04:25

Læge: Mobilforbud på skoler lærer børnene at koncentrere sig

Speciallægen Imran Rashid roser de nordjyske folkeskoler, der begrænser elevernes mobilbrug. Han mener, det skærper elevernes koncentrationsevne.

TV2 Nord har den seneste uge taget mobilbruget på de nordjyske folkeskoler op til debat. Flere skoler har helt eller delvist valgt at begrænse elevernes brug af smartphones i skolen for at øge børnenes opmærksomhed i timerne. 

De påbud får ros af speciallægen Imran Rashid, der mener, at mobilerne skader vores koncentrationsevne. Det emne har han blandt andet taget op i sin bog "SLUK - Kunsten at overleve i en digital verden", hvor han opfordrer til en mere sund tilgang til teknologi. 

Læs også Forbud eller ej? Her er tre eksempler på nordjyske skolers mobilregler

- Fordelene ved at begrænse elevernes mobilbrug i skolerne er meget simple. Børnene trives bedre, de skaber bedre relationer, og de lærer at koncentrere sig om undervisningen. Når man fjerner mobilen, er der færre fristende ting omkring dem, og der er større sandsynlighed, for at de koncentrerer sig om undervisningen, siger Imran Rashid.

Han mener, at vi - både børn og voksne - har et usundt forhold til mobilen, så snart vi ikke kan lade være med at bruge vores telefon til at tjekke de sociale medier. 

- Så snart eleverne ser en notifikation på deres mobil, så kan alt andet blegne, indtil man har tjekket, om der er gevinst på mobilen. Her er gevinsten social anerkendelse, og det er svært at konkurrere med for en underviser, siger Imran Rashid. 

Voksne har givet børnene deres mobilvaner

Lægen mener ikke, at vi helt skal fjerne mobilens fra børnenes hverdag, men han mener, at det er vigtigt, at man har et sundt forhold til teknologien. 

Han mener også, at det ikke kun er børn, der har gavn af et sundere forhold til mobilen, men også de voksne. 

- Jeg vil vove at påstå, at der ikke er et eneste barn i Danmark, der er blevet afhængig af deres smartphone - de er blevet gjort afhængige. Nogen har købt telefonen til dem og gennem sine vaner og manglende grænsesætning lært børnene at bruge den. Det er forældrene, der har introduceret en kultur omkring det her, siger Imran Rashid. 

Læs også Forældre på kursus i unges online-liv

Han håber på, at mobilbrug vil blive debatteret og undersøgt i mere fremtiden, så vi i sidste ende kan få et bedre forhold til telefonen.

- Det er lidt som at køre bil. Man skal vide, hvor man skal hen, og hvordan man skal køre. Men hvor er kørekortet til mobilen?, siger Imran Rashid. 

03:29

Næsten alle nordjyske skoler har i dag regler for, hvordan eleverne må bruge deres mobiltelefoner. Og reglerne, de varierer meget. På nogle skoler er det op til den enkelte lærer at vurdere, hvor meget telefonen skal gemmes væk. Andre skoler har nøje nedskrevne mobilpolitiker.

Luk video