på.
- At sende flere tog ud i lufthavnen vil bare gøre underskuddet endnu større, hvis der ikke kommer flere passagerer alligevel, siger Harry Lahrmann.
Uddanner flere lokomotivførere
Ved næste køreplanskift om et år satser Nordjyske Jernbaner på at være klar til at køre i Aalborg Lufthavn.
- Vi starter et nyt hold op med lokomotivførerelever fra den 1. februar, så hvis Region Nordjylland fortsat ønsker, at vi skal i køre i lufthavnen, så er vi klar i starten af 2023, siger Peter Hvilshøj.
Nordjyske Jernbaner har lige nu 25 tog og 120 ansatte.