Skolebusser behøver ikke seler: - Jeg synes, det er hul i hovedet

Sikkerhedsproducent forstår ikke, hvorfor kommuner og trafikselskaber ikke stiller krav til sikkerheden i skolebusser.

Claus Dahl undrer sig. Han er indehaver af Dahl Engineering i Thisted og tester og producerer til dagligt sikkerhedsudstyr til blandt busser og biler. Han kan ikke forstå at kommuner og trafikselskaber ikke stiller krav om, at alle busser, der transporterer børn, har sikkerhedsseler. Det er nemlig helt lovligt at have busser uden seler - og i mange tilfælde faktisk ulovligt at kræve, at de har det.

Diskussionen om sikkerhedsseler i busser er blusset op efter at en bus, der på sin rute mellem Simested og Skørping, var involveret i en voldsom ulykke med Stenild. Ombord på bussen var 38 uledsagede asylbørn, der efter ulykken alle måtte en tur på skadestuen, indlægges eller opereres. 

- Man er utrolig heldig med at der ikke blev nogen dræbt. Rent statistisk skulle der være blevet nogen dræbt i den ulykke, siger Claus Dahl.

Der var ingen seler i den bus, de mange børn blev kørt i, og fordi bussen er fra før 1999 er der ingen krav om, at den skal have det. Faktisk er der i mange nye busser heller ingen seler, og på grund af en EU-forordning må man ikke stille krav om, at der skal være det.

- Hvis det er en åben rute og hvis bussen er godkendt til stående passagerer, så må vi ikke stille krav til at alle busser skal have det, siegr Jens-Otto Størup, der er direktør for Nordjyllands Trafikselskab.

Og de fleste skolebusser i Nordjylland fungerer faktisk som åbne ruter hvor andre passagerer frit kan stige på. Dermed er trafikselskabet ifølge direktøren forhindret i at stille krav om, at der skal være monteret sikkerhedsseler. 

- Hvad koster det egentlig at købe mere sikkerhed? Det er den priotering politikerne sidder med og der er man endt med at sige: Nej, vi skal ikke have nogen lov om det her i Danmark, siger Jens-Otto Størup.

Claus Dahl giver dog ikke meget for den forklaring. Han kan nemlig ikke se nogen forhindringer i forhold til at stille krav til sikkerheden.

- Jeg kan ikke se, hvad der er til hinder for at man kræver sikkerhedsseler i busser, der kører med børn. Jeg kan ikke se hvad for nogen bestemmelser, der skal forhindre det, siger han

- Jeg synes, det er hul i hovedet og jeg synes, det er paradoksalt at de små mennesker, vi har allermest kær her i livet, dem byder vi det ringeste sikkerhedsudstyr og de ringeste busser, slutter Claus Dahl.

Ulykken i Stenild skete fordi buschaufføren bremsede pludseligt op, for at skabe ro blandt de 38 passagerer, der var urolige. I den forbindelse kørte en lastbil direkte op bag i bussen.

 


Seneste nyt

fra Nordjylland