LIGE NU:

Virksomheder taber penge på at holde i kø: Ny VVM-redegørelse viser, at en tredje Limfjordsforbindelse vil kunne hjælpe

Trafikken over Limfjordsbroen og under Limfjordstunnelen vil blive reduceret betydeligt med en tredje Limfjordsforbindelse.

Lyden af palleløftere, der kører rundt i de store haller, er hverdag hos Vendelbo Spedition i Hjørring. Frem og tilbage kører de dag ud og dag ind og læsser gods af og på de lastbiler, der skal videre ud i verden.

quote - Færgerne venter jo ikke på os, så det er dobbelt omkostning.

Jesper Bundgaard Madsen, adm. direktør, Vendelbo Spedition.

Hver eneste dag ankommer mellem 20 og 30 lastbiler, der bakker ind, så personalet på palleløfterne kan gøre deres arbejde, men hver eneste uge sker det, at palleløfterne må stå og vente i lang tid, fordi lastbilerne ikke ankommer til tiden.

- Forsinkelser er lig med problemer hos os, og det er lig med omkostninger, siger administrerende direktør i Vendelbo Spedition, Jesper Bundgaard Madsen.

Det nordjyske firma med base i Hjørring fragter gods til og fra Norge og Sverige og er afhængige af, at de kan komme med færgen nordpå til tiden, men det er ikke altid, at de lastbiler, der kører nordpå fra Himmerland, når hele vejen til Vendsyssel i tide, fordi de sidder fast i trafikken i Limfjordstunnelen. Tiden i kø er ofte dyrebar, for hvis en af lastbilerne holder stille længe i tunnelen, så skaber det problemer på terminalen i Hjørring.

Kører med halvtomme lastbiler

Godset i lastbilen, der holder stille i Limfjordstunnelen, skal ofte over i en anden lastbil, der halvfyldt holder og venter på, at det sidste gods kommer frem, inden den skal videre med færgen nordpå. Det er bare ikke altid, at lastbilen når frem, inden færgen sejler.

- Det betyder så, at de kører halvtomme afsted herfra, fordi det andet gods, der er på bilen i forvejen, skal leveres i morgen, og færgerne venter jo ikke på os, så det er dobbelt omkostning, så er vi nødt til at køre med det dagen efter, siger Jesper Bundgaard Madsen.

Problemet står de ikke alene med hos Vendelbo Spedition. Et nyt studie fra Aalborg Universitet konkluderer, at forsinkelser i Limfjordstunnelen spreder sig som ringe i vandet.

- Nu når de her lastbiler bliver forsinkede til terminalerne, så bliver deres sortering også forsinket, og de lastbiler, der skal afsted bagefter, bliver også forsinkede. Selvom der måske kun er en lastbil, der bliver forsinket ved Limfjordstunnelen, så kan der godt være flere lastbiler, der bliver forsinket efterfølgende, siger Kristian Hegner Reinau, der er ph.d. og lektor ved sektion for veje, trafik og transport ved Aalborg Universitet og er hovedforfatter bag studiet fra Aalborg Universitet.

VVM-redegørelse: Trafikken vil blive reduceret

De nuværende trafikale problemer i Limfjordstunnelen og på Limfjordsbroen kan dog blive reduceret betydeligt med en tredje limfjordsforbindelse over Egholm, viser den nye VVM-undersøgelse, der blev fremlagt torsdag.

På Limfjordsbroen vil trafikken blive reduceret med ni procent, mens trafikken i Limfjordstunnelen vil blive reduceret med 24 procent ifølge undersøgelsen – i alt vil 32.500 biler ifølge undersøgelsen bruge den nye forbindelse over Egholm dagligt og dermed lede noget af trafikken væk fra de to nuværende veje til Vendsyssel.

- Vi oplever, at der er daglige kø-problematikker, at trafikken tit bryder sammen og at der er mange virksomheder, som har svært ved at få deres drift til at fungere, så vi har behov for en løsning, og vi har behov for den nu, siger borgmester i Aalborg Kommune Thomas Kastrup-Larsen (S).

- Hvis Limfjorden sander til, så sander væksten i Nordjylland også til, så derfor kan det her løse mange af de udfordringer, der også skaber arbejdspladser i fremtiden, siger rådmand i Aalborg Kommune, Mads Duedahl (V).

Limfjordstunnelen er den 10. mest trafikerede motorvejsstrækning i Danmark, og ifølge Vejdirektoratet øges rejsetiden i nordgående retning hver eftermiddag i gennemsnit med syv minutter. Det er vel at mærke, hvis der ikke sker uheld i trafikken.

Kan I ikke bare medregne de her mulige forsinkelser i jeres køreplan?

- Det prøver man jo også at gøre, så vidt det er muligt, men man kan ikke sidde og regne med, at der sker ulykker i en tunnel hver eneste dag. Vi lægger hver dag ind, at de biler, der kommer op sidst på eftermiddagen, der er lagt en halv time ind til at skulle holde i kø, svarer Jesper Bundgaard Madsen.

Byg nyt eller giv nye muligheder

Ifølge Kristian Hegner Reinau er to muligheder for at løse problemet for fragtfirmaerne som Vendelbo Spedition. Det ene er at give mulighed for at levere vare om natten, og den anden er at bygge en ny motorvej.

- Hvis der var to forbindelser, så alt andet lige, hvis den ene var spærret, så kunne trafikken køre gennem den anden og omvendt, og det vil så minimere risikoen for de her trafikuheld, der skaber de her store forsinkelser, siger Kristian Hegner Reinau.

Hos Vendelbo Spedition håber de, at en ny Limfjordsforbindelse er kommet tættere på, og at arbejdet går i gang hurtigst muligt.

- Den vil spare os for rigtig mange penge, og så synes jeg, at det er meget vigtigt for hele regionen heroppe. Vi bliver jo i den grad ladt i stikken, hvis der skulle ske den her store ulykke ude i tunnelen, så det er meget vigtigt, og det haster med at få den lavet, siger Jesper Bundgaard Madsen.

Der er dog stadig lidt lange udsigter til, at en eventuel tredje Limfjordsforbindelse vil stå færdig. Hvis anlægsloven for den tredje Limfjordsforbindelse vedtages i foråret, er planen, at den står færdig i 2030.

80_percent

play Automatisk ordning rammer skævt: Politikere vil have ændret regler for nedlukning

25_seconds

play Smuk forårssøndag med op til 18 grader i sigte

Tog

play Udspil: Slut med direkte tog mellem Frederikshavn og København

40_percent

play Baggårds-underholdning skaber fællesskab

80_percent

play Automatisk ordning rammer skævt: Politikere vil have ændret regler for nedlukning

25_seconds

play Smuk forårssøndag med op til 18 grader i sigte

Tog

play Udspil: Slut med direkte tog mellem Frederikshavn og København

Til forsiden

Til forsiden