Coronakrisen sætter sine spor ved Nordjyske Bank
Bankdirektør Claus Andersen
Regnskabet for første kvartal er betydeligt dårligere end samme kvartal i 2019. Nordjyske Bank står dog stadig robust.
Ved Nordjyske Bank sætter coronapandemien sit tydelige aftryk på regnskabet for første kvartal.
Bankens basisresultat på udlån var egentlig steget fra 325 millioner kroner i første kvartal 2019 til 343 millioner kroner i første kvartal 2020.
Men efter nedskrivninger er basisresultatet faldet med 11 procent sammenlignet med sidste år – og resultatet ender derfor på 268 millioner kroner i første kvartal 2020.
- Vi glæder os over et stigende basisresultat før nedskrivninger, som viser en fortsat sund udvikling i banken. Desværre må vi notere os en markant stigning i nedskrivninger samt et fald i værdipapirer med videre som følge af krisen, og det giver os en bundlinje, der er betydeligt dårligere end samme kvartal sidste år. Det vidner om dybden af krisen, siger bankdirektør Claus Andersen.
Forventningerne til årets resultat er nu nedjusteret til et basisresultat på mellem 900 millioner kroner og 1,1 milliarder kroner.
Coronabuffer på 200 millioner
Nordjyske Bank forventer nedskrivninger på et niveau, der svarer til finanskrisens værste år. Derfor har banken oprettet en coronabuffer på 200 millioner kroner.
- Nordjyske Bank har en mangeårig tradition for at stå last og brast med regionens virksomheder. Det vil vi også gøre denne gang, og det er årsagen til, at vi afsætter et meget stort beløb til tab, siger Claus Andersen.
- Bankerne er blevet udskammet
Nordjyske Bank har gennem coronakrisen rådgivet erhvervskunder om hjælpepakker og løsning af likviditetsudfordringer, og banken har tilbudt privatkunder gebyrfri bevilling af henstand med ydelser på lån.
Samtidig har de betalt regninger før forfald og tilbudt foreninger, som bliver sponsoreret af banken, at få fremrykket betaling af sponsorater. Og for at støtte lokale medier har de forhøjet markedsføringsbudgettet og indrykket annoncer i lokale dagblade og ugeaviser.
- Bankerne er blevet udskammet under krisen for ikke at stille op, når der er modvind, men det er altså ikke et billede, jeg kan genkende hos os. Vi har forsøgt at imødekomme kundernes forventninger og ønsker på bedst mulig vis, siger Claus Andersen.