Venstre vil kæmpe for den nordjyske del af Hærvejsmotorvejen

I flere år har man arbejdet for at etablere den såkaldte "Hærvejsmotorvej" gennem midten af Jylland. Den sydlige strækning er allerede etableret, og i Nordjylland havde de himmerlandske borgmestre regnet med, at den nordjyske strækning ville være en del af regeringens nye infrastrukturplan - det er den ikke. Endnu.

Regeringen vil med en ny infrastrukturplan til 160 milliarder kroner samle Danmark – men i planen indgår der ikke planer om at etablere en nordlig hærvejsmotorvej som gavner pendlere til og fra Himmerland. Og det skuffer borgmestrene i området.

Også selvom nordjyderne i forvejen er blevet tilgodeset i planen ved at vedtage den tredje Limfjordsforbindelse.

- Det bekymrer mig, og det er jeg faktisk meget skuffet over. Det havde jeg ikke forventet af en socialdemokratisk regering, lyder det fra borgmester i Vesthimmerland, Per Bach Laursen.

Og naboen i Himmerland er enig.

- At den slet ikke er med, betyder at vi skal efter 2035 før man kigger på det igen, siger borgmesteren i Mariagerfjord Kommune, Mogens Jespersen (V).

Virksomhed i Aars er afhængig af bedre infrastruktur

Også erhvervslivet i Himmerland længes efter en nordjysk hærvejsmotorvej, der kan forbinde den nordjyske region med blandt andet Viborg.

- Jeg synes, det er en skændsel, at ruten ikke er nævnt. Vi har rigtig svært ved at tiltrække arbejdskraft som det ser ud i dag, og hvis folk skal rejse mere end en halv time vil det sige, at med en hærvejsmotorvej vil man få tilgang til en masse arbejdskraft, vi ikke har i dag, forklarer administrerende direktør i Mat Dania, Jørn Krogager Henriksen.

Støberiet Mat Dania er afhængig af, at medarbejderne er villige til at pendle på arbejde. Langt de fleste - nemlig 200 ud af 250 ansatte - pendler til arbejdet i Aars.
Støberiet Mat Dania er afhængig af, at medarbejderne er villige til at pendle på arbejde. Langt de fleste - nemlig 200 ud af 250 ansatte - pendler til arbejdet i Aars.
Foto: Julius Waag / TV2 Nord

Virksomheden, der laver støbegods af jern, beskæftiger cirka 250 personer. Og omtrent 200 af dem pendler hver morgen til arbejde. Derfor bekymrer det direktøren, hvis ikke en nordjysk strækning af hærvejsmotorvej bliver til noget - for alt tyder på, at trafikken vil blive tættere på vejene.

- Man kan jo ikke udelukke, at man er nødt til at tage derhen, hvor arbejdskraften er tilgængelig og hvor man kan finde arbejdskraften, så det er jo den risiko, man kan løbe ved ikke at have en ordentlig infrastruktur.

Opgradering af rute 13 er en lappeløsning

I Venstres Folketingsgruppe får de to himmerlandske borgmestre opbakning. De vil gå til forhandlinger om infrastrukturplanen med ét mål:

- Vi skal helt klart have en hærvejsmotorvej, så det er noget, vi vil tage med ind til forhandlingerne. Det undrer kun, at det ikke allerede er med i Socialdemokratiets plan, da det var noget de gik til valg på. Så det må bero på en fejl, siger Venstres beskæftigelsesordfører, Anne Honoré Øsstergaard. 

Selvom hærvejsmotorvejen ikke er nævnt i planen, som den ser ud nu, er der sat 20 millioner kroner af til at undersøge mulige opgraderinger af rute 13, der går fra Viborg til Suldrup – der hvor en hærvejsmotorvej har været på tegnebrættet. 

- Jeg tror kun, det her er en lappeløsning, og med det perspektiv, kan vi se frem til at hærvejsmotorvejen ikke kommer på dagsordenen før 2035, og det ville jeg være ked af, siger Mogens Jespersen (V). 

Men ville det ikke være lidt af en gavebod til Nordjylland, hvis man kunne få både hærvejsmotorvejen og den 3. limfjordsforbindelse?

- Man skal give gaverne der, hvor der er et behov. Og jeg mener, at der er behov for begge dele, siger borgmesteren. 

Minister: - Venstre har mange dyre ønsker

Ifølge transportminister Benny Engelbrecht vil opgraderingen af rute 13 komme både Viborg, men ikke mindst Nordjylland til gavn. Derfor mener han, at regeringen også tilgodeser behovet i den nye trafikplan.

- Vi mener, at det her måden at gøre det på, men det er klart, hvis der et parti, som Venstre, der ønsker noget andet, så må de jo bringe det med ind til bordet. Vi ser jo på det samlede hele, hvad er bedst for hele Danmark, og vi må også konstatere, at en hærvejsmotorvej er meget dårligt samfundsøkonomisk forrentet. Det fjerner ikke behovet for, at man også investerer meget massivt på E45, og det betyder, at vi blandt andet bliver nødt til at investere helt nyt på Vejlefjord – uanset om man laver en hærvejsmotorvej eller ej. Så der er altså nogle hensyn og balancer, som vi tager højde for i vores plan, siger transportministeren.

Hvordan ser du mulighederne for, at en midtjysk motorvej alligevel kan blive til noget. Vil du helt afvise det?

- Jeg vil aldrig helt afvise noget inden en forhandling. Hvis det er sådan, at et parti vil bære noget ind til bordet, så må de gøre det. Men jeg har også lyttet mig til, at Venstre har en lang række også relativt dyre ønsker andre steder, og det er jo klart, man kan ikke det hele. 

Forhandlingerne om infrastrukturplanen går i gang i næste uge.


Seneste nyt

fra Nordjylland