Kanon sæsonåbning: Glamping hitter

En ny ferieform i Danmark, glamping, har fået luft under vingerne denne sommer - godt hjulpet på vej af coronakrisen og udsolgte sommerhuse.

Forestil dig, at du ligger i en blød seng, kan høre fuglenes morgensang og en let morgenbrise rammer din kind, mens du langsomt vågner i takt med morgenlyset.

Hvad er glamping?

Glamping konceptet har fokus på ‘staycation’ - altså at holde ferie hjemme.
Her er der fokus på komfort, bekvemmelighed og i nogle tilfælde hotellignende faciliteter, selvom der er tale om ophold i telt eller lignende.

Kilde: Goglamping.dk.

Den måde at vågne på, har i år været et stort hit. For de danske steder med såkaldt glaming - glamourøs camping - har været et stort hit i år. Et af de steder, der har været fuldt booket siden sæsonåbningen er på Skovgaardsminde lidt uden for Hou.

- Det er først nu, at interessen er begyndt at stilne af i takt med at skolernes sommerferie slutter.

Sådan siger Karina Filbert Brorsen, der er indehaver af stedet.

Ud af coronakrisen sprang to iværksættere

Glamping i Hou nær strand og skov.
Foto: Skovgaardsminde / pressefoto

Tilbage i februar flyttede Karina Filbert Brorsen og kæstensen Lisanne Metselaar fra en lille lejlighed i København til en stor, gul firlænget gård lidt uden for Hou. Her havde de fundet deres drømmehjem, og de drømte om en gang at kunne starte som iværksættere.

Allerede en måned efter ramte coronakrisen, og det accelererede den drøm, kæresteparret havde.

- Vi tog beslutningen om at åbne under coronakrisen. Vi gik begge to hjemme, og pludselig havde vi længere tid til at snakke og vende det hele. Vi kunne se, at der ville være et stort marked af danskere, som ikke ville kunne komme til udlandet i år. Der var hurtigt historier i pressen om, at sommerhusene allerede var udlejet, så vi belsuttede os for bare at prøve det. Lige så godt i år, som et hvilket som helst andet, fortæller Karina Filbert Brorsen.

På de store jorde, der tilhører parrets nye bolig, har de sat tre luksustelte op og indrettet faciliteter til glamping. De første gæster ankom i juni, og det er planen at gæster har muligheden for at overnatte frem til slutningen af september - og måske endda i efterårsferien, hvis vejret arter sig.

Parret taler allerede om en udvidelse til næste år.

- Det er helt klart noget, vi vil fortsætte med. Vi taler om at inddrage flere marker og lave familietelte frem for to-personers med ekstra opredninger, så vi kan imødekomme en større målgruppe, fortæller den ene indehaver.

Tendensen fortsætter: Danskerne er vilde med staycation

Det er ikke bare parret fra Hou, der mener, at interessen også vil være stor de kommende år. Hos GoGlamping, mener man, at tendensen fortsætter.

- Vi er blevet taget med storm i år. Vi er blevet lagt fuldstændig ned af folk, der har villet prøve noget unikt. Og i takt med at efterspørgslen stiger og flere viser en interesse, er der også kommet flere udbydere på banen, siger han.

Det er ikke helt tilfældigt, at i år har været så godt et år for den nye trend. Mange danskere har i år måttet droppe charterferien og er i stedet blevet hjemme i Danmark.

- Vi antager, at coronaen har været med til at skubbe gang i det, men vi tror, at tendensen vil stige. Vi så også mulighederne for glamping og en stigende tendens før corona, for det her med staycation er noget, der er kommet for at blive. Skal vi overhovedet langt væk for at opleve noget? Flere vælger at nyde den danske natur og nyde Danmark. Det tror vi, fortsætter.

For bare et år siden, var der ifølge  Magnus Emil Holst Schou kun ganske få steder, man i Danmark kunne komme på glamping, derfor er det svært at sammenlinge dette års interesse med andre.