Voksen-skældud i facebook-grupper: - Vi råber, når vi er bange

Karin Wognsbæk bor i Vodskov med sin mand og to børn. Hun er, ligesom 2370 andre Vodskov-borgere, medlem af facebook-gruppen ’Vodskov og omegn 9310’.

 

En gruppe, der er det digitale samlingssted for byens borgere, hvor alt fra gode råd, hjælpende hænder og gratis legetøj slås op af gruppens medlemmer. Men efter coronavirussens frembrud, oplevede Karin et skifte i stemningen i gruppen:

- Jeg oplevede det både blandt mine egne facebook-venner og i gruppen, at der var en tendens til at skrive, når man var frustreret, siger Karin Wognsbæk til TV2 Nord.

Derfor valgte hun selv at gå til tasterne, men med et andet mere positivt budskab end i nogle af de øvrige opslag:

”VÆR GODE VED HINANDEN...Udskamning og latterliggørelse har sjældent været gode strategier til at få andre til at ændre adfærd.Så istedet for at sidde bagved skærmen og dele vrede budskaber om hvor latterlige andre folk er kunne det give mening at være mere nysgerrig på netop den adfærd du bliver så vred over.At være nysgerrig og stille velmenende spørgsmål, kan gøre det nemmere at forstå andres adfærd, men også være et bedre afsæt til at hjælpe folk med at ændre deres adfærd, hvis den er uhensigtsmæssig. #værgodevedhinanden ❤”

 

Ifølge Karin Wognsbæk har den ellers fredfyldte gruppe haft en mere grov tone, siden coronavirussens udbrud i Danmark.

Hun fortæller, at det især skaber gnidninger blandt medlemmerne, når der skrives om episoder, hvor medlemmet mener, at andre i byen har overskredet myndighedernes anbefalinger i forhold til at stoppe spredningen af coronavirussen.

Karin Wognsbæk vil have mere solskin på Facebook

I kommentarsporet til opslaget, får retorikken frit spil.

- Jeg tror, det er på grund af frygt. Folk er bange. Når man er bange, så har vi to måder, vi kan reagere på. Enten flygter vi. Eller vi kan gå til kamp. Måske er man selv kronisk syg eller har et familiemedlem, det vil være ekstra farligt at blive smittet for, siger Karin Wognsbæk og fortsætter:

- Alt er anderledes, og vi reagerer følelsesmæssigt.

Læs også Læsøs borgmester: Drop den dårlige tone på FB - turister er velkome

- HAR I IKKE FORSTÅET HVOR ALVORLIGT DET ER???????

TV2 Nord har i flere lokale Facebook-grupper med tilknytning til Nordjylland set opslag, der beskriver situationer i supermarkeder eller grupper på gaden, der ifølge den person, der har skrevet opslaget, ikke efterlever vejledningerne eller lovgivningen fra myndighederne.

Og det er ikke så underligt, at der er ekstra aktivitet på de sociale medier i en tid, hvor det anbefales, at vi bliver hjemme:

- Der er helt sikkert mange af os, der har fået ekstra tid på hænderne i de her dage, og når vi alle sammen skal blive hjemme, er det første sted vi vender os mod, når vi har behov for at dele frustrationer, glæder og andet, de sociale medier. Jeg oplever også ekstra aktivitet i de grupper, jeg er medlem af, forklarer Katrine Villarreal Villumsen, der er digital konsulent hos Holm Kommunikation og ekspert i sociale medier.

 

Også Læsøs borgmester, Karsten Nielsen (O), mærkede effekten af de lokale Facebook-grupper. Han sendte søndag en pressemeddelelse ud, hvori han skriver, at han håber, at borgerne på Læsø vil være venligstemte overfor gæster, og at han bakker op om turistforeningen, der tidligere har været ude for at fortælle borgerne, at gæsterne er med til at skabe liv og vækst på øen.

- Derfor er jeg overrasket og utrolig ked af at erfare, at nogle få fastboende via facebook og andre medier, ved at bruge en til tider ganske ubehagelig og uanstændig tone og sprog, fraråder folk at aflægge os her på øen et besøg, skrev borgmester på Læsø, Karsten Nielsen (O).

 

Hanne Andersson er administrator i gruppen 'Folk der elsker Læsø', der er en af de grupper, borgmesteren hentyder til i sin pressemeddelelse. Hun har haft ekstra travlt med at moderere og sørge for en god tone i gruppen henover weekenden:

- Dels for at sørge for at holde en ordentlig tone i kommentarerne, men jeg har også mange gange måtte slå kommentarer fra, når det blev for grimt. Jeg har selv skrevet den sidste kommentar hver gang: 
"Her i gruppen følger vi sundhedsstyrelsens anbefalinger. De ændrer sig hele tiden, så følg med i pressen.
Men som det er nu, så må man gerne tage i sommerhus."

Administrator i facebook-gruppen 'Folk der elsker Læsø'

Ekspert i sociale medier, Katrine Villarreal Villumsen, forklarer, at vi ofte reagerer spontant og ud fra følelser, når vi eksempelvis skriver et opslag i en facebook-gruppe.

- Vi kan komme til at skrive ting, der i øjeblikket lyder klogt, smart eller sjovt. Eksempelvis når man lige har haft en oplevelse i det lokale supermarked, siger hun.

Katrine Villarreal Villumsen er digital konsulent hos Holm Kommunikation og ekspert i sociale medier

I 'Folk der elsker Læsø' har administratoren Hanne Andersson travlt med at holde god ro og orden blandt medlemmerne. Sommerhusudlejere, der annoncerer i gruppen, er, ifølge Hanne Andersson, blevet kaldt 'pengegriske' og 'uansvarlige', og Hanne selv bliver kaldt 'diktator', når hun maner til besindighed.

- Desværre blev anbefalingerne fra Sundhedsstyrelsen “bliv hjemme” misforstået af flere “tastaturkrigere”, så det nærmest udviklede sig til en hetz mod sommerhusejerne og gæster i øvrigt. Nogen tolkede “bliv hjemme” som, at det var der, hvor man har folkeregisteradresse man skulle blive.
Det udløste desværre et meget grimt sprog mellem visse medlemmer, siger Hanne Andersson til TV2 Nord. 

Læs også Regeringen forlænger nedlukning af Danmark til efter påske

De lokale facebook-grupper har i dagens Danmark stor betydning for det lokale liv.

- Mange steder er de lokale medier enten forsvundet i årenes løb, eller de producerer mindre hyperlokalt indhold, så de er der ikke længere til at forbinde borgene på kryds og tværs. De her lokale Facebook-grupper har i stedet forbundet folk på en ny måde, hvor de bruges til alt fra deling af nyheder og tilbud i brugsen til initiativer fra fodboldklubben. Men når alle samtaler for tiden handler om coronavirus, vil mange samtaler i gruppen selvfølgelig også gøre det, siger Katrine Villarreal Villumsen, digital konsulent hos Holm Kommunikation og ekspert i sociale medier, til TV2 Nord. 

Når vi kommer ud på den anden side, skal vi huske, at vi alle sammen stadig kender hinanden.

Katrine Villarreal Villumsen, digital konsulent hos Holm Kommunikation og ekspert i sociale medier

Hvad skal man så gøre?

Nordjyllands Politi får masser af henvendelser om brud på de nye regler, og det er også præcis det, man skal gøre situationen, hvor man mener, der er for mange samlet:

- Hvis man som borger mener, at der er for mange forsamlet et sted eller lignende, så er det vores opfordring, at man ringer til os på 114, så vil vores medarbejdere kunne vejlede nærmere. Vi vil registrere borgerens opkald og efter en konkret vurdering vil en patrulje kunne afsendes til det pågældende sted for at vejlede borgerne på stedet, siger vicepolitiinspektør ved Nordjyllands Politi, Anders Uhrskov til TV2 Nord og fortsætter:

- Generelt opfordrer vi til, at man deler myndighedernes anvisninger. Man kan finde relevant information på coronasmitte.dk.

Læs også Politiet får masser af henvendelser om brud på nye regler

Mere solskin i gruppen

Karin Wognsbæk fra Vodskov er enig i, at det er vigtigt, at man indretter sig efter myndighedernes retningslinjer, men hun vil samtidig henstille til, at vi snakker ordenligt om det uden at udskamme hinanden på sociale medier.

- Når vi er bange, kommer vi til at råbe. Folk har måske ikke forstået alvoren i situationen eller ved, hvordan de skal håndtere det. Jeg vil gerne have, at vi henstiller til at være gode mod hinanden og ikke kæmper mod hinanden, men med hinanden, siger Karin Wognsbæk til TV2 Nord.

Når vi er bange, kommer vi til at råbe

Karin Wognsbæk, pædagogisk medarbejder, Vodskov

- Alt er anderledes. Vi reagerer følelesesmæssigt. Hvis vi møder hinanden med hårdhed, får vi hårdt tilbage. Hvis vi møder hinanden med godhed, får vi godhed igen.

Karin Wognsbæk fra Vodskov mener selv, at det er utopi at tro, at hendes opslag i gruppen og på hendes væg ændrer noget som helst.

- Men måske kan det så et frø hos nogen, der kommer til at tænkte: Måske skal vi prøve at være gode ved hinanden i stedet for at være vrede på hinanden.

 

Er du i tvivl?

Så kan du ringe til den myndighedsfælles hotline på +45 7020 0233 

Eller finde mere på coronasmitte.dk