DM-ugen i Aalborg var en stor succes
Foto: Henning Bagger / Ritzau Scanpix
I løbet af DM-ugen blev der fundet mange vindere i mere end 50 forskellige sportsgrene – men også Aalborg og eventet har vundet.
En vellykket DM-uge er overstået, hvor der blev fordelt 180 medaljesæt i 52 forskellige sportsgrene. Ikke nok med at vejret har været fremragende, så var selve arrangementet det også.
Det er i hvert fald Kenneth Cortsens oplevelse. Til daglig er han ph.d. og forsker i sportsøkonomi og branding ved professionshøjskolen UCN.
- Jeg synes, det er fremragende, og jeg studsede over antallet af frivillige, og hvordan vi i Danmark er så dygtige til sportsevents på den her samlende måde, siger han og fortsætter:
- Det er noget, vi gør fantastisk – ikke kun i Aalborg, men i hele Danmark, men jeg må bare sige, at Aalborg i de her dage har summet af liv.
En meget tilfreds borgmester
I løbet af ugen har det nærmest været en festivalligende stemning rundt omkring i byen og især på havneområdet i Aalborg. Og det er noget, der begejstrer Aalborg Kommunes borgmester, Thomas Kastrup-Larsen.
- Det har været en stor succes. Der har været gang i mange aktiviteter og sportsgrene, som man normalt ikke ser, siger han.
Selvom idrætsfestivalen udadtil sprudlede af fest, farver og fart, så gav den dog også udfordringer for værtsbyen. Det erkender borgmesteren.
- Der var godt nok lidt trafikale problemer i forbindelse med enkeltstart i cykling. Der kørte billister, hvor cykelrytterne kørte, og det må naturligvis ikke ske igen, siger Thomas Kastrup-Larsen.
Aalborg har skabt en stærk ramme
På Honnørkajen har der været gang i alt fra længdespring til brydning samt aktiviteter i Limfjorden også. Ifølge brandingeksperten er det imponerende, at byen har iværksat et så stort arrangement.
- Det summer af liv og aktivitet, og det viser jo, at sport er en rigtig god platform til at lave en form for folkefest, siger Kenneth Cortsen.
DM-ugen har ikke kun skabt en fest for udøvere og publikum. Den har også bidraget positivt til erhvervslivet i Aalborg, fortæller borgmester Thomas Kastrup-Larsen.
- Aalborg har nydt godt af flere hotelovernatninger og omsætning på restauranter, siger han.
Se interviewet med borgmester Thomas Kastrup-Larsen her:
Det giver mening for mindre sportsgrene
Til det mini-lignende-OL arrangement, som DM-ugen har været, har der også været mange sportsgrene med, som måske i den brede befolkning er lidt mere ukendt.
Ifølge brandingeksperten kan man drage paraleller til andre større arrangementer som eksempelvis final four i håndbold, og sådan et event som DM-ugen kan være med til at give de mindre sportsgrene et nyt pust.
- Det, at man går ind og puljer de her sportsgrene, viser, hvor eventdrevet sporten er blevet over tid, siger han og fortsætter:
- Det giver noget fornyet næring til sportsgrene, at man samler tingene for at gøre noget større eller mere interessant.
Ser brand-potentiale i DM-ugen
I Hjallerup har man sit marked, som har været kendt i mange år, og i Aalborg har man karnevallet, som ligeledes har været kendt i mange år.
Det samme potentiale ser Kenneth Cortsen i DM-ugen på sigt, og det skyldes især det, at man har lavet det til et større event end mange små enkelte events.
- Jeg tror, man har skabt et mere interessant koncept omkring afviklingen af de her mesterskaber i forskellige sportsgrene ved at lægge et eventlag indover dem. Det giver nogle positive synergieffekter som eksempelvis mere liv og samlende fællesskab i byrummet, siger han.
- Sporten får selvfølgelig også ny næring, fordi det er mere marketing- og mediedrevet.
Aalborg Kommune er igen i 2023 vært for DM-ugen, hvorefter arrangementet vil skifte mellem danske byer.
Se højdepunkter fra DM-ugen her: