02:16

Flere og flere vælger at sætte børnene i den lokale friskole fremfor de store sammenlagte folkeskoler.

Foto: Joakim Brader

1 af 2

Flere og flere sætter børnene i friskole

Mens elevtallet falder på de nordjyske folkeskoler, vælger flere og flere at lade børnene starte i friskole.

Folkeskolerne i Nordjylland mister elever på stribe, mens de nordjyske friskoler har kronede dage. Det viser en helt ny undersøgelse, Epinion har offentliggjort torsdag.  

Et eksempel er friskolen i Agersted. Når det ringer ind til første skoledag på mandag, har friskolen næsten fordoblet sit elevtal siden skolen åbnede for to år siden.

- Man fravælger de store folkeskoler, de store klassekvotienter og de lange skoledage. Det vi kan tilbyde, det er en lille skole med små klasser, og så har vi en kort skoledag, fortæller skoleleder Meinar Østergaard.

Og tallene taler sit eget tydelige sprog. I 2007 gik 9 procent af de nordjyske børn i en friskole. I 2016 var det tal oppe på næsten 13 procent. Til sammenligning er det gået ned ad bakke for folkeskolen. I 2007 gik 85 procent af de nordjyske børn i en folkeskole. Det tal var i 2016 faldet til 81 procent. Den udvikling ærgrer Skoleleder Foreningen.

- Vi synes, det er en uheldig tendens. Folkeskolen er og skal være den samfundsbærende uddannelsesinstitution for børn og unge, fortæller Claus Hjortdal, der er formand i Skoleleder Foreningen.

Læs også Forsøg: Hadsund Skole får kortere skoledage

I følge Epinion lægger forældre især vægt på social- og faglig udvikling, dygtige lærere og den daglige trivsel. Men på Agersted Friskole er der også andre ting, der tæller.  

- Geografien er en vigtig del af det. Der er mange børn, der desværre i dag skal sidde mange timer i bus for at komme i skole. Der er en nærhedsting omkring det at have en skole i sin egen by, der er vigtig for os, fortæller bestyrelsesformand på Agersted Friskole, Jakob Hassingbo, der selv har tre børn på skolen.

Netop nærhed er noget af det, som de sammenlagte folkeskoler har svært ved at konkurrere i mod.

- Det betyder, at forældrene ikke har lyst til at engagere sig i en skole, der bliver ikke-vedkommende. Det kan være, at der hvor ledelsen og bestyrelsen sidder, det ligger på en skole langt væk fra en, fortæller Claus Hjortdal.

På det punkt kan friskolen tilbyde nære relationer, hvor man kender hinanden.

- På en måde kan du jo godt sammenligne min rolle med en skolechef i en kommune med mange hundrede ansatte og mange tusinde skoleelever. Der har jeg jo bare en personlig relation til mange af eleverne og til de fleste af forældrene og til alle vores ansatte. Og det er jo en helt anden måde at lede og drive en skole på, fortæller Jakob Hassingboe.

Agersted Friskole har til skolestart investeret i tre busser, så de selv kan stå for buskørsel til og fra skolen.

Læs også Folkeskolen får kamp til stregen