Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Hvem stoler Minkkommissionen på? Nu får vi svaret

Afhøringerne sluttede 8. april. Snart vil det vise sig, hvem kommissionen stoler på, og hvem der skal have kritik.

I april kunne Minkkommissionen kalde afhøringerne for afsluttet og gå til tasterne for at forfatte den beretning, der 30. juni vil vurdere forløbet omkring minksagen.

Kommissionen har blandt andet skullet vurdere, om regeringen vidste, at lovgrundlaget ikke var på plads, da minkavlerne fik besked på at aflive alle deres mink – og da statsministeren tre dage efter pressemødet personligt fortalte formanden for Danske Minkavlere, Tage Pedersen, at minkavlerne skulle fortsætte aflivningerne.

I afhøringerne kom der imidlertid intet frem, der beviser netop det.

Til gengæld kom der flere modstridende vidneforklaringer, og det blev tydeligt, at beslutningen om at aflive alle mink blev truffet så hurtigt, at der ikke var tid til den nødvendige forberedelse.

Her er syv centrale spørgsmål, som kommissionen de seneste måneder har skullet tage stilling til:

Foto: TV 2

Jeg kan simpelthen ikke huske det

Mogens Jensen

1) Mogens Jensens hullede forklaring

Mogens Jensen er sagens helt centrale minister.

Minksagen kostede ham ministerposten, og han blev hurtigt symbolet på det kaos, der herskede i Fødevareministeriet i de afgørende dage i november 2020.

Den tidligere fødevareminister kunne ikke huske særlig meget, da han blev afhørt. Én ting var han dog ikke i tvivl om: Han fik først besked om den manglende lovhjemmel, da han modtog en mail med en række talepunkter fra en ministersekretær lørdag 7. november klokken 18.31.

Flere udtalelser, dokumenter og en sms fra Mogens Jensen selv peger dog på, at han kan have vidst det tidligere.

Mens sagen rullede og skabte store overskrifter i medierne, sendte statsminister Mette Frederiksen 9. november en sms til Mogens Jensen for at høre, hvornår han fandt ud af, at der manglende lovhjemmel.

"Jeg kan ikke på stående fod sige præcis hvornår, men jeg mener, at det var torsdag", svarede han.

Mogens Jensens eget bud var altså umiddelbart torsdag 5. november. Det er blevet bakket op af andre forklaringer.

Blandt andet viser en mail sendt 10. november, at afdelingschef i Fødevareministeriet, Tejs Binderup, foreslog ministeren at gå til medierne og sige, at han blev klar over den manglende hjemmel 5. november.

Samme dag blev også nævnt i et udkast til et presseberedskab til Mogens Jensen. Ministerens daværende rådgiver, Søren Andersen, ændrede efterfølgende dagen til fredag, og til sidst rettede Mogens Jensen selv i citatet, så det var "sidst på ugen", at han fik besked.

Kontorchef i Fødevareministeriet, Paolo Drostby, har i en mail forklaret, at ministeren formentlig blev orienteret "mundtligt" om den manglende hjemmel. Det afviser Mogens Jensen dog.

- Jeg ville kunne huske, hvis jeg mundtligt var blevet orienteret om, at der manglende lovhjemmel, sagde han under sin afhøring.

Datoerne er helt afgørende i spørgsmålet om, hvorvidt regeringen bevidst brød loven. Hvis Mogens Jensen vidste, at der manglede lovhjemmel tidligere end 7. november, kunne han have standset aflivningerne. Han kunne have stoppet det første brev til minkavlerne og de opkald, som politiet gik i gang med 6. november.

Hvor stort var den daværende ministers ansvar for, at minkavlerne blev sat i gang med at aflive, inden lovgivningen var på plads? Stoler kommissionen på hans forklaring?

Foto: TV 2

I bliver nødt til at stole på mig. Jeg er landets statsminister

Mette Frederiksen

2) De slettede sms’er

Først afslørede B.T., at stabschef i Statsministeriet, Martin Justesen, havde slettet sine sms’er fra de afgørende dage i november 2020. Kort efter kom det frem, at statsministeren, departementschef Barbara Bertelsen, departementsråd Pelle Pape og departementschef i Justitsministeriet Johan Legarth også havde slettet sms’er.

Minkkommissionen bad om at få sms’erne gendannet, men hverken politiet eller Forsvarets Efterretningstjeneste lykkedes med det. De slettede sms’er førte til massiv kritik af statsministeren, der efter pres fra støttepartierne indkaldte til et pressemøde, hvor hun forklarede, at det var departementschef Barbara Bertelsen, der havde rådet hende til at slette dem af "sikkerhedshensyn".

Den forklaring blev efterfølgende kritiseret af flere it-eksperter.

Trods sletningen fik kommissionen alligevel adgang til flere sms'er fra de ansatte i Statsministeriet. En korrespondance mellem departementschef Barbara Bertelsen og departementschef i Fødevareministeriet Henrik Studsgaard kom frem, fordi Henrik Studsgaard havde gemt sine sms'er.

Her blev det tydeligt, at Mogens Jensen ifølge Statsministeriet skulle tage hele ansvaret på sig.

- Jeres ministers eneste chance for at vende denne er imidlertid at tage den oprigtigt og helhjertet på sig, skrev Barbara Bertelsen eksempelvis til Henrik Studsgaard.

På sms-pressemødet blev Mette Frederiksen spurgt til den kontante tone mellem embedsmændene, som sms'erne afslørede. Hendes svar er siden blevet citeret flittigt:

- Der kan ryge en finke af panden. Lev med det.

Hvilken betydning tillægger kommissionen det, at sms'erne er blevet slettet? Og vil kommissionen kritisere, at det tog Statsministeriet over fire måneder, før de svarede kommissionen, at sms-beskederne var blevet slettet og derfor ikke kunne udleveres?

Foto: TV 2

Det var ikke top of mind for mig

Henrik Studsgaard, departementschef i det daværende Miljø- og Fødevareministerium

3) Embedsmændenes svigt?

Om der var lovhjemmel til at slå alle mink ihjel, var ikke "top of mind" hos ham, forklarede departementschef i Fødevareministeriet Henrik Studsgaard, da han blev afhørt.

Departementschefen vidste, at der ikke lovhjemmel til at aflive alle mink. Alligevel sagde han ikke noget – hverken på regeringens møde 3. november eller i dagene efter.

Under afhøringerne er det kommet frem, at Fødevareministeriets embedsmænd i månedsvis vidste, at en aflivning af alle mink ville kræve et nyt lovgrundlag. Den viden fik departementschef Henrik Studsgaard tilsyneladende hverken givet videre til sin minister eller andre departementschefer.

To dage efter regeringens pressemøde blev der sendt et brev ud til minkavlerne og suppleret med telefonopkald for at få gang i aflivningerne hurtigst muligt.

For Henrik Studsgaard er det særligt kritisk, at han 7. november fik statsministeren til personligt at ringe op til minkavlernes formand Tage Pedersen for at fortælle, at aflivningerne skulle fortsætte.

- Det er jo helt uholdbart, hvis departementschefen har bragt statsministeren ind i billedet her, og statsministeren ikke har fået at vide, at der mangler lovhjemmel. Det er en meget grov fejl, hvis statsministeren ikke får den oplysning, sagde juraprofessor fra Syddansk Universitet Frederik Waage, da TV 2 kunne fortælle om statsministerens samtale med minkavlernes formand.

En vurdering, der blev bakket op af professor i forvaltningsret ved Aalborg Universitet Steen Bønsing.

Da Mogens Jensen trak sig som minister, erkendte Henrik Studsgaard, at ministeriet "havde fejlet".

- Vi har ikke hjulpet dig godt nok, sagde han til ministeren.

Henrik Studsgaard fortsatte dog som departementschef i det nyoprettede Miljøministerium.

Hvilket ansvar havde den daværende departementschef for, at oplysningerne om den manglende lovhjemmel ikke kom videre fra Fødevareministeriet?

Foto: TV 2

Hvornår kommunikerer I (og lægger jer ned og ruller jer, som vi vendte)?

Barbara Bertelsen, departementschef i Statsministeriet

4) Statsministeriets nøglerolle

Ovenstående skrev Statsministeriets departementschef, Barbara Bertelsen, i en sms til departementschef i Fødevarevareministeriet Henrik Studsgaard 9. november.

Presset på regeringen var intenst, og Statsministeriet ville have Mogens Jensen til at tage ansvar for den manglende lovhjemmel, de skiftende udmeldinger og forkerte oplysninger til minkavlerne.

Igen og igen har regeringens ministre fortalt i kommissionen, at ansvaret for den manglende lovgivning lå hos Fødevareministeriet.

Statsministeren forklarede under sin afhøring, at det juridiske ansvar for en beslutning, der er truffet i regeringens koordinationsudvalg, ligger hos det fagministerium, som beslutningen hører under – igen: Fødevareministeriet.

Spørgsmålet er, om hun kan slippe afsted med den forklaring.

Det er ikke kommet frem, hvem der på regeringens afgørende møde 3. november foreslog, at alle mink skulle aflives. Det er dog sikkert, at det ikke var Mogens Jensen.

Sundhedsminister Magnus Heunicke redegjorde på mødet for, hvorfor en aflivning af alle mink var nødvendig på baggrund af den risikovurdering, som Statens Serum Institut netop var kommet med. Statsministeren spurgte flere gange, om det var nødvendigt. Konklusionen blev, at alle mink skulle aflives.

Juraprofessor fra Syddansk Universitet Frederik Waage vurderer, at ministeransvarlighedsloven forpligter alle de ministre, der har været med til at træffe beslutningen.

– Juridisk er der ikke nogen tvivl om, at hvis statsministeren er med til at træffe beslutningen, så er hun også ansvarlig. Det er fuldstændig fastlagt i loven, siger han.

Er kommissionen enig med rækken af ministre, som alle har understreget, at det juridiske ansvar alene lå i Mogens Jensens ministerie? Kan Statsministeriet tørre hele ansvaret af på Fødevareministeriet, når det er Statsministeriet, der selv beder Fødevareministeriet om at udføre en beslutning, som embedsmændene ikke får ordentlig tid til at forberede, før den bliver meldt ud og sat i værk?

Det er endnu et par af de spørgsmål, som kommissionen skal tage stilling til.

Foto: TV 2

Min vurdering var, at mødet skulle gennemføres

Mette Frederiksen

5) Bilagene, ingen læste

Op til mødet i regeringens koordinationsudvalg 3. november havde Fødevareministeriets embedsmænd forberedt to forskellige måder at håndtere den akutte minksmitte på: En dvalemodel, hvor 20 procent avlsdyr ville blive bevaret, og en anden model, der ville indebære et decideret forbud mod minkavl.

Modellerne blev beskrevet i en række dokumenter, og i to tilhørende bilag fremgik det, at begge modeller ville kræve ny lovhjemmel. Dokumenterne blev dog først sendt rundt til ministrene og deres embedsmænd nogle minutter inden mødets start.

Få nåede at skimme de primære dokumenter. Ingen nåede at læse bilagene.

Ifølge flere forklaringer indledte Mette Frederiksen mødet med at konstatere, at dokumenterne var kommet så "utilfredsstillende" sent, at ingen kunne forventes at have læst dem. De enkelte fagministre måtte derfor råbe op, hvis der var noget særligt, som resten af udvalget skulle være opmærksomme på, tilføjede hun.

Netop den manglende forberedelsestid har optaget kommissionen.

"Hvorfor foreslår du ikke en læsepause?" spurgte Minkkommissionens udspørger statsministeren under hendes afhøring.

- Det gør jeg ikke, fordi det er min klare overbevisning, at der er behov for at reagere, svarede hun.

Statsministeren fik spørgsmålet så mange gange, at hun til sidst var tydeligt irriteret.

- Jeg tror, at jeg har givet svaret tre gange nu. Min vurdering var, at mødet skulle gennemføres.

Regeringen endte med at beslutte en tredje model, som betød aflivning af alle mink og et midlertidigt forbud mod mink.

Hvordan ser kommissionen på forklaringen om, at der ikke var tid til en læsepause? Har statsministeren sat handlekraft over grundighed ved at træffe en så stor beslutning uden at sætte sig ind i det relevante materiale?

Foto: TV 2

Det ville også have været relevant, da vi afhørte Mogens Jensen, ikke?

Minkkommissionens udspørger Jakob Lund Poulsen til sundhedsminister Magnus Heunicke

6) Heunickes noter

Det kom som en stor overraskelse, da sundhedsminister Magnus Heunicke pludselig kunne fortælle, at han havde taget 13 siders håndskrevne noter under mødet i regeringens koordinationsudvalg 3. november.

Minkkommissionen fik først besked om noterne få dage inden sundhedsministerens afhøring, og det var da også en tydeligt utilfreds udspørger, der konstaterede, at noterne havde været relevante for kommissionen at få udleveret tidligere.

Ifølge noterne var det departementschef i Justitsministeriet Johan Legarth, der tidligt på det afgørende regeringsmøde tog ordet og konkluderede, at alle mink skulle aflives.

Den udlægning blev dog efterfølgende undsagt af både statsministeren og stabschef i Statsministeriet Martin Justesen. Til gengæld blev det bekræftet af departementsråd i Statsministeriet, Pelle Pape.

Magnus Heunickes noter er interessante, fordi der ikke findes andre referater fra mødet i regeringens koordinationsudvalg. Omvendt har flere vidner afvist dem.

Hvor stor betydning kommer kommissionen til at tillægge noterne?

Foto: TV 2

- I dag er jeg selvfølgelig ked af, at der ikke er et forbehold med

Tobias Berg, jurist i Rigspolitiet og forfatter til det omstridte actioncard

7) Politiets ansvar for actioncards

De fleste af Minkkommissionens afhøringer i januar har handlet om de actioncards, som 60 politiskoleelever brugte, da de skulle ringe rundt til 250 minkavlere uden for smittezonerne.

Hvis minkavlerne svarede, at de ikke frivilligt ville lade myndighederne optælle deres mink, fik de at vide, at "beslutningen er truffet. Manglende medvirken vil derfor betyde, at du ikke får mulighed for at opnå bonussen, og du kan forvente, at myndighederne så kommer og foretager tømning af besætningen alligevel".

På det tidspunkt var der ikke hjemmel til at aflive raske mink uden for zonerne, og det vidste Rigspolitiet godt.

Hverken de 60 politiskoleelever, der foretog opkaldene, eller de 250 minkavlere fik dog den oplysning.

Under afhøringerne er det kommet frem, at actioncardet med beskeden til minkavlerne blev skrevet af en jurist i Rigspolitiet på 45 minutter. Det blev godkendt af politidirektør Uffe Stormly og chef for den juridiske sektion Birgitte Buch. De beklagede begge, at der var blevet brugt en "uheldig formulering".

I hvor høj grad svigtede rigspolitichef Thorkild Fogde og de andre øverste politichefer deres ansvar ved ikke at stande aflivningen, når de nu kendte til den manglende lovhjemmel? Hvilke konsekvenser fik det, at politiskoleeleverne ringede rundt og gav forkerte oplysninger til de jyske minkavlere?

Svarene på de spørgsmål må vi forvente at få besvaret, når kommissionens beretning offentliggøres 30. juni.


Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Stormfloder vil rase langt oftere, og derfor giver staten et milliondyrt rygstød til udsatte områder. Det løser ikke hele problemet, siger minister.

Områder, som er i fare for at blive oversvømmet, får nu hjælp.

Statens Kystpulje afsætter i alt 150 millioner kroner til otte projekter, som er truet af både oversvømmelser og erosion.

Det fortæller miljøminister Magnus Heunicke (S) til TV 2.

- Vi ved, at klimaforandringerne betyder, at vi får meget voldsommere vejr, og i og med at vandstanden stiger, betyder det, at stormfloderne kommer hyppigere, og de vil slå voldsommere ind. Den hidtidige kystbeskyttelse er langt fra nok, siger Magnus Heunicke.

Oftere og oftere oplever Danmark voldsomt vejr og stormfloder, der truer huse, byggeri, havne og haver. Og mens placeringer på havnefronte stadig er attraktive, følger der flere steder i landet en stor risiko med.

Projekter, der får støtte fra Kystpuljen

  • Sønderbo digeprojekt, Fanø Kommune – 9,5 millioner kroner.

  • Sandfordring på vestvendt kyst, Hjørring Kommune – 6,3 millioner kroner

  • Kystbeskyttelsesprojekt, Dragør Kommune – 30 millioner kroner

  • Højvandsport og landanlæg, Lolland Kommune – 27,6 millioner kroner

  • Stormflodsbeskyttelse, Vejle Kommune – 12,6 millioner kroner

  • Anlæg til kystbeskyttelse, Vallensbæk, Greve, Brøndby og Ishøj Kommune – 22,8 millioner kroner

  • Højvandsmur og stormflodsporte, Faaborg-Midtfyn Kommune – 11,1 millioner kroner

  • Erosions- og højvandssikring, Stevns Kommune – 25,9 millioner kroner

Statistisk set forekommer stormfloder hvert 20. år, men i slutningen af dette århundrede kan de forekomme langt hyppigere.

- Vi ser ind i scenarier, hvor 20-årshændelser vil ske hvert eller hvert andet år. 100-årshændelser vil også komme hyppigere, siger Magnus Heunicke.

Siden 2020 og frem til og med 2024 er der uddelt 580 millioner kroner fra Kystpuljen til 30 kommuner fordelt på 46 projekter.

Et af de projekter ligger i Hjørring Kommune, hvor der er givet 6,3 millioner til sandfordring på kommunens vestvendte kyst, nærmere bestemt sandfodring på samlet 8,8 kilometer erosionsramt strækning, primært ved sommerhusområderne Nr. Lyngby, Mårup, nord for Lønstrup fra Harrerenden til Udemarken og ud for Nørlev-Skallerup-området.

Problemet er dermed ikke løst

Puljen for i år dækker op til 40 procent af et projekts anlægssum op til maksimalt 30 millioner kroner per projekt.

Alle landets kommuner har kunnet søge puljen. De otte projekter er udvalgt, da de lever op til krav om kystbeskyttelse, der bygger på naturbaserede løsninger, som er inspireret af naturen og leverer miljømæssige, sociale og økonomiske gevinster.

Flere af de projekter, som er udpeget til støtte, kræver dog en langt højere pris for at blive etableret, end hvad staten kan give.

I Nakskov Kommune vil etableringen af en højvandsport med tilhørende landanlæg for eksempel koste 275 millioner kroner.

Statens tilskud lyder på 27,6 millioner.

Magnus Heunicke, hvad nytter tilskuddet?

- Det nytter, at de otte projekter kan komme i gang og komme videre. Man kan få op til 40 procent af staten, og resten skal så betales lokalt af kommunen eller lodsejerne. Det her er ét skridt, og vi skal langt videre, så problemet er ikke løst med det her, siger han.

Krav til kommunerne

Beboere i huse eller lejligheder, der er truet af voldsommere vejr, skal dog også betale deres del fremover, understreger ministeren.

Flere steder i landet har kommuner dog givet grønt lys til at bygge nyt i netop områder, der er udsat fra vejrhændelser og klimaforandringer.

Lolland Kommunes byråd har eksempelvis givet tilladelse til et større lejlighedsbyggeri, der er under opførelse på Sydkajen midt inde i byen få meter fra havnekanten.

Derfor er det fremover nødvendigt at stille krav til den slags byggeri, mener Magnus Heunicke.

- Vi er nødt til at insistere på, at når vi bygger nyt, skal byggeriet være forberedt på, at man enten etablere nogle nye beskyttelseslinjer for vandmasserne, eller at det kan holde til, at der kommer stormfloder, siger han.

Bør man ikke sige til kommunerne, at de ikke skal bygge så tæt på vandet?

 - Uanset om de får penge fra staten, skal kommunerne sikre sig den nye virkelighed fra voldsommere vejr, siger han og fortsætter:

- Det er en ny virkelighed, som vi skal ruste os til.


Foto: Aalborg Zoo

Her ses de positive tests.

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Der er tale om en positiv graviditetstest.

Der er en ny baby på vej i Aalborg Zoo. Orangutangen Ruti er nemlig gravid.

Det oplyser Aalborg Zoo på sin Facebook-side.

I foråret blev det vurderet, at Ruti var klar til at blive drægtig, og derfor stoppede dyrepasserne med at give hende p-piller. Her et halvt år senere står det nu klart, at Ruti venter en unge til sommer.

I naturen går en unge med moren i syv til otte år, og af landlevende pattedyr er orangutangen det dyr med lavest fødselsrate, skriver Aalborg Zoo.

Hvis alt går vel for Ruti, kan hun nå at få tre unger i sin levetid.

Det var en ganske almindelig test - akkurat som den mennesker bruger - der viste, at orangutangen var gravid. Og for at være på den sikre side blev der foretaget tre tests.


Skagen-restaurantejer langer ud efter 'støj-politiet'

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Restaurantejeren mener, at byens beboere må stå sammen om at finde en løsning, så byen ikke dør.

'Mogens Bandholm har allerede vist, at han er villig til at fortsætte sin kamp mod vores bys liv og aktiviteter. Derfor er det vigtigt at forstå, at Mogens Bandholm ikke stopper før denne by er helt død og stille.'

Sådan lyder de hårde ord fra ejer af Skagen Fiskerestaurant, Jesper C. Winter, i et opslag på sin Facebookside.

Fremtiden for den levende musik i Skagen er nemlig uvis, efter at Frederikshavn Kommune har erkendt, at de ikke har fulgt loven på området.

Her spiller Mogens Bandholm en central rolle. I de seneste syv år har han kæmpet en indædt kamp mod de mange musikarrangementer i Skagen, som overskrider de støjgrænser, der er fastsat af Miljøstyrelsen.

Er bekymret for byens fremtid

Men Mogens Bandholms ageren vil ifølge Jesper C. Winter ende med at tage livet af Skagen by, og derfor føler han sig nødsaget til at dele sine tanker.

'Et særligt problem er de lave grænser for støjniveauer, som på sigt kan hæmme en lang række af de gode aktiviteter og initiativer, der gør Skagen levende og attraktiv,' lyder det i opslaget.

TV2 Nord har efterfølgende talt med Jesper C. Winter, men her har han ikke ønsket at tilføje yderligere til sit opslag på de sociale medier.

Heri påpeger restaurantejeren blandt andet, at grænser for støjniveau vil ramme arrangementer i gågaden, ballet ved den tilsandede kirke, julemarkedet i Aalbæk, aktiviteter i museets have og havnens aktiviteter.

'Selv almindelig udeservering på byens restauranter risikerer at blive umulig, hvis vi skal holde os inden for disse grænser. Det vil være katastrofalt for vores by, som i høj grad lever af oplevelser og gæstfrihed,' tilføjer han.

Derfor opfordrer Jesper C. Winther også beboerne i Skagen til at hjælpe med at komme på en løsning til at bevare byen.

'Vi må stå sammen for at beskytte vores by og de værdier, der gør Skagen til noget helt særligt'.

Facebookopslaget har været offentligt i to døgn og har i skrivende stund langt over 200 delinger, 800 likes og over 100 kommentarer.

Har haft sin pris

Mogens Bandholm har tidligere fortalt til TV2 Nord, at den årelange kamp mod støj har haft en pris.

- Der er steder i byen, jeg ikke længere må komme, fortalte han dengang.

I dag er han ifølge ham selv 'flygtet' til Norge', efter Jesper C. Winter lavede sit opslag.

- Jeg kan se, at Jesper får mange kommentarer på sit opslag, og der er også nogle, der omhandler mig. Det giver mig ikke hjertebanken, men jeg ved godt, mange er utilfredse med mig, fortæller han.

I forhold til restaurantejerens opslag, som er delt flere steder, fortæller Mogens Bandholm, at han bør gøre noget aktivt fremfor at 'ynke' på de sociale medier.

- Jeg synes, det brev er patetisk, fordi han brokker sig over, at hvis ikke han og andre får lov til at spille, som de vil, så dør Skagen, og det er en overdrivelse. Byen har levet i mange år uden udendørsmusik, påpeger Mogens Bandholm.

- Hvis Jesper og de andre vil spille udendørsmusik, som det passer dem, så må han gå til politikerne og få loven ændret, tilføjer han.

Mogens Bandholm påpeger desuden, at han mener, at udendørsmusikken har ødelagt, hvad Skagen en gang var.

- En gang kom man til Skagen for kunsten, havet og så videre. Man kom ikke for at høre musik på 10-12 restauranter, lyder det.


Tre mænd satte sig for at starte en fest: - Alle er glade!

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Der mangler dansefester for voksne, mener tre diskoglade DJ's, som har sat sig for at gøre noget ved problemet.

Lørdag løber årets sidste glitterball af stablen hos Cafe Ulla T i Aalborg.

Konceptet begyndte sidste år, da tre diskoglade DJ's savnede steder i Aalborg, der spillede den slags musik, som de kunne lide, og hvor det mere voksne publikum kunne danse og have en fest.

- Der er selvfølgelig Jomfru Ane Gade i Aalborg. Men når man har vores alder, kan man jo risikere at møde sine børn der, og det føles ikke som vores fest. Så vi kunne mærke et behov i os selv for et sted, hvor vi kunne have en fed aften, siger festarrangør og DJ Dennis Kronborg.

Og i stedet for at vente på, at det sted skulle opstå ud af det blå, besluttede de tre venner at skabe det selv. Så i 2023 arrangerede de deres første glitterball, med fokus på fest, farver, glimmer og disko. Siden da er det blevet til en god håndfuld fester, og de har stærke planer om at fortsætte konceptet til næste år.

Glitterball

Glitterball-festerne afholdes nogle gange om året.

Man kan købe billet til arrangementet, hvilket er en god ide, hvis man vil være sikker på at komme ind.

Arrangørerne offentliggører datoer på deres sociale medier.

Glitterballdanmark/@glitter.ball.dk

Lige nu har trioen planer om tre - fire fester i 2025.

Fandt hinanden gennem musik

De tre mænd har kendt hinanden i efterhånden mange år, og musik har altid fyldt meget for dem både individuelt og sammen. Faktisk var det musikken, der startede venskabet mellem Dennis Kronborg og Karsten Delgado, da den ene arbejdede i stereostudiet, hvor den anden handlede musik.

Siden dengang har musikken taget dem mange steder hen, både privat og i arbejdslivet, og alle dele af trioen har gjort det som DJ's. Derfor var det på mange måder oplagt for dem, at prøve kræfter med titlen som festarrangører. Musikken var der nemlig styr på.

I løbet af festerne skiftes de tre til at stå bag mixerpulten og sende pulserende diskotoner ud over dansegulvet.

Allerede fra første arrangement er festerne blevet taget positivt imod, og billetterne bliver udsolgt gang på gang.

- Alle er glade. Mange gør noget ud af det med pink tøj eller glitterkjoler, så de passer til temaet, og vi kan mærke at alle er med på at bidrage til at skabe en god aften. Man behøver ikke at have været ung i 80'erne eller 90'erne, men man skal ville konceptet, siger Dennis Kronborg.

Et koncept, der altså byder på diskokugler, glitter, bimlende lys og en snert af nostalgi, som arrangørerne bruger en del tid på at skabe.

- Det tager tid at arrangere og pynte op. Så vi er trætte om søndagen. Men når trætheden har lagt sig, kigger vi alligevel altid på hinanden og siger: 'lad os gøre det igen', griner Dennis Kronborg.


Da Hans og Karins læge gik på pension, så det sort ud - men nu er der håb igen

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Hans Rasmussen og Karin Lyng Rahbek kan måske få egen læge i byen igen. En ny aftale skal tvinge læger ud i yderområderne.

Karin Lyng Rahbek og Hans Ramussen er 77 og 78 år. De har haft den samme læge i 50 år, men sidste år gik lægen på pension, og siden da har de stået uden egen læge. 

- Vi har mistet vores gamle lægehus, hvor vi havde en læge, der vidste, hvem vi var, hvad vores problemer var, og hvad vi havde brug for, siger Karin Lyng Rahbek.

De har været vant til, at det var det samme ansigt, som de fortalte deres sundhedsproblemer til, men nu er det en anden sag. 

De seneste år har de været tilknyttet en regionsklinik, hvor de har mødt forskellige læger, hver gang de har været der. 

- Det har været meget utrygt. Vi håber sådan, at vores lægehus i Vestervig kommer tilbage, siger Hans Rasmussen. 

Måske snart ny læge til byen 

Men nu er en ny læge måske snart på trapperne til Karin og Hans. 

En ny aftale mellem regeringen og Danske Regioner skal nemlig tvinge læger ud til de områder, hvor der er allerstørst behov for det - og det er noget, som falder i rigtig god jord hos Karin Lyng Rahbek og Hans Ramussen, der mener, det har stor betydning at have en personlig læge. 

- Lægen ved, hvordan man har det og kan tolke det, man siger, på den rigtige måde. Og jeg har oplevet, i hvert fald to gange, hvor det simpelthen har reddet mit liv, at lægen vidste, hvad det var, der var galt, og kunne tolke mine udsagn, siger Hans Rasmussen. .

Helt konkret betyder det, at der kun kan placeres nye lægekapaciteter i Thisted og Morsø, samt 15 andre kommuner på landsplan, hvor det er vurderet, at behovet for læger er størst.

- Det vil betyde stor tryghed i min dagligdag. Jeg nærmer mig snart de 80, og når man i forvejen har nogle skavanker, så er det rart med en læge, der kender en, siger Hans Rasmussen.