Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Egholmforbindelse skal genovervejes efter afsløringer, mener Enhedslisten

Fagmedierne Ingeniøren og Mobilitywatch har afsløret at regeringen ikke har fremlagt, hvor meget CO2 de forskellige projekter i infrastrukturplanen udleder, selvom de havde tallene.

Der har været i røre i den politiske andedam på Christiansborg tirsdag.

Det hele handler om den infrastrukturplan, som regeringen præsenterede i 2021, hvor blandt andet den tredje limfjordsforbindelse over Egholm er med.

Alt har, viser det sig, nemlig ikke været lagt frem for partierne op mod aftalen blev indgået. Det har de to fagmedier Ingeniøren og Mobilitywatch kunnet afsløre.

De to medier har læst flere tusinde siders aktindsigt igennem, og her fandtes blandt andet en opgørelse over, hvor meget CO2 de forskellige projekter i infrastrukturplanen ville udlede ved etableringen af dem, men de tal har partierne bag aftalen ikke fået inden forhandlingerne, selvom nogle partier har bedt om netop det.

Den omfattende aktindsigt, som Ingeniøren har fået, viser også, at Transportministeriet specifikt bad Vejdirektoratet om at fjerne tal for CO2-udledning fra det forarbejde, som var lavet, inden forhandlingerne om planen skulle gå i gang.

Det har fået både SF, Enhedslisten og De Radikale til at kræve en forklaring fra Benny Engelbrecht på, hvorfor tallene blev tilbageholdt.

Genovervej støtte til forbindelse, mener Enhedslisten

I Nordjylland får de nye afsløringer også Enhedslisten på dupperne. For i infrastrukturplanen er som nævnt også den tredje limfjordsforbindelse, en forbindelse Aalborg Kommune har valgt at støtte med 600 millioner kroner, men står det til Enhedslisten skal kommunen genoverveje det. Etableringen af den tredje limfjordsforbindelse over Egholm vil nemlig udlede knap 300.000 tons CO2, og det vil gøre det svært for Aalborg at nå målet om 70 procent CO2-reduktion i 2030, mener Per Clausen fra Enhedslisten.

- På den baggrund synes jeg, at man skulle overveje, om det ikke ville være fornuftigt at sige til staten: Det her er en rigtig dårlig løsning. Og det er jo klart, så vil man heller ikke sende 600 millioner kroner til den dårlige løsning, siger Per Clausen (Ø), der er rådmand og Miljø- og klimaforvaltningen i Aalborg Kommune.

Hos det borgerlige parti Konservative er reaktionen anderledes nedtonet. De er ikke overrasket over, at anlægget af den tredje limfjordsforbindelse vil udlede CO2, og at det vil være meget CO2, fordi projektet er så stort, som det er.

Støtter I stadig den tredje limfjordsforbindelse?

- Det gør vi naturligvis, men vi kan godt se, at det er relativt uhensigtsmæssigt, at man holder nogle tal skjult, fordi det giver jo basis for mytemageri, siger Morten Thiessen (C) der er rådmand i Aalborg Kommune.

Beregninger lavet på baggrund af statistik

Transportminister Benny Engelbrecht (S) har forklaret, at dokumenterne ikke blev lagt frem, fordi der var stor usikkerhed forbundet med tallene.

Beregninger, af hvor meget CO2 et projekt vil udlede under etableringen, er lavet på baggrund af statistik fra tidligere anlæg, fortæller Søren Løkke, der er lektor på Aalborg Universitet og ekspert i CO2-udledning. Han fortæller, at man som udgangspunkt kigger på, hvor meget projektet koster og ganger det med en faktor, som er udregnet på baggrund af lignende projekter.

I Vejdirektoratets beregninger vil etableringen af den tredje limfjordsforbindelse for eksempel udlede 292.800 ton CO2. Søren Løkke har også selv prøvet regne på tallene, og han får et lidt andet billede.

- Når jeg regner på det, så vil min vurdering være, at det rigtig tal måske snarere er 500.000 tons, og det er det, det koster, siger Søren Løkke.

Utilfredshed med minister

Utilfredsheden med transportminister Benny Engelbrecht har som nævnt været stor efter afsløringerne. Enhedslisten, der ikke er en del af infrastrukturplanen, har været ude og opfordre partierne bag aftalen til at trække sig fra den, men indtil videre er ingen partier trådt ud af aftalen. Fra Venstre lyder det også, at etableringen af en tredje limfjordsforbindelse ikke er i fare, fordi den er vigtig for nordjyder.

- Aftalen står ved magt, uanset om vi nu har en diskussion om, at regeringen har ført os bag lyset og udvist grøn hykleri ved at skjule det her tal, siger Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen.

Tirsdag eftermiddag var transportminister Benny Engelbrecht (S) ude at beklage, at han ikke brugte mere tid på at forklare partierne bag sommerens infrastrukturplan, hvorfor han ikke udleverede CO2-tal for anlægsprocessen.

Store udledere skal gentænkes

De nye dokumenter viser også, at netop anlægget af den tredje limfjordsforbindelse vil udlede en væsentlig mængde CO2. Projektet vil således være det næstmest CO2-udledende af alle projekter i infrastrukturplanen, men det får ikke Konservative i Aalborg Kommune til at ryste på hænderne.

- Jeg synes, at det er så velundersøgt nu, at der ikke er tvivl om, at det (den tredje limfjordsforbindelse, red.) skal gennemføres, siger Morten Thiessen (C).

Anderledes kritisk stiller Enhedslisten i Aalborg Kommune sig, der mener, at hele infrastrukturplanen er vedtaget på et forkert grundlag, og at man nu burde kigge projekterne igennem igen.

- Jeg synes jo, at man skal kigge på de største af dem og se, om der er noget af det som vi skal gøre anderledes, eller kan undlade at gøre ved at investere i nogle andre trafikløsninger, siger Per Clausen (Ø).

Tirsdag har Enhedslisten været til møde med transportministeren, og på onsdag skal De Radikale også til møde med ministeren.


Havne-sag trækker ud: Omstridt advokatundersøgelse bliver flere måneder forsinket

Foto: Henriette Maj Pedersen / TV2 Nord

Advokatundersøgelsen, som skal klarlægge, hvad der førte til det økonomiske kaos på Frederikshavn Havn, trækker ud. Den er nemlig mere omfattende end forventet.

Det bliver først i det nye år.

Faktisk skal vi helt hen i uge ni, før advokatfirmaet Bech-Bruun ventes at være færdig med advokatundersøgelsen.

Den skal give svar på, hvordan økonomien i Frederikshavn Havn kunne udvikle sig så skidt, at Frederikshavn Kommune i maj var nødsaget til at overtage driften af havnen med en samlet gæld på 1,7 milliarder.

Det har advokatfirmaet Bech-Bruun orienteret Frederikshavn Kommune om.

- Arbejdet har vist sig mere omfattende end forventet, siger Frederikshavn Kommunes borgmester Karsten Thomsen (S).

Advokatundersøgelsen var oprindelig lovet færdig inden udgangen af december, og alle relevante personer i undersøgelsen skulle efter den oprindelige plan have været interviewet til undersøgelsen midt i november.

Sådan er det ikke gået.

Flere skal spørges

Advokatfirmaet har nemlig for nyligt udvidet kredsen af relevante personer i sagen.

Det betyder, at en række tidligere medlemmer af økonomiudvalgene i Frederikshavn Kommune nu også har fået mulighed for at komme med deres bemærkninger.

Desuden er advokatfirmaet også - i følge TV2 Nords oplysninger - stadig i dialog med de tidligere bestyrelsesmedlemmer i Frederikshavn Havn for at få dem til at bidrage til undersøgelsen.

De fire bestyrelsesmedlemmer, som valgte at træde ud af bestyrelsen i Frederikshavn Havn i september 2023, har i første omgang afslået at deltage i undersøgelsen, da de ikke har kunnet få adgang til de dokumenter, der ligger i bestyrelsesportalen og få indsigt i hvilke dokumenter, der er inddraget i undersøgelsen.

Flere undersøgelser i gang

Advokatundersøgelsen er en del af en stribe undersøgelser om, hvad der er foregået på Frederikshavn Havn og Frederikshavn Kommune forud for det økonomiske kollaps på havnen.

Venstre har politianmeldt kommunen, efter TV2 Nord har afsløret, at en kommunal medarbejder fortæller, hvordan dokumenter i aktindsigter er blevet sorteret fra og dermed mørklagt for offentligheden.

Det bliver forklaret på en hemmelig lydoptagelse, hvor den kommunale medarbejder opfordrer Frederikshavn Havn til at gøre det samme.

Ankestyrelsen er ligeledes gået ind i sagen om den hemmelige lydoptagelse, mens også Folketingets Ombudsmand har bedt om at blive orienteret i sagen fra Frederikshavn.

Oplysninger tilbageholdt

TV2 Nord har i forbindelse med afdækningen af "Skandalen om Frederikshavn Havn" desuden afsløret, at en række dokumenter og rapporter blev tilbageholdt helt eller delvist af kommunaldirektøren og borgmesteren, og dermed ikke blev forelagt for byrådsmedlemmerne.

Blandt andet har et fortroligt notat som Frederikshavn Kommune selv udarbejdede i januar 2022 om havnens økonomi aldrig været forelagt for hele byrådet

En rapport med seks forslag til at sikre havnens dårlige økonomi, nåede først byrådet 15 måneder efter den blev sendt til forvaltningen og daværende borgmester Birgit S. Hansen.

Politikerne i Frederikshavn Kommune har bevilliget 2,5 millioner til advokatundersøgelsen, og selv om den nu bliver forsinket med flere måneder, forventer borgmesteren ikke, at den bliver dyrere.


Breaking

Styrelse melder klart ud: Uvis fremtid for omdiskuteret regnskab

Byrådsgruppen i Frederikshavn Kommune nægtede at underskrive Frederikshavn Havns regnskab for 2023.

Et afgørende - og ventet - notat er nu lagt på bordet i den langstrakte affære om havnen i Frederikshavns skrantende økonomi.

For nyligt landede Frederikshavn Havns regnskab for 2023, og det viste et dundrende underskud på 340 millioner kroner.

Da kommunalbestyrelsen i Frederikshavn Kommune fik resultatet at vide, nægtede de efterfølgende at underskrive regnskabet.

- Vi vælger at sige, at vi ikke vil skrive under. Det er der ikke noget utrygt ved. Jeg går ud fra, at dem som har udarbejdet regnskabet, har styr på regnskabet, men jeg sad ikke dernede, så derfor vil jeg ikke skrive under, sagde socialdemokraternes gruppeformand Gitte Kiilerich dengang.

Selvom regnskabet ikke blev skrevet under, var især Venstre fortalere for, at kommunalbestyrelsen skulle skrive under. Undervejs lød det blandt andet fra Venstres Lone Haugaard:

- Jeg synes, at det er ærgerligt, at den her kommunalbestyrelse igen og igen kommer til at optræde som et cirkus.

Havnelov tager ikke højde for problem

Frederikshavn Havn skiftede i foråret ejerform, hvor det gik fra at være en kommunal selvstyret havn med egen bestyrelse til at være en kommunal havn, hvor kommunalbestyrelsen træffer valg på havnens vegne. Men i november nægtede kommunalbestyrelsen altså at underskrive regnskabet.

I stedet ville de have Trafikstyrelsens vurdering af, om det er kommunalbestyrelsens ansvar at skrive under. Og den vurdering er nu kommet. I et notat, der er sendt til Frederikshavn Kommune, skriver de:

- Trafikstyrelsen kan bekræfte, at en selvstyrehavns regnskaber skal godkendes af kommunalbestyrelsen i ejerkommunen.

Pressechef hos Trafikstyrelsen Frederik Roed uddyber overfor TV2 Nord:

- Principielt set skal kommunalbestyrelsen skrive under jævnfør havnelovens paragraf 9 stk 3.

Hvad så når havnen har skiftet ejerform midt i regnskabsperioden, og kommunalbestyrelsen derfor nægter at underskrive?  

- Havneloven tager ikke højde for det spørgsmål her. Den siger bare, at en kommunal havns regnskaber skal godkendes af kommunens kommunalbestyrelse, siger Frederik Roed.

Ingen konsekvenser?

Med andre ord ligger det altså udenfor havnelovens område at vurdere, hvem der skal underskrive regnskabet, når ejerformen er ændret undervejs i regnskabsperioden.

Frederikshavn Kommunes revisionsfirma, BDO, skriver desuden i samme notat, at der ifølge deres vurdering:

'Ikke er nogen konsekvenser ved, at der ikke foreligger et underskrevet årsregnskab for Frederikshavn Havn'.

Det er Trafikstyrelsen, der behandler eventuelle klager, der skulle komme i forbindelse med en havns manglende regnskab.

Frederikshavn Havn har en samlet gæld på 1,73 milliarder kroner.


Iværksætter vil sælge titusindvis af el-cykler i hele verden

Foto: Nimbus Motorcycles

De nye elcykler er inspireret af en gammel dansk motorcykel.

De første fire cykler er allerede klar - men der skal mange flere til. 

Inden for fem år vil Nimbus Motorcycles nemlig producere imellem 35- og 40.000 elcykler. 

Cyklerne er produceret i Thisted, hvor de torsdag kunne aflevere de første fire cykler til deres nye ejere. 

- Det er den måske største dag i vores fireårige rejse, fortæller Claus Støvlbæk Clausen, der er grundlægger af Nimbus Motorcycles.

Han fortæller, at firmaet forventer at skulle eksportere 90 procent af de 40.000 elcykler, som de gerne vil producere i 2029. 

Er det overhovedet realistisk, når I kun har lavet fire indtil videre?

- Alting har en start du. Vi startede projektet i 2020, og processen har været rigtig fin. Nu er vi i gang.

Inspireret af en klassiker 

De nye elcykler er inspireret af den gamle motorcykel Nimbus Model C, der blev kendt som ’Humlebien’, som Fisker & Nielsen lancerede i 1934 og producerede frem til 1959. 

Fisker & Nielsen har i dag ændret navn til Nilfisk og laver ikke længere motorcykler - de ejer dog stadig rettighederne til Nimbus-brandet.

Det har Claus Støvlbæk Clausen og Nimbus Motorcycles købt sig til at kunne låne i en årrække. 

Elcyklen er inspireret af de gamle Nimbus motorcykler. Foto: Nimbus Motorcycles
Foto: Nimbus Motorcycles

- Det er hemmeligt, hvor mange år det er, men det er mange år, det kan jeg vidst godt fortælle, siger grundlæggeren. 

Den gamle ”humlebi” var i mange år den foretrukne motorcykel hos både politiet, forsvaret, og post- og brandvæsnet.

Claus Støvlbæk Clausen fortæller, at Nimbus Motorcycles også vil komme til at producere elmotorcykler. 


Onsdag i næste uge vil der være en stor beredskabsøvelse, som finder sted ved Frederikshavn Kraftvarmeværk.

I tidsrummet 17:00 til 20:30 vil der onsdag i næste uge være masser af uniformer, blå blink og store udrykningskøretøjer, hvis man befinder sig ved Frederikshavn Kraftvarmeværk.

Region Nordjylland, Nordjyllands Beredskab, Beredskabsstyrelsen og Nordjyllands Politi samt Hjemmeværnet deltager i øvelsen, hvor der vil indgå omkring 140 personer.

- Vores klargøring til øvelsen begynder tidligere på eftermiddagen, faktisk allerede omkring klokken 14:00, så borgere og trafikanter i området vil kunne se mange køretøjer og indsat personel, siger øvelsesleder, Claus Dahl Olesen.

- Så det er et større setup, vi opererer med, når vi afholder disse vigtige beredskabsøvelser. Og det vil betyde, at der er nogle trafikale forstyrrelser, siger øvelseslederen.

Spærringer i området

Hjemmeværnet kommer til at afspærre Vendsysselvej ved Niels Juels Vej og Hobrogade. Fra 14:00 til 17:00 vil der være delvist spærret, og mellem 17:00 til 20:30 vil der være helt spærret. Fra 20:30 er der igen delvist spærret, indtil oprydningen er færdiggjort senest klokken 22:00.

Øvelsens scenarie kommer til at være en større tilskadekomst på en industrivirksomhed, og den skal være med til at styrke myndighedernes håndtering af en sådan situation.

- Meget nærmere kan jeg ikke komme detaljerne, da der jo også skal være et overraskelsesmoment til stede for vores indsatte kollegaer, så vi sikrer, at alle får en optimal læring ud af dagen, siger Claus Dahl Olesen.  


Foto: Vendsyssel FF

Karim Zaza har været i Vendsyssel FF i mere end ti år, men nu er det slut.

På Vendsyssel FF's facebook-side offentliggør klubben, at målmandstræner Karim Zaza stopper i klubben efter mere end ti års tjeneste.

- Jeg har i mine over ti år i klubben gået på arbejde med det største smil på læben, og jeg har nydt at være med til at bidrage til udviklingen af nogle dygtige keepere og fodboldspillere igennem min tid i klubben, siger Zaza.

Karim Zaza stoppede sin aktive karriere i Vendsyssel FF i 2014, og i 2015 tiltrådte han som målmandstræner.

- Der er overhovedet ikke noget dramatisk i mit stop, og det er heller ikke fordi, at jeg skal noget andet i fodboldbranchen. Jeg ønsker blot at være mere sammen med familien i weekenderne, hvilket jeg glæder mig til at få mere tid til fremover, siger Karim Zaza.

49-årige Zaza har i sin aktive karriere repræsenteret en lang række klubber i form af FC København, Silkeborg, Brøndby IF, OB og så fik han 147 kampe for AaB.