Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Ambulancerne er klar til 1. april: Der mangler kun bukser

Foto: Per Frank Paulsen / TV2 Nord

Region Nordjylland skal sammen med det private firma PreMed drive ambulancekørslen i Nordjylland fra den 1. april.

Region Nordjylland forventer, at borgerne ikke vil mærke nogen store ændringer, når regionen og det private firma PreMed på fredag overtager ambulancekørslen i Nordjylland fra den mangeårige operatør, Falck.

Når marts bliver april, er Falck fortid med hensyn til ambulancer i Nordjylland.

Fredag 1. april træder en markant ændring i kraft: Efter årtier, hvor ambulancer i landsdelen har været synonymt med Falck, der har løst opgaven for Region Nordjylland, overtager regionen selv størstedelen af ambulancedriften. En mindre del skal i fremtiden udføres af det finsk-ejede firma PreMed.

I Region Nordjylland tror og forventer Peter Larsen, der er direktør i Den Præhospitale Virksomhed i Region Nordjylland, at borgerne ikke vil opleve store ændringer. Der er tale om nye biler, men de ligner de gamle, og hovedparten af de ansatte - både hos regionen og i PreMed - kommer fra Falck.

Og nok så vigtigt: Man skal fortsat dreje 1-1-2, hvis der opstår akut sygdom, og man har brug for hjælp.

Med den hidtidige ordning har der fra tid til anden lydt kritik af, at der gik for lang tid, før hjælpen nåede frem. I kontrakten med Falck var firmaet forpligtet til at overholde en såkaldt responstid, der i gennemsnit på årsbasis ikke måtte overstige ni minutter og 12 sekunder. Det er lykkedes nogle gange. Andre gange ikke.

To ud af tre ambulancer skal være fremme inden 10 minutter

Da regionspolitikerne senest sendte opgaven i udbud, anvendte man en anden model. Nu handler det om, hvornår den første bil - ambulance, lægebil eller noget tredje - er fremme på stedet. Det er altså ikke kun ambulancens responstid, man ser på. Tankegangen er, at det for borgeren er vigtigst, at der kommer nogen og hjælper - ikke nødvendigvis, at hjælpen ankommer pr. ambulance.

Mindst 67 procent af gangene skal første bil være fremme, inden der er gået ti minutter, fremgår det af servicemålene.

Politikerne i regionsrådet vil løbende få opgørelser, der viser, om målene nås.

Falcks ambulancer er allerede taget ud af drift

De tilsammen 58 nye ambulancer og 20 biler til patienttransport er alle leveret. Og faktisk er de allerede nu taget i drift i Falck-regi, så skiftet natten til fredag kan foregå så gelinde som muligt.

Hos regionen og PreMed priser man sig lykkelige over, at de nye køretøjer trods corona og senest krig i Ukraine er blevet leveret. Netop bilproduktion er lige nu hårdt ramt, fordi der mangler stål.

Krigen har dog på et mindre væsentligt felt drillet: De ansatte, der skal betjene nordjyderne, får nye uniformer. Leverancen af bukser er imidlertid påvirket af situationen i den store verden. Derfor har man måttet rationere bukserne, så redderne til en start kun får to par hver - på et senere tidspunkt vil de få flere!

- Men bortset fra dét er vi klar, også takket været stor fleksibilitet fra Falck, lyder det fra den præhospitale direktør Peter Larsen.

Sådan deler de to operatører Nordjylland

Det private firma PreMed skal stå for de ambulancebaser, der hører hjemme i Morsø, Thisted, Jammerbugt, Vesthimmerland, Rebild og Mariagerfjord. På de 13 baser i dette område placeres der 25 ambulancer og seks patienttransport-køretøjer.

Regionen står selv for opgaven i de resterende fem kommuner. Også her bliver der 13 baser, bemandet med 33 ambulancer og 14 patienttransport-køretøjer.

Det er for hele området ansatte i regionen, der disponerer kørslen og altså bestemmer, hvilken vogn der skal sendes afsted. Selv om der i fremtiden er to og ikke kun én operatør, betragtes Nordjylland som ét område. I praksis betyder det, at hvis en PreMed-ambulance med base i Jammerbugt Kommune har været i Aalborg med en patient, kan den sagtens - hvis den er nærmest - blive sendt på en opgave i Aalborg Kommune, inden den returnerer til basen.

Baserne er i nogle tilfælde de nuværende Falck-stationer, hvor man lejer sig ind. Det er tilfældet i Skagen, Hjørring, Brønderslev, Dronninglund, Pandrup, Løkken, Aalborg, Fjerritslev, Hurup og Støvring.

I andre byer - eksempelvis Frederikshavn - får ambulancerne base hos Nordjyllands Beredskab. Og i andre tilfælde igen - det gælder for eksempel i Nørresundby - lejer man sig ind hos andre private firmaer end Falck.

Ikke flertal for noget

Beslutningen om at vrage Falck blev truffet af regionsrådet i marts sidste år. Forinden havde politikerne på et møde i februar haft tre modeller for den fremtidige ambulance-drift til afstemning, men ingen af dem kunne samle flertal. På et ekstraordinært møde i marts viste der sig et flertal for den ordning, der nu træder i kraft.

Flertallet bestod af medlemmer fra regionsrådets røde blok, suppleret med et enkelt Venstre-medlem, Lone Sondrup.

Siden er flertallet i regionsrådet som bekendt skiftet. Det bliver derfor den nye regionsrådsformand, Mads Duedahl fra Venstre, der i første række skal stå på mål for den nye ordning - en ordning, som hovedparten af hans partifæller altså var lodret imod og stærkt betvivlede ville blive 26 mio. kr. billigere.


Er du den heldige? Her er dagens vinder af to kilo juleslik (07.12.24)

Hver aften efter 19.30-nyhederne trækker TV2 Nord en vinder af to kilo juleslik fra AllSweets i Aalborg Storcenter.

Er du en vaskeægte slikmund?

Så skal du være med i TV2 Nord's julekonkurrence, hvor vi hver dag fra den 20. november til den 20. december trækker lod om to kilo slik fra 'Allsweets' i Aalborg Storcenter.

For at være med i konkurrencen skal du kigge forbi juleskoven på TV2 Nord i Aabybro, hænge julepynt på træerne og putte et brev i julemandens postkasse med dit navn og kontaktinformationer.

Hver aften efter 19.30-nyhederne trækker vi en vinder. Læs mere her.

Og vinderen af lørdagens udtrækning, kan du se i videoen herunder:


Fisker om nyt forbud: - Rigtig skidt for kystfiskersamfundet

Fra årsskiftet bliver stenbiderfiskeriet sat på pause, og det går ud over erhvervsfiskere som Henrik Nielsen, hvor en stor del af fiskeriet består af stenbidere. Han er dybt afhængig af stenbiderfiskeriet og frygter for, hvordan han skal få brød på bordet.


Bekymrede politikere: - Det er arbejdspladser, der er på spil

CO2-afgiften, der fra næste år gør det dyrere for fiskere at tanke brændstof på deres fiskekuttere, møder bekymring i både kommunalbestyrelse og på Christiansborg.

På Hanstholm Havn har den kommende CO2-afgift, som vil gøre det dyrere at købe brændstof til fiskekuttere givet rynker i panden hos flere fiskere.

Afgiften er også noget, der bekymrer Kristian Tilsted (V), der sidder i kommunalbestyrelsen i Thisted Kommune. 

- Det er arbejdspladser, der er på spil, når man ligger afgifter på helt ude på primærerhvervene, siger han. 

- Det rammer de kommuner, der ligger herude i udkanten hårdere end de andre kommuner i landet, siger han. 

Han tror, at det vil komme til at koste arbejdspladser. Men han har dog også en tro, at man kan finde løsninger, som kan afbøde de udfordringer, som han forudser. 

- Jeg tror på, at vi har nogle gode løsninger, der kommer til at folde sig ud her lidt senere på året, siger han. 

En anden der er bekymret for, hvad afgifterne kan få af betydning er folketingsmedlemmet Kristian Bøgsted (Æ).  

- Det er område, hvor man har store indtægter og mange arbejdspladser på havnen. Hvor er det, de skal gå hen og få arbejde bagefter? Så kan det være, de får arbejde langt væk fra Thisted Kommune. Det er affolkning af landdistrikterne, siger han til TV MIDTVEST. 

Minister for landbrug, fødevarer og fiskeri Jacob Jensen (V), har ikke ønsket at stille op til interview, men han har sendt en skriftlig udtalelse til TV MIDTVEST. 

"Jeg lytter til fiskernes frustration og tager det meget alvorligt. Jeg ønsker at sikre langsigtede og stabile rammer for fiskeriet, så vi kan udvikle erhvervet i en bæredygtig retning, både miljømæssigt, klimamæssigt og økonomisk. Derfor ser jeg også frem til, at vi snart skal i gang med forhandlingerne om fremtidens fiskeri, hvor udmøntningen af midlerne afsat til fiskerierhvervet i Aftale om Grøn Skattereform for industri mv. netop indgår". 


Foto: Nordjyllands Beredskab

Det er ikke lykkedes at rekruttere instruktører til brandskolen i Hvims, og derfor lukker den til sommer.

Opdatering: Det er den civile del af brandskolen, der lukker, mens den militære del stadig består.

Næste sommer er der ikke længere noget, der hedder Brandskolen i Hvims, og det ærgrer Diana Sørensen, der er direktør ved Nordjyllands Beredskab.

- Det er en rigtig ærgerlig situation, men vi har ikke set anden udvej, siger hun til TV2 Nord.

Om beslutningen fortæller hun, at det er problemer med rekruttering af relevant arbejdskraft, der betyder, at skolen bliver nødt til at lukke.

Vi har i rigtig mange år haft en enorm stolthed i at kunne udbyde og undervise i de her maritime kurser, og vi er rigtig ærgerlige over, at vi ikke kan videreføre det

Diana Sørensen, Direktør, Nordjyllands Beredskab

- Brandskolen i Hvims står overfor et generationsskifte, da to nøglemedarbejdere er på vej på pension, men i det skifte, har det desværre ikke været muligt at finde erstatninger med de rette kompetencer, siger Diana Sørensen.

Derfor har hun indstillet til bestyrelsen, at det bedste er at lukke skolen.

Det bekræfter Hans Ejner Bertelsen (V), der er formand for bestyrelsen for Nordjyllands Beredskab.

- Der er nogle rekrutteringsproblemer, der gør, at vi er blevet enige om, at vi ikke kan køre videre med det, og at vi skal finde nogle alternative løsninger til det, lyder det fra Hans Ejner Bertelsen, der også er borgmester i Morsø Kommune.

Niche-kompetencer forsvinder

På brandskolen i Hvims tilbyder de nogle særlige kurser, der er henvendt til skibspersonale. Og det er netop instruktører til disse maritime kurser, der altså ikke hænger på træerne.

- Vi har i rigtig mange år haft en enorm stolthed i at kunne udbyde og undervise i de her maritime kurser, og vi er rigtig ærgerlige over, at vi ikke kan videreføre det, siger Diana Sørensen.

Hun fortæller, at uddannelsesinstitutionen Martec og Flådestationen i Frederikshavn er de primære aftagere af kurserne, og at det dermed også er dem, der bliver hårdest ramt af lukningen.

- Vi er i en dialog, hvor vi prøver at finde en løsning, så de også kan tage de her kurser i fremtiden, men det bliver desværre ikke hos os i Frederikshavn, siger Diana Sørensen.

Noget lukker, andet flytter

Den maritime brandslukningsdel lukker ned, men planen er, at den regulære brandskoledel bliver omplaceret andre steder, hvor Nordjyllands Beredskab allerede har aktiviteter. For eksempel på Rørdalsvej i Aalborg eller på Brandstationen i Frederikshavn.

- Vi skal selvfølgelig fortsat uddanne og sikre, at de har den uddannelse, der gør, at de også sikkerhedsmæssigt kan klare opgaven, lyder det fra Hans Ejner Bertelsen.

Bestyrelsesformanden hos Nordjyllands Beredskab håber, at denne beslutning skaber noget bedre i fremtiden.

- Det er altid ærgerligt, når man skal lukke noget i Nordjylland, man har haft i mange år, der har fungeret godt, men omvendt må vi også erkende, at der engang imellem er ting, der skal forandres.

- Oftest bliver det også til det bedre, når man kigger på det, og det håber vi også på her, slutter Hans Ejner Bertelsen.

Der er en del planlagt aktivitet på brandskolen i Hvims i foråret, men i slutningen af juni er den sidste ildebrand slukket på brandskolen i Hvims.


Ny afgift er ’dræbende for dansk fiskeri’: - Der er taget kvælertag på det her fag

Selvom der er afsat et trecifret millionbeløb til omstillingen, er de langt fra rolige i Hanstholm.

Fra 1. januar bliver det dyrere at være fisker. Der træder en ny CO2-afgift i kraft, som betyder, at brændstoffet til kutterne frem mod 2025 kommer til at stige med 2,25 kroner.

Priserne er i forvejen høje på grund af krigen i Ukraine - og med afgiften nærmer det sig syv kroner pr. liter. For bare få år siden var prisen nede på to-tre kroner.

Og det skaber dyb bekymring på havnen i Hanstholm.

- Det her får stor betydning for os. Vi bruger en million liter diesel om året. Og to kroner oveni pr. liter diesel, det bliver også til penge. Worst case er, at vi må lukke og slukke. Det her er opskriften på katastrofe, siger Christopher Ditlevsen, der er fisker i Hanstholm.

- Vi kan ikke omstille os til noget andet

Og én ting er prisen. Noget andet er, at fiskerne slet ikke mener, det giver mening at have en afgift, når der reelt ikke er noget grønt alternativ til dieselmotoren.

- Jeg synes, CO2-afgiften i sig selv, den er fin nok, det er fair - hvis der var et alternativ. Vi kan ikke omstille os til noget andet, vi kan ikke have solceller eller batterier eller tage en forlængerledning med. Vi har kun diesel at gøre med, siger Christopher Ditlevsen.

På auktionshuset er de selvsagt afhængige af, at der kommer fisk ind - og på den front er der dårlige udsigter, mener auktionsmester Jesper Kongsted.

- Det her er direkte dræbende for dansk fiskeri, for Hanstholm Havn, Thyborøn Havn og Hirtshals Havn. Der er taget kvælertag på det her fag, big time.

- Dansk fiskeri er minimeret. Og med de her afgifter kan det være, vi bliver fuldstændigt udryddet, siger Jesper Kongsted.

På fiskeauktionen mærker de allerede, at de udenlandske fiskere er begyndt at søge andre steder hen for at undgå afgifterne. Det mærker Morten Mortensen, der er en af dem, der opkøber mange fisk i Hanstholm.

- I løbet af min 35-40-årige karriere er der bygget et rigtigt stort netværk op med fiskere fra Frankrig, Sverige, Norge og Tyskland. Og de vælger os fra nu, på grund af CO2-afgiften.

Afgiften er en del af aftalen om den grønne skattereform fra 2022, som regeringen, De Konservative, Radikale Venstre og SF står bag. I aftalen er der også sat 350 millioner kroner af til at kompensere fiskeriet for omstillingen.

Svar fra ministeren

Jacob Jensen, der er minister for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har ikke ønsket at stille op til interview i dag, men oplyser følgende i et skriftligt svar:

"Jeg lytter til fiskernes frustration og tager det meget alvorligt. Jeg ønsker at sikre langsigtede og stabile rammer for fiskeriet, så vi kan udvikle erhvervet i en bæredygtig retning, både miljømæssigt, klimamæssigt og økonomisk. Derfor ser jeg også frem til, at vi snart skal i gang med forhandlingerne om fremtidens fiskeri, hvor udmøntningen af midlerne afsat til fiskerierhvervet i Aftale om Grøn Skattereform for industri mv. netop indgår.”