Pas på! Danmarks største tele- og energikoncern advarer kunder
Såkaldte fupmails er i omløb, lyder det.
- Vi vil gerne informere dig om, at vi har modtaget to betalinger for din seneste regning, hvilket har resulteret i en overbetaling på [600DKK]. Vi beklager ulejligheden, der måtte ske for dig.
Ovenstående mail er havnet i en masse danskeres indbakke de seneste dage. Afsenderen af mailen er Norlys.
Det skal folk i hvert fald tro. Kunderne opfordres til at klikke ind på et link, hvorefter de skal udfylde en formular, hvis de vil have deres penge retur.
Der er bare et problem. Det er en såkaldt fupmail, og afsenderen bag er slet ikke Norlys, selvom mailen er påført koncernens logo.
- Vi ville aldrig bede vores kunder om at give os deres oplysninger på den måde. Har man modtaget en sådan mail, skal man slette den, og hvis ens mailprogram giver mulighed for at rapportere den som spam, er det en god idé at gøre det også, siger Ken Bonefeld, der er it-sikkerhedschef i Norlys.
Gerningsmænd på fri fod
Norlys, der leverer tjenester inden for energi, internet og tv opfordrer folk til at kigge grundigt på mailen.
Det skarpe øje kan nemlig se, at der er flere sproglige fejl i teksten, og mailen er sendt fra adressen hewer@ns.sympatico.ca og slutter dermed ikke på @norlys.dk, som den ellers burde have gjort.
It-kriminalitet som det her er langt fra et enkeltstående tilfælde.
- Der er ingen tvivl om, at phishing bliver mere og mere populært blandt kriminelle, og vi oplever desværre af og til phishingforsøg, der misbruger vores navn og logo. Derfor vil jeg gerne opfordre vores kunder til generelt at være kritiske, inden de klikker på links i både mails og sms’er, siger Ken Bonefeld.
Det er endnu uvist, hvem det er, der forsøger at lokke penge ud af lommerne på Norlys' kunder.
Hvis kunder er i tvivl om, hvorvidt der er sket en fejl i forbindelse med betaling af en regning, kan de altid tjekke det på mit.norlys.dk.