Nordjyske broer skal fjernstyres fra Aalborg: - Det er noget møg
Ejeren af Bejstrup Maskinstation nær Aggersundbroen frygter, at automatiseringen får store konsekvenser for virksomheden.
Bommen ved Aggersundbroen går op ned mange gange i løbet af en dag. Minimum 50 gange dagligt krydser Per Kold Kristiansens landbrugsmaskiner og andre store køretøjer broen.
Ifølge direktøren for Bejstrup Maskinstation kan det imidlertid fremover blive en stor ulempe for virksomheden, at de skal passere broen så mange gange i løbet af en dag.
Vi frygter, at vi får en meromkostning hver eneste dag
Per Kold Kristiansen, Direktør, Bejstrup Maskinstation
I øjeblikket åbnes Aggersundbroen af en brovagt, men i fremtiden skal den fjernstyres fra Aalborg.
- Jeg synes, at det er noget rigtig møg – rent ud sagt, og jeg synes ikke, at det er gennemtænkt, siger Per Kold Kristiansen.
Ingen finger på pulsen
Virksomheden er bange for, at automatiseringen får store konsekvenser. For hvis der opstår akutte problemer, som en bom der ikke kan gå op, så er der pludselig ikke en brovagt til at løse problemet manuelt, og det kan give lange køer.
- Vi frygter, at vi får en meromkostning hver eneste dag, når vi skal passere broen. Det kan næsten ikke undgås, fastslår Per Kold Kristiansen.
I stedet for en brovagt på stedet skal mandskab fra Aalborg rykke ud for at løse potentielle problemer, og det er ikke en gangbar løsning, mener direktøren for Bejstrup Maskinstation.
Nordjyske politikere råber vagt i gevær
Udover Aggersundbroen skal Vilsund- og Hadsundbroen også fjernstyres fra Aalborg. Transportministeriet har nemlig godkendt Vejdirektoratets planer om at automatisere alle tre broer. Den beslutning vækker harme hos fem nordjyske borgmestre, der er gået sammen om at skrive et åbent brev til transportministeren.
- Drop dine planer om at fjerne vagterne fra vores broer.
Sådan lyder opfordringen i brevet til transportminister Benny Engelbrecht (S). Både Mariagerfjord Kommunes borgmester, Mogens Jespersen (V), og Vesthimmerlands kommunes borgmester, Per Bach Laursen (V) er blandt afsenderne af brevet, og de synes, at Regeringens beslutning er taget hen over hovedet på dem.
- Jeg vil gerne have det stoppet. Altså beslutningen om at det skal indfases i 2022. I stedet vil jeg have, at vi får vi en ordentlig dialog, så vi måske kan finde en fælles vej for, hvordan vi kan gøre det i fremtiden, udtaler Per Bach Laursen (V)
Per Kold Kristiansen håber ligeledes, at fjernstyringen af broerne, der efter planen skal træde i kraft i slutningen af 2021 og i løbet af 2022, bliver skrinlagt.
Har du tiltro til, at man kan automatisere det her, så man kan trykke på en knap inde fra Aalborg?
Nej. Det kan måske på sigt komme til at fungere godt med alt det IT, men vi ved, at der også er problemer med det. Så pludselig står du i en situation, hvor der ikke er nogen til at gribe ind og gøre noget, og det forudser vi altså kommer til at skabe mange farlige situationer, siger han.
- Der er ikke nogen grund til bekymring
Sådan siger transportminister Benny Engelbrecht (s) til TV2 Nord tirsdag aften.
- Jeg bor selv relativt tæt på en fjernstyret bro i Egernsund, og det er Sønderborg Kommune, der håndterer den. Den har været fjernstyret siden 2017, og det er et område, hvor der er en del skibstrafik og også behov for udrykningskørsel, og der er ikke nogen borgere i Sønderborg Kommune, der føler sig utrygge ved det, siger transportministeren.
Han forklarer desuden, at det er en beslutning, som er truffet for en del år siden af en tidligere regering.
- Jeg konstaterede, da jeg overtog for nogle år siden, at der var en bekymring lokalt i forhold til, om det endte med, at man flyttede arbejdspladser ud af Nordjylland. Det har jeg forsøgt at finde en løsning på sådan at de, der skal styre broerne, ikke kommer til at sidde i København eller på Fyn, men at de bliver i Nordjylland, nærmere bestemt Aalborg, siger han.