Bøderegn over lastbilchauffører: Lars fik P-bøde på sin havarerede lastbil

Chauffører, som leverer varer til butikker i Aalborg, risikerer markante P-bøder, mens de udfører deres arbejde med at læsse af – eller sågar hvis lastbilen havarerer. Det kan chauffør Lars Sørensen tale med om.

I en sen nattetime for to uger siden fik Lars Sørensen en parkeringsbøde, han bestemt ikke havde forventet.

- Det er jo helt ude i hampen – fuldstændig, lyder hans kontante vurdering af hændelsen.

Vi skruer tiden tilbage til en times tid efter midnat natten til den 3. juni. Lars Sørensen er på vej sydpå på Vesterbro i Aalborg i sin 16 meter lange sættevognslastbil. Pludselig lyder der et brag fra motoren og lastbilen begynder at tabe kraft.

Et luftrør i motoren er sprunget læk og Lars Sørensen må holde ind til siden ud for Hotel Hvide Hus. Han tænder for lastbilens katastrofeblink og ringer efter hjælp fra en tekniker, som skal komme til stedet og forhåbentlig få gang i lastbilen igen.

- Jeg har ingen luft på lastbilen. Så jeg har ingen speeder, ingen bremser eller noget som helst. Jeg kan ingenting, fortæller Lars Sørensen, der kører som chauffør i Nordjylland for det Aarhusbaserede transportfirma Ole Larsen Transport.

Men få minutter senere sker der så det, som Lars Sørensen kalder ”helt ude i hampen.” En parkeringsvagt fra Parkeringskontrol Nord i Aalborg kommer forbi den havarerede lastbil og standser op.

- Så står han lige pludselig oppe foran bilen og er ved at skrive en bøde til mig, fortæller Lars Sørensen.

Parkeringsafgiften lyder på 2040 kroner for det, som P-vagten opfatter som en ulovligt parkeret lastbil – til trods for nødblink og havari.

Langt fra enestående tilfælde

P-afgiften til den havarerede lastbil er dog langtfra en enlig svale for Lars Sørensen og hans kolleger, der leverer dagligvarer til en række supermarkeder og dagligvareforretninger i Aalborg. En nat, mens Lars Sørensen er i gang med at læsse varer af ved Coop365 på Vestre Alle i Aalborg, kigger en parkeringsvagt fra Parkeringskontrol Nord igen forbi.

- Og jeg tænker ’det er bare løgn,’ fortæller Lars Sørensen om episoden.

P-afgifterne hænger tilsynladende løst på parkeringsvagterne, når der eksempelvis skal leveres varer til supermarkeder i Nordjylland, eller hvis en lastbil havererer.
P-afgifterne hænger tilsynladende løst på parkeringsvagterne, når der eksempelvis skal leveres varer til supermarkeder i Nordjylland, eller hvis en lastbil havererer.
Foto: Laura Winther Møller / TV2 Nord

Fordi Lars Sørensen er trukket ind i P-båsen udenfor butikken på den natteøde gade og har vippet lastbilens lift ind over cykelsti og fortov, skriver parkeringsvagten en afgift til lastbilen. Det er nemlig ikke tilladt for en lastbil at standse eller parkere på fortov eller cykelsti. 

Afgiften lyder endnu en gang på 2040 kroner, som er afgiftstaksten for køretøjer over 3500 kilo. Lars Sørensen har imidlertid kun hovedrysten tilovers for den natlige P-afgift - også selvom P-afgifterne i hans tilfælde bliver sendt videre til hovedkontoret.

quote Vi forsøger bare at passe vores arbejde

Lars Sørensen, lastbilchauffør

- Vi forsøger bare at passe vores arbejde. Det foregår om natten og vi forsøger at være så lidt til gene som muligt, siger han.

Men du har jo brudt reglerne. Er det så ikke fair nok, at du får en P-bøde?

- Det kan man godt et eller andet sted sige. Men jeg synes bare det er forkert, fordi hvis jeg holder ude på vejen, spærrer jeg det hele. Så jeg gør det for både at beskytte mig selv og det er mere forsvarligt, siger han.

Lars Sørensen har adskillelige gange fået p-afgifter på 2040 kroner, som er afgiftstaksten for køretøjer over 3500 kilo, mens han var på arbejde som lastbilchauffør.
Lars Sørensen har adskillelige gange fået p-afgifter på 2040 kroner, som er afgiftstaksten for køretøjer over 3500 kilo, mens han var på arbejde som lastbilchauffør.

For Lars Sørensen og hans kolleger sker det nærmest dagligt, at de må ”bøje parkeringsreglerne” for overhovedet at kunne udføre deres arbejdsopgave med at levere varer. 

Mange steder i byen er der nemlig ikke store varegårde til lastbiler - som man eksempelvis ser ved storcentre eller nyopførte dagligvareforretninger. Så ved eksempelvis butikken på Vestre Alle er det, ifølge Lars Sørensen, temmelig svært at holde 100 procent lovligt og læsse af – samtidig med at man er til mindst mulig gene for andre trafikanter.

Ikke noget at komme efter

Ifølge Lars Sørensen har han og hans kolleger de seneste måneder fået tre parkeringsafgifter alene ved Coop-butikken på Vestre Alle i Aalborg. 

Men det er helt efter bogen, lyder det fra Frode Nielsen, chef på Parkeringskontrol Nord. I et skriftligt svar til TV2 Nord skriver han:

- Der er kommet afgifter, fordi chaufførerne har holdt på cykelstier og hen over fortov for at læsse af. Der er ikke noget at komme efter i forhold til bøden. Det er ulovligt at holde sådan og man udsætter cyklister og gående for fare. De (chaufførerne, red.) må finde en alternativ måde at læsse af på, lyder det i det skriftlige svar fra Frode Nielsen.

quote Der burde vi nok kunne udvise noget konduite

Rådmand, Jan Nymark Thaysen (V)

Udvis konduite

Hos By- og Landskabsforvaltningen i Aalborg Kommune, som Parkeringskontrol Nord hører under, så ser den ansvarlige rådmand, Jan Nymark Thaysen (V), dog gerne at P-vagterne justerede deres fremgangsmåde i sager som dem, Lars Sørensen beskriver.

- Der burde vi nok kunne udvise noget konduite, siger han og lægger samtidig op til, at retningslinjerne på området bliver set efter i sømmene, da der netop er mange butikker i byen, hvor forholdene til varelevering knap rummer plads til en lastbil – og derfor har plads til forbedring.

- Kan der laves en eller anden ekstra bås til varelevering? Kan man gøre et eller andet med vejens udformning? Måske kan man skilte i forhold til natlevering, at man gerne må holde der, siger Jan Nymark Thaysen.

Den slags forslag falder i god jord hos Lars Sørensen. Bekymringen for natlig bøderegn i Aalborg er nemlig noget, han rigtig gerne vil slippe for i fremtiden. Derfor appellerer han også til, at P-vagterne ændrer adfærd overfor de natlige vareleverancer ved butikkerne i byen.

- De kan se det fra en anden vinkel: Det er kortvarigt vi holder og læsser af – og så er vi kørt igen, siger han.


Seneste nyt

fra Nordjylland