Nye beregninger giver June ret: Pris på trinbræt "kan sgu ikke passe"
Trinbrættet ved Apholmen nord for Frederikshavn, hvor Skagensbanen kører forbi, er langt billigere at bygge end først antaget.
Nye beregninger viser, at trinbrættet ved Apholmen højst kan koste 8,5 millioner kroner og ikke 25 som først beregnet.
- Det kan ikke passe at et helt simpelt trinbræt nord for Frederikshavn skal koste 25 millioner kroner!
Det var det, byrådsmedlem i Frederikshavn Kommune June Menne tænkte, da hun læste en rapport fra det rådgivende ingeniørfirma Cowi.
Nu viser det sig, at June Menne havde ret. Trinbættet koster maksimalt en tredjedel. Det viser et nyt regnestykke, som Frederikshavn Kommune har stået for - sammen med Cowi.
- Jamen det kunne jo ikke passe! Det er så dejligt nu at få vished for, at den rapport, som Cowi afleverede ikke havde gang på jorden, siger June Menne (S).
Jeg håber det betyder, at projektet nu bliver til noget
June Menne
Regnede igennem èn gang til
Efter at TV2 Nord har fortalt om den astronomiske pris for et simpelt trinbræt nord for Frederikshavn gik kommunen ind i sagen. Teknik og Kulturforvaltningen satte sig for at finde den rigtige pris.
- Vi syntes, at den pris, vi havde fået fra eksperternes side, lød ekstrem høj, så derfor satte vi dem (Cowi) til at gennemregne det endnu engang, siger Boie Frederiksen, Teknik og Kulturdirektør, Frederikshavn Kommune.
- Nu viser det sig at vi er landet på en pris, der ligger under halvdelen af den første pris.
Hvad den helt skarpe pris på et trinbræt ved Apholmen ender på, er stadig til diskussion. Ifølge Frederikshavn Kommune ender den nærmere på 6,5 millioner kroner – altså kun 25 procent af den oprindelige pris.
Det er også uafklaret, om Region Nordjylland skal betale en del af regningen.
Ikke regional opgave
- Vi anser stadig stationen ved Apholmen for at være en station, der primært skal betjene passagerer internt i Frederikshavn by, og derfor ikke er en regional opgave, siger Peder Key Kristiansen, formand, Udvalget for Regional Udvikling og fortsætter:
- Men jeg er enig i, at når en pris på 25 millioner kroner indgår i en rapport, hvor man sætter prisen for en station, så skal man også sørge for, at den pris er rigtig.
Den nye og stærkt begrænsede pris for en station nord for Frederikshavn gør pludselig projektet til en politisk sandsynlighed.
Det var aldrig blevet til noget, hvis ikke June Menne havde sagt: ”Det kan sgu’ da ikke passe!”
- Jeg håber det betyder, at projektet nu bliver til noget. Det jeg hører fra folk er, at de er positivt indstillede overfor en ny station ved Apholmen, fordi det er godt for området nord for byen og godt for Frederikshavn, siger June Menne.
Det siger Cowi om sagen:
TV2 Nord har henvendt sig til Cowi med følgende spørgsmål: Hvad har ændret sig siden sidst – og hvorfor var den første pris så skæv i forhold til de reelle omkostninger?
Her lyder svaret fra firmaets pressechef Søren Kragh Pedersen:
- Fra COWIs side kan vi kun gentage, at vi aldrig har fået til opgave at regne på anlægsomkostninger ved etablering af eventuelle nye stationer/trinbræt. Derudover kan vi igen gøre samme betragtninger gældende som tidligere, og som er nævnt i en faktaboks i jeres artikel fra 2.10.2022.
- Eneste nye er, at COWI på vegne af Nordjyllands Trafikselskab er blevet bedt om en opdateret beregning af konsekvenserne for nettotidseffekt og driftsomkostninger vedrørende Frederikshavn N/Apholmen. Dette skyldes, at Nordjyske Jernbaner nu har skønnet, at der er tilstrækkelig ’luft’ i køreplanen, hvorfor en del af den ekstra tid i forbindelse med det ekstra stop kan indhentes indenfor nugældende køreplan. COWI er ikke blevet bedt om at vurdere anlægsomkostningerne ved etablering af trinbræt.