Massiv markedsføring på vej: Udenlandske turister skal til Nordjylland - og kommunerne betaler
Den nordjyske turistbranche er hårdt presset. Det mærker de også på evnen til at kunne gøre reklame for sig selv overfor de udenlandske turister. Reklamekassen er ganske enkelt tom. Men nu kommer blandt andet de nordjyske kommuner turistbranchen til undsætning. En stor turistkampagne, som ellers skulle have været betalt af branchen selv, bliver nu betalt af offentlige midler.
En kampagne til 12 millioner kroner kommer ikke til at lide under coronakrisen - men de nordjyske kommuner og turistdestinationer betaler nu hele regningen.
Den 14. marts klokken 12.00 lukkede de danske grænser. Alle, der ikke kunne fremvise et rødbedefarvet pas, alle der ikke kunne fremføre bevis for et såkaldt anerkendelsesværdigt formål med besøget i Danmark, blev afvist ved grænsen. Fra den ene dag til den anden var alt der hed turisme i Nordjylland et fjernt minde og det er først nu, tre måneder senere, at man igen kan se frem til at byde tyske og norske turister velkommen i Nordjylland.
Den 15. juni genåbnes grænserne nemlig for turister. I første omgang for turister fra Norge, Tyskland og Island.
Og de skal udnytte muligheden for at tage til smukke Nordjylland. Det skal en markedsføringskampagne til 12 millioner kroner overbevise dem om.
Bag kampagnen står BRN, Business Region North, som har startet et initiativ kaldet Fælles Vækst sammen med en række af de nordjyske turistattraktioner.
Skulle betale 70 procent
Kampagnen har været længe undervejs - også før coronavirus gjorde sit indtog - og det var planen at attraktionerne skulle betale 70 procent af kampagnen. Men pludselig var der altså en virus der satte dagsorden og nu BRN sammen med kommunerne og turistdestinationerne taget hele regningen på sig.
- Når vi kan se mere og mere af bunden af vores pengekasse, så begynder vi at prioritere. Og vi synes jo, at Fælles Vækst er et fantastisk godt projekt, og det vil vi gerne være med til at understøtte. Men lige nu har vi simpelthen ikke likviditeten til det, fortæller Jørgen Hoff, der er direktør i Skallerup Seaside Resort der er en del af Fælles Vækst. Samme besked lyder fra andre attraktioner i Nordjylland og det er derfor det offentlige nu betaler gildet:
- Vi synes i år, hvor vi er i den her helt unikke situation, der har ramt vores erhvervs så hårdt, der må vi i det offentlige løfte lidt ekstra i år. Og så håber vi, at erhvervet melder sig klar igen næste år. Det er jo hele formålet, lyder det fra Peter Krusborg, der er operatør i Fælles Vækst.
Det håb deler direktøren på Skallerup Seaside Resport:
- Det giver effekt, når vi står sammen i Nordjylland. Det giver effekt, og det vil vi gerne være med til
2019 var første år, hvor Fælles Vækst stod bag en turistkampagne i Nordjylland. Her steg antallet af overnatninger i Nordjylland med 5,6 procent.