Seneste nyt:

Dennis nyder godt at corona-tendens: Flere nordjyder handler lokalt

Coronakrisens restriktioner og nedlukninger har ændret nordjydernes forbrugsvaner – ikke bare midlertidigt, men permanent. Hovedparten af nordjyderne vil fremover handle mere lokalt og ændre deres rejsevaner, viser ny undersøgelse.

Mange nordjyske butikker og mindre erhvervsdrivende er blevet ramt økonomisk hårdt af coronakrisen, men i takt med genåbningen af samfundet kan de se frem til stor opbakning fra de lokale borgere.

7 ud af 10 nordjyder svarer nemlig i en ny undersøgelse foretaget af Danske Bank, at de forventer at handle mere lokalt, end de gjorde inden coronakrisen. 

Hver fjerde nordjyde siger endda, at de i høj grad eller meget høj grad vil handle mere lokalt fremover.

- Under coronanedlukningen er en stor del af forbruget rykket online, og man skal ikke forvente, at det hele rykker tilbage til de fysiske butikker, når vi har lagt corona bag os, og alt er åbnet igen. Men fokusset på at handle mere lokalt er dét parameter, som flest nordjyder har øget hensynet til under coronakrisen, og det er trods alt godt nyt for det lokale erhvervsliv, siger Louise Aggerstrøm Hansen, privatøkonom i Danske Bank.

Lokal opbakning til bogbutik

Det har givet luft under vingerne for to brødre, der nu har startet deres fjerde bogbutik op i Nordjylland – nemlig i Aars. For de kan godt mærke, at den lokale opbakning er bredt funderet i Nordjylland.

- Hvis vi ser på nedlukningen før jul, hvor vi åbnede op i maj sidste år, allerede der kunne vi mærke, at folk ville støtte lokalt, fordi folk kunne mærke, hvad vi betyder for hele byen, fortæller Dennis Simonsen, der er en af brødrene bag bogbutikkerne.

Udover bogbutikkerne i Farsø og nu Aars ejer de to brødre også Bog & Ide i Aalborg og Aabybro.


En anden undersøgelse fra ejendomstorvet.dk viser desuden, at antallet af tomme erhvervslejemål i Nordjylland er faldet med næsten 25 procent siden sidste forår. Der er ganske enkelt blevet færre “til leje-skilte” i bybilledet.

- Det er alletiders, at det er den vej, det går. Og jeg vil sige, at der nok også er mange udlejere, der måske har set, at det går den gale vej og at de har nogle forkerte priser. At det har været med til at hjælpe det her lidt i gang, siger Dennis Simonsen.

quote Vi er blevet lidt utrygge og derfor fokuseret på det nære. Og så har der været nogle sindssyge dygtige købmænd, som har lavet nogle gode tilbud til os

Dorte Wimmer, Retail- og forbrugerpassionist & director hos Retail Institute Scandinavia

Frem med kortet

Og når nordjyderne så handler lokalt, så foregår det ifølge undersøgelsen, som Danske Bank har lavet, mest med betalingskort. 

For coronakrisen ser også ud til at have øget mange nordjyders fokus på hygiejne og smittefare – eller også er nordjyderne blot blevet gladere for betalingskort og digitale betalingsløsninger. 

I hvert fald svarer mere end hver anden nordjyde i undersøgelsen, at de som en konsekvens af coronakrisen forventer permanent at bruge færre kontanter.

Vi vælger nærheden

Ifølge Dorte Wimmer, der er retail- og forbrugerpassionist & director hos Retail Institute Scandinavia, er vi danskere i forbindelse med corona-nedlukningerne i det hele taget blevet mere vilde med det nære og danske end tidligere.

- Vi kan se, at halvdelen af danskerne gerne vil købe flere lokale varer og handle lokalt, men næsten halvdelen af os siger samtidig, at vi også vil købe flere dansk producerede varer i fremtiden. 

Ifølge Dorte Wimmer, der er retail- og forbrugerpassionist & director hos Retail Institute Scandinavia, er vi danskere i forbindelse med corona-nedlukningerne i det hele taget blevet mere vilde med det nære og danske end tidligere.


 Hvorfor vælger vi mere lokalt?

- Det faktum at vi blevet "slået hjem" under coronaen har gjort, at vi er blevet lidt utrygge og derfor fokuseret på det nære. Og så har der været nogle sindssyge dygtige købmænd, som har lavet nogle gode tilbud til os også - i nærmiljøet, siger Dorte Wimmer.

Hun tilføjer, at der i forbindelse med coronanedlukningerne har været godt gang i rækken af nye initiativer for detailhandlen.

- Mange lokale er blevet ekstremt aktive på de sociale medier, man har blandt andet lavet de her "ja tak"-tilbud, som mange af os er hoppet i, hvor der er begrænsede varer til en tilbudspris i en begrænset periode, og det kan vi rigtigt godt lide, fordi så kan vi gøre den gode handel, fortæller Dorte Wimmer.

Og priserne er afgørende for os forbrugere, så prisen skal ifølge Dorte Wimmer være "rigtige", men også den gode service betyder noget, mener hun.

Vil ændre rejsevaner

Også på andre parametre forventer nordjyderne at ændre deres forbrugsvaner varigt. Den massive nedlukning af samfundet har i høj grad medført, at danskerne har tilbragt mere tid i hjemmet, og det har givet dem appetit på at forbedre deres boligforhold.

På den baggrund har danskerne, herunder også nordjyderne, under krisen markant øget deres forbrug på boligforbedringer såsom renovering og nye møbler. Også her forventer mere end halvdelen af nordjyderne, at de vil bruge flere penge fremover. Omvendt er forbrugsgoder som tøj og sko det område, som færrest nordjyder forventer at øget forbruget på permanent.

Selv vaccineprogrammet er godt i gang, og der dermed forventes at blive åbnet endnu mere i samfundet – også på tværs af grænserne – ser det ud til, at krisen har været medvirkende til, at danskerne har fået øjnene op for skønhederne herhjemme, og det kommer også Nordjylland til gavn.

- Langt størstedelen af danskerne vil holde ferie herhjemme til sommer, og det kan være en fordel for de områder, der især lever af turister fra andre dele af landet eller vores nabolande. Derfor forventer jeg også, at den kommende sommer kommer til at se langt bedre ud for hoteller og restauranter i Nordjylland end i København, der er langt mere afhængig af udenlandske turister fra blandt andet Kina og USA, som vi næppe ser meget til i år, siger Louise Aggerstrøm Hansen.