Nedgang i fiskeriet har ramt smedeværksted: Nu satser Villadsen på nyt eventyr

Nedgang i fiskeriet har fået smed Søren Villadsen i Hanstholm til at slå ind på en ny levevej som fastfoodsælger.

Kuller-fileten bliver vendt i en hemmelig dej med øl og krydderier og får lige, så det passer i friture-olien. Dertil hjemmerørt tatarsauce, citron og pommes frites.

Værsgo - menuen står på Fish and Chips og bliver serveret af smeden i Hanstholm, Søren Villadsen.

Fire dage om ugen er hans negle helt rene, og den blå kedeldragt erstattet af en hvid t-shirt og jeans, når han serverer englændernes nationale fastfood-ret nummer et fra sin egen salgsvogn. 

quote Jeg kan ikke forestille mig, hverken for mig selv eller nogle andre, at de kan få mere ros og tilkendegivelser andre steder, end det vi får i vognene her

Søren Villadsen

En helt ny verden og en stor kontrast til det erhverv, han troede , skulle være for altid.

- Hver morgen når jeg sætter nøglen i døren til smedeværkstedet, så ved jeg, at jeg har mellem en og halvanden million til gode hos mine kunder, fordi de sidder utroligt svært i det. Men når jeg åbner døren til min salgsvogn, trykker på kasseapparatet og serverer Fish and Chips, så er der penge i kassen, siger han.

I 1996 startede Søren Villadsen sin smedeforretning op fra ingenting. Han købte en gammel Volvo lastbil med en 20 fods skibscontainer og turnerede rundt med den, og det gik så strygende , at han tre år senere opførte et værksted.

Søren Villadsen sammen med døtrene Freja og Kirstine, der hjælper til med at lave Fish and Chips.
Søren Villadsen sammen med døtrene Freja og Kirstine, der hjælper til med at lave Fish and Chips.
Foto: Margit Vendelbjerg, TV MIDTVEST

Stor nedgang

Senere købte han beddingen og fik et endnu større værksted, hvor der bliver bygget glasfiberbåde. Blandt andet er Kikani til ”Gutterne på Kutterne” søsat herfra.

- 26 mand var på lønningslisten, og vi havde alt det arbejde, vi overhovedet orkede at køre igennem. Men udviklingen, eller jeg vil nærmere kalde det afviklingen, i fiskeriet, har gjort, at vi kun er otte mand i dag, og vi bliver endnu færre, fortæller Søren Villadsen og tilføjer:

- Det går stille og roligt ned ad bakke. Nu har folk bundet skibene til kajen, da de ikke har råd til at sejle på havet med de voldsomme brændstofpriser. Det rammer dem først, men rammer os bagefter.

- Det rører mig faktisk voldsomt meget, for min smedevirksomhed er mit fjerde barn. Men jeg er sgu ikke sådan at kue ned.

Helt ny plan

Så en nat, hvor han sad på kajkanten og reparerede nogle garnhaler, kom det til ham, at han skulle springe ud i noget helt andet.

Ti dage senere, lige før påske, havde han købt forretningen Hanstholm Fish and Chips, som var sat til salg. Foreløbig har han tre salgsvogne og 15 ansatte. De to kører han rundt med i hele landet, og den tredje er placeret ved Bunkermuseet i Hanstholm.

Står det til smeden, så skal endnu flere vogne ud i sommerlandet og til festivaler.

- Det her kan blive kæmpestort. Hvis jeg kan få folk til det, så har jeg inden for de næste fem år en vogn i alle større jyske feriebyer. Det strander kun på mandskab, fastslår Søren Villadsen.

Salgsvogne bliver det ikke noget problem at skaffe. Dem kan han selv lave i sit smedeværksted. På den måde kan det nye erhvervseventyr ende med at blive en ny fødekæde til den skrantende smedje.

Lige over for smedeværkstedet, i en hal, er han i gang med at indrette kontor, køkken og lager til den nye virksomhed, og på havnen er han blevet en flittig aftager af friskfanget kuller.

- Man bliver helt høj af det her. Jeg kan ikke forestille mig, hverken for mig selv eller nogle andre, at de kan få mere ros og tilkendegivelser andre steder, end det vi får i vognene her. Det er så fedt, at folk er så glade og tilfredse, siger han.

Lige nu er arbejdsugen mindst 90 timer. Det er prisen for at passe to virksomheder.


Seneste nyt

fra Nordjylland