Nedlukkede butikker sælger via Facebook: Min forretning overlever krisen

Flere butikker, der er lukket ned, bruger live sendinger på sociale medier til at sælge deres varer. Det er en succes, og en udvikling, som eksperter først havde forventet ville hitte om et par år.

Mens landets butikker nu er lukket ned igen-igen, er flere begyndt at sælge deres produkter via Facebook lives for at holde gang i forretningen, selvom dørene er lukket. Den udvikling vinder frem, og det er noget, vi skal forvente at se mere af i fremtiden – også når coronaen har sluppet sit tag i danskerne. Sådan lyder det fra Lars Funck Kristensen, der er ekspert i trends, tendenser og teknologi inden for e-handel og online markedsføring.

En af dem, der har glæde af at sælge via lives på Facebook er Tina Søndergaard Frederiksen fra Frederikshavn. 

- Det føles som en stor sejt og som en stor succes, siger hun glad.

Da Danmark i december blev lukket ned, var det tredje gang på et år, at Tina Søndergaard fra Frederikshavn måtte lukke sin butik Søndergaard F på grund af corona.

-  Da jeg kom hjem klokken otte på privatadressen den dag, græd jeg et par tårer. Jeg har ikke grædt under hele det her forløb, men jeg tænkte, at jeg ikke havde flere skud i bøssen. Hvad skulle jeg finde på? Men den her succes med den kæmpestore opbakning fra mine kunder. Det har bare tændt en gejst, siger hun. 

Tina Søndergaard Frederiksen kæmper for sin butik under tredje nedlukning. Livesendinger på Facebook har vist sig at være vejen frem.
Tina Søndergaard Frederiksen kæmper for sin butik under tredje nedlukning. Livesendinger på Facebook har vist sig at være vejen frem.
Foto: Kenny Eggert Nissen / TV2 Nord

Forretningen er blevet bedre kendt

Et par gange om ugen sælger hun nu sine varer ved, at hun sender live video på FB, hvor hun viser nogle af sine varer frem. Nogle dage er det tøj, andre dage er det brugskunst. Mens hun sender, live kan facebookbrugerene følge med og skrive i kommentarsporet, hvilke af de varer hun finder frem, de ønsker at købe.

- Det har gjort det, at min forretning overlever den her krise. Helt sikkert. Det har også gjort det for min forretning, at den nok er blevet lidt mere kendt, fortæller hun. Hun har fået flere følgere på Facebook, og er begyndt at sende varer til kunder i Aarhus og Randers. 

Og hun er langt fra den eneste, der har fundet ud af, at man via livesendinger på sociale medier kan sælge sine produkter.

- Det er ret udbredt, og vi vil se det meget meget mere. Og det har blandt andet noget at gøre med, at det ikke er så svært at lave. Den største hurdle er den overvindelsen med at stille sig op foran kameraet, forklarer ekspert i e-handel ved UCN, Lars Funck Kristensen. 

Ifølge Lars Funk Christensen er det særligt specialbutikkerne, der har gavn af at bruge livesendinger, fordi de i videoerne kan give noget af deres gejst for produkterne videre til forbrugerne.

- Vi plejer at sige, at vi kommer over corona, men vi kommer ikke tilbage til det, der var. Vi ser meget på corona, som om det har skubbet det her (udviklingen, red.) længere frem. Så vi er nok kommet to til tre år længere frem, end vi ellers ville have gjort. Men det her med at bruge internettets muligheder til at skabe noget relation og noget personlig kontakt – det har været på vej igennem længere tid.

Tina Søndergaard Frederiksen kæmper for sin butik under tredje nedlukning. Livesendinger på Facebook har vist sig at være vejen frem.
Tina Søndergaard Frederiksen kæmper for sin butik under tredje nedlukning. Livesendinger på Facebook har vist sig at være vejen frem.
Foto: Kenny Eggert Nissen / TV2 Nord

Live-sendinger sætter holder hele familien beskæftiget

I Frederikshavn er de allerede ved at gøre klar til næste livesending tirsdag aften. Og det involverer hele familien.

- På liveaftner er vi fire på job, som vi siger. Vi er fire i vores lille familie. Det er min ældste datter, min datter og min mand. Min mand står bag kameraet, min ældste datter sørger for det hele på Facebook og kontakten til kunderne, og min yngste datter sørger for at række mig bøjler med tøj, forklarer Tina Søndergaard Frederiksen. 

Og familien gør det gerne.

- Det er helt vildt fedt at kunne hjælpe min mor og hele min familie at køre den (forretningen, red.) videre på fornuftig vis på trods af alt det her, siger den 22-årige datter og studerende, Amalie Søndergaard Frederiksen. 

Livesendingerne betyder, at butikken i januar ikke kan søge hjælpepakker, fordi det simpelthen er gået for godt til at butikken har ret til det. Dog er hjælpepakkerne bundet op på den omsætning, som butikken har haft før corona - og dengang var butikken helt nystartet. 

- P.t. er liveshopping nok til at jeg kan køre forretningen videre, men jeg får også et stort efterslæb, siger Tina Søndergaard Frederiksen.


Seneste nyt

fra Nordjylland