Foto:
Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Hvem stoler Minkkommissionen på? Nu får vi svaret

Afhøringerne sluttede 8. april. Snart vil det vise sig, hvem kommissionen stoler på, og hvem der skal have kritik.

I april kunne Minkkommissionen kalde afhøringerne for afsluttet og gå til tasterne for at forfatte den beretning, der 30. juni vil vurdere forløbet omkring minksagen.

Kommissionen har blandt andet skullet vurdere, om regeringen vidste, at lovgrundlaget ikke var på plads, da minkavlerne fik besked på at aflive alle deres mink – og da statsministeren tre dage efter pressemødet personligt fortalte formanden for Danske Minkavlere, Tage Pedersen, at minkavlerne skulle fortsætte aflivningerne.

I afhøringerne kom der imidlertid intet frem, der beviser netop det.

Til gengæld kom der flere modstridende vidneforklaringer, og det blev tydeligt, at beslutningen om at aflive alle mink blev truffet så hurtigt, at der ikke var tid til den nødvendige forberedelse.

Her er syv centrale spørgsmål, som kommissionen de seneste måneder har skullet tage stilling til:

Foto: TV 2

Jeg kan simpelthen ikke huske det

Mogens Jensen

1) Mogens Jensens hullede forklaring

Mogens Jensen er sagens helt centrale minister.

Minksagen kostede ham ministerposten, og han blev hurtigt symbolet på det kaos, der herskede i Fødevareministeriet i de afgørende dage i november 2020.

Den tidligere fødevareminister kunne ikke huske særlig meget, da han blev afhørt. Én ting var han dog ikke i tvivl om: Han fik først besked om den manglende lovhjemmel, da han modtog en mail med en række talepunkter fra en ministersekretær lørdag 7. november klokken 18.31.

Flere udtalelser, dokumenter og en sms fra Mogens Jensen selv peger dog på, at han kan have vidst det tidligere.

Mens sagen rullede og skabte store overskrifter i medierne, sendte statsminister Mette Frederiksen 9. november en sms til Mogens Jensen for at høre, hvornår han fandt ud af, at der manglende lovhjemmel.

"Jeg kan ikke på stående fod sige præcis hvornår, men jeg mener, at det var torsdag", svarede han.

Mogens Jensens eget bud var altså umiddelbart torsdag 5. november. Det er blevet bakket op af andre forklaringer.

Blandt andet viser en mail sendt 10. november, at afdelingschef i Fødevareministeriet, Tejs Binderup, foreslog ministeren at gå til medierne og sige, at han blev klar over den manglende hjemmel 5. november.

Samme dag blev også nævnt i et udkast til et presseberedskab til Mogens Jensen. Ministerens daværende rådgiver, Søren Andersen, ændrede efterfølgende dagen til fredag, og til sidst rettede Mogens Jensen selv i citatet, så det var "sidst på ugen", at han fik besked.

Kontorchef i Fødevareministeriet, Paolo Drostby, har i en mail forklaret, at ministeren formentlig blev orienteret "mundtligt" om den manglende hjemmel. Det afviser Mogens Jensen dog.

- Jeg ville kunne huske, hvis jeg mundtligt var blevet orienteret om, at der manglende lovhjemmel, sagde han under sin afhøring.

Datoerne er helt afgørende i spørgsmålet om, hvorvidt regeringen bevidst brød loven. Hvis Mogens Jensen vidste, at der manglede lovhjemmel tidligere end 7. november, kunne han have standset aflivningerne. Han kunne have stoppet det første brev til minkavlerne og de opkald, som politiet gik i gang med 6. november.

Hvor stort var den daværende ministers ansvar for, at minkavlerne blev sat i gang med at aflive, inden lovgivningen var på plads? Stoler kommissionen på hans forklaring?

Foto: TV 2

I bliver nødt til at stole på mig. Jeg er landets statsminister

Mette Frederiksen

2) De slettede sms’er

Først afslørede B.T., at stabschef i Statsministeriet, Martin Justesen, havde slettet sine sms’er fra de afgørende dage i november 2020. Kort efter kom det frem, at statsministeren, departementschef Barbara Bertelsen, departementsråd Pelle Pape og departementschef i Justitsministeriet Johan Legarth også havde slettet sms’er.

Minkkommissionen bad om at få sms’erne gendannet, men hverken politiet eller Forsvarets Efterretningstjeneste lykkedes med det. De slettede sms’er førte til massiv kritik af statsministeren, der efter pres fra støttepartierne indkaldte til et pressemøde, hvor hun forklarede, at det var departementschef Barbara Bertelsen, der havde rådet hende til at slette dem af "sikkerhedshensyn".

Den forklaring blev efterfølgende kritiseret af flere it-eksperter.

Trods sletningen fik kommissionen alligevel adgang til flere sms'er fra de ansatte i Statsministeriet. En korrespondance mellem departementschef Barbara Bertelsen og departementschef i Fødevareministeriet Henrik Studsgaard kom frem, fordi Henrik Studsgaard havde gemt sine sms'er.

Her blev det tydeligt, at Mogens Jensen ifølge Statsministeriet skulle tage hele ansvaret på sig.

- Jeres ministers eneste chance for at vende denne er imidlertid at tage den oprigtigt og helhjertet på sig, skrev Barbara Bertelsen eksempelvis til Henrik Studsgaard.

På sms-pressemødet blev Mette Frederiksen spurgt til den kontante tone mellem embedsmændene, som sms'erne afslørede. Hendes svar er siden blevet citeret flittigt:

- Der kan ryge en finke af panden. Lev med det.

Hvilken betydning tillægger kommissionen det, at sms'erne er blevet slettet? Og vil kommissionen kritisere, at det tog Statsministeriet over fire måneder, før de svarede kommissionen, at sms-beskederne var blevet slettet og derfor ikke kunne udleveres?

Foto: TV 2

Det var ikke top of mind for mig

Henrik Studsgaard, departementschef i det daværende Miljø- og Fødevareministerium

3) Embedsmændenes svigt?

Om der var lovhjemmel til at slå alle mink ihjel, var ikke "top of mind" hos ham, forklarede departementschef i Fødevareministeriet Henrik Studsgaard, da han blev afhørt.

Departementschefen vidste, at der ikke lovhjemmel til at aflive alle mink. Alligevel sagde han ikke noget – hverken på regeringens møde 3. november eller i dagene efter.

Under afhøringerne er det kommet frem, at Fødevareministeriets embedsmænd i månedsvis vidste, at en aflivning af alle mink ville kræve et nyt lovgrundlag. Den viden fik departementschef Henrik Studsgaard tilsyneladende hverken givet videre til sin minister eller andre departementschefer.

To dage efter regeringens pressemøde blev der sendt et brev ud til minkavlerne og suppleret med telefonopkald for at få gang i aflivningerne hurtigst muligt.

For Henrik Studsgaard er det særligt kritisk, at han 7. november fik statsministeren til personligt at ringe op til minkavlernes formand Tage Pedersen for at fortælle, at aflivningerne skulle fortsætte.

- Det er jo helt uholdbart, hvis departementschefen har bragt statsministeren ind i billedet her, og statsministeren ikke har fået at vide, at der mangler lovhjemmel. Det er en meget grov fejl, hvis statsministeren ikke får den oplysning, sagde juraprofessor fra Syddansk Universitet Frederik Waage, da TV 2 kunne fortælle om statsministerens samtale med minkavlernes formand.

En vurdering, der blev bakket op af professor i forvaltningsret ved Aalborg Universitet Steen Bønsing.

Da Mogens Jensen trak sig som minister, erkendte Henrik Studsgaard, at ministeriet "havde fejlet".

- Vi har ikke hjulpet dig godt nok, sagde han til ministeren.

Henrik Studsgaard fortsatte dog som departementschef i det nyoprettede Miljøministerium.

Hvilket ansvar havde den daværende departementschef for, at oplysningerne om den manglende lovhjemmel ikke kom videre fra Fødevareministeriet?

Foto: TV 2

Hvornår kommunikerer I (og lægger jer ned og ruller jer, som vi vendte)?

Barbara Bertelsen, departementschef i Statsministeriet

4) Statsministeriets nøglerolle

Ovenstående skrev Statsministeriets departementschef, Barbara Bertelsen, i en sms til departementschef i Fødevarevareministeriet Henrik Studsgaard 9. november.

Presset på regeringen var intenst, og Statsministeriet ville have Mogens Jensen til at tage ansvar for den manglende lovhjemmel, de skiftende udmeldinger og forkerte oplysninger til minkavlerne.

Igen og igen har regeringens ministre fortalt i kommissionen, at ansvaret for den manglende lovgivning lå hos Fødevareministeriet.

Statsministeren forklarede under sin afhøring, at det juridiske ansvar for en beslutning, der er truffet i regeringens koordinationsudvalg, ligger hos det fagministerium, som beslutningen hører under – igen: Fødevareministeriet.

Spørgsmålet er, om hun kan slippe afsted med den forklaring.

Det er ikke kommet frem, hvem der på regeringens afgørende møde 3. november foreslog, at alle mink skulle aflives. Det er dog sikkert, at det ikke var Mogens Jensen.

Sundhedsminister Magnus Heunicke redegjorde på mødet for, hvorfor en aflivning af alle mink var nødvendig på baggrund af den risikovurdering, som Statens Serum Institut netop var kommet med. Statsministeren spurgte flere gange, om det var nødvendigt. Konklusionen blev, at alle mink skulle aflives.

Juraprofessor fra Syddansk Universitet Frederik Waage vurderer, at ministeransvarlighedsloven forpligter alle de ministre, der har været med til at træffe beslutningen.

– Juridisk er der ikke nogen tvivl om, at hvis statsministeren er med til at træffe beslutningen, så er hun også ansvarlig. Det er fuldstændig fastlagt i loven, siger han.

Er kommissionen enig med rækken af ministre, som alle har understreget, at det juridiske ansvar alene lå i Mogens Jensens ministerie? Kan Statsministeriet tørre hele ansvaret af på Fødevareministeriet, når det er Statsministeriet, der selv beder Fødevareministeriet om at udføre en beslutning, som embedsmændene ikke får ordentlig tid til at forberede, før den bliver meldt ud og sat i værk?

Det er endnu et par af de spørgsmål, som kommissionen skal tage stilling til.

Foto: TV 2

Min vurdering var, at mødet skulle gennemføres

Mette Frederiksen

5) Bilagene, ingen læste

Op til mødet i regeringens koordinationsudvalg 3. november havde Fødevareministeriets embedsmænd forberedt to forskellige måder at håndtere den akutte minksmitte på: En dvalemodel, hvor 20 procent avlsdyr ville blive bevaret, og en anden model, der ville indebære et decideret forbud mod minkavl.

Modellerne blev beskrevet i en række dokumenter, og i to tilhørende bilag fremgik det, at begge modeller ville kræve ny lovhjemmel. Dokumenterne blev dog først sendt rundt til ministrene og deres embedsmænd nogle minutter inden mødets start.

Få nåede at skimme de primære dokumenter. Ingen nåede at læse bilagene.

Ifølge flere forklaringer indledte Mette Frederiksen mødet med at konstatere, at dokumenterne var kommet så "utilfredsstillende" sent, at ingen kunne forventes at have læst dem. De enkelte fagministre måtte derfor råbe op, hvis der var noget særligt, som resten af udvalget skulle være opmærksomme på, tilføjede hun.

Netop den manglende forberedelsestid har optaget kommissionen.

"Hvorfor foreslår du ikke en læsepause?" spurgte Minkkommissionens udspørger statsministeren under hendes afhøring.

- Det gør jeg ikke, fordi det er min klare overbevisning, at der er behov for at reagere, svarede hun.

Statsministeren fik spørgsmålet så mange gange, at hun til sidst var tydeligt irriteret.

- Jeg tror, at jeg har givet svaret tre gange nu. Min vurdering var, at mødet skulle gennemføres.

Regeringen endte med at beslutte en tredje model, som betød aflivning af alle mink og et midlertidigt forbud mod mink.

Hvordan ser kommissionen på forklaringen om, at der ikke var tid til en læsepause? Har statsministeren sat handlekraft over grundighed ved at træffe en så stor beslutning uden at sætte sig ind i det relevante materiale?

Foto: TV 2

Det ville også have været relevant, da vi afhørte Mogens Jensen, ikke?

Minkkommissionens udspørger Jakob Lund Poulsen til sundhedsminister Magnus Heunicke

6) Heunickes noter

Det kom som en stor overraskelse, da sundhedsminister Magnus Heunicke pludselig kunne fortælle, at han havde taget 13 siders håndskrevne noter under mødet i regeringens koordinationsudvalg 3. november.

Minkkommissionen fik først besked om noterne få dage inden sundhedsministerens afhøring, og det var da også en tydeligt utilfreds udspørger, der konstaterede, at noterne havde været relevante for kommissionen at få udleveret tidligere.

Ifølge noterne var det departementschef i Justitsministeriet Johan Legarth, der tidligt på det afgørende regeringsmøde tog ordet og konkluderede, at alle mink skulle aflives.

Den udlægning blev dog efterfølgende undsagt af både statsministeren og stabschef i Statsministeriet Martin Justesen. Til gengæld blev det bekræftet af departementsråd i Statsministeriet, Pelle Pape.

Magnus Heunickes noter er interessante, fordi der ikke findes andre referater fra mødet i regeringens koordinationsudvalg. Omvendt har flere vidner afvist dem.

Hvor stor betydning kommer kommissionen til at tillægge noterne?

Foto: TV 2

- I dag er jeg selvfølgelig ked af, at der ikke er et forbehold med

Tobias Berg, jurist i Rigspolitiet og forfatter til det omstridte actioncard

7) Politiets ansvar for actioncards

De fleste af Minkkommissionens afhøringer i januar har handlet om de actioncards, som 60 politiskoleelever brugte, da de skulle ringe rundt til 250 minkavlere uden for smittezonerne.

Hvis minkavlerne svarede, at de ikke frivilligt ville lade myndighederne optælle deres mink, fik de at vide, at "beslutningen er truffet. Manglende medvirken vil derfor betyde, at du ikke får mulighed for at opnå bonussen, og du kan forvente, at myndighederne så kommer og foretager tømning af besætningen alligevel".

På det tidspunkt var der ikke hjemmel til at aflive raske mink uden for zonerne, og det vidste Rigspolitiet godt.

Hverken de 60 politiskoleelever, der foretog opkaldene, eller de 250 minkavlere fik dog den oplysning.

Under afhøringerne er det kommet frem, at actioncardet med beskeden til minkavlerne blev skrevet af en jurist i Rigspolitiet på 45 minutter. Det blev godkendt af politidirektør Uffe Stormly og chef for den juridiske sektion Birgitte Buch. De beklagede begge, at der var blevet brugt en "uheldig formulering".

I hvor høj grad svigtede rigspolitichef Thorkild Fogde og de andre øverste politichefer deres ansvar ved ikke at stande aflivningen, når de nu kendte til den manglende lovhjemmel? Hvilke konsekvenser fik det, at politiskoleeleverne ringede rundt og gav forkerte oplysninger til de jyske minkavlere?

Svarene på de spørgsmål må vi forvente at få besvaret, når kommissionens beretning offentliggøres 30. juni.


Foto: Frederikshavn Kommune

Samlet byråd lander budget: Havns milliardgæld må ikke gå ud over velfærd

Et samlet byråd i Frederikshavn Kommune har indgået en budgetaftale for de kommende år.

Alle 29 medlemmer af byrådet i Frederikshavn Kommune er med i den budgetaftale, der fastlægger rammerne for kommunens økonomi i de kommende år.

Det oplyser borgmester Birgit Stenbak Hansen (S) fredag i en pressemeddelelse.

- Dette budget handler ikke om, hvilke partier, der har fået hvad. Dette budget handler om, at vi sammen tager ansvar for og samarbejder i forligskredsen om noget så vigtigt som et kommunalt budget, som berører borgere, ansatte, virksomheder - ja alle der har tilknytning til vores kommune, skriver forligskredsen i pressemeddelelsen og fortsætter:

- Det er vigtigt, at vi tager opgaven på os og læner os ind mod hinanden. Det har vi gjort her i respekt for opgaven.

Frederikshavn Kommune er udfordret økonomisk af den krise, Frederikshavn Havn befinder sig i.

Overtog milliardgæld

15. maj overtog kommunen i billedlig forstand nøglerne til havnen, da Frederikshavn Havn gik fra at være kommunal selvstyrehavn til udelukkende at være en kommunal havn. Dermed overtog Frederikshavn Kommune også havnens milliardgæld.

- Der er sat penge af til at betale renter og afdrag på Frederikshavn Havn. Budgettet indeholder en tilpasning af de kommunale anlægsprojekter, således udfordringen med Frederikshavn Havn ikke kommer til at påvirke den borgernære velfærd direkte, hvilket parterne er enige om er afgørende, skriver forligskredsen bag budgettet.

Frederikshavn Kommune tilfører i den nye budgetaftale næsten 28 millioner kroner om året til den borgernære velfærd, og så bliver der lagt 23 millioner kroner i kommunekassen som reserve til uforudsete udgifter.

- Vi har efter bedste evne sammen lavet et budget, der opfylder, hvad vi fandt muligt på kerneopgaverne med vores økonomiske vilkår, skriver forligskredsen i pressemeddelelsen.


Brødre får mange års fængsel for menneskehandel og narkosmugling

En 30-årig mand, Jesper Rasmussen, og mandens 46-årige bror, Lars Rasmussen er netop blevet dømt ved Retten i Aalborg i en ganske spektakulær sag. De tilstod begge anklagerne imod sig.

Her er den 30-årige mand, Jesper Rasmussen, blevet idømt fængsel i 11 år for blandt andet indsmugling og opbevaring af omtrent 131,5 kilo amfetamin. Her var det 10. april i år, at politiet slog til mod et værksted og dækdepot, hvor de store mængder amfetamin blev fundet.

- Han erkendte, at han havde hentet de store mængder i Tyskland i marts. Han var blevet presset til det, da han havde en stor gæld, forklarede han. Den vil blive slettet, hvis han hentede det. Og så skulle han så hurtigt videreoverdrage det. Men det kunne han så ikke alligevel, siger specialanklager Kim K. Kristensen.

Desuden blev han dømt for at videreoverdrage ni kilo amfetamin - et kilo til broren og otte kilo til en anden, som han ikke ville fortælle om.

Samtidig har mandens bror på 46 år, Lars Rasmussen, fået otte års fængsel for besiddelse af 46,7 kilo amfetamin og menneskehandel af en kvinde.

- Han havde tilknytning til værkstedet, hvor der blev opbevaret de cirka 46 kilo amfetamin, og han accepterede, at det var der. Han erkendte dog også at have solgt et kilo amfetamin, siger anklageren.

Den 46-årige mand skulle også have presset en kvinde igennem fem år og modtog trusler mod.

- Det er helt tilbage fra 2019 og frem til januar i år, at han har presset kvinden. Han forklarede, at han havde mødt hende på en Facebook-gruppe og havde endt med at låne hende penge. De penge ville han gerne have tilbage, fortæller Kim K. Kristensen og fortsætter:

- Så han ville lade hende blive i prostitution og have hende til at sælge billeder og videoer af sig selv, hvor han skulle modtage nogle penge. Samtidig var der dødstrusler mod hende, hvor han også truede hende med at skære hendes ører af. Så det var nogle ret grove trusler.

Nu skal de to brødre fortsætte deres varetægtsfængsling, indtil der er gjort klar til, at de skal afsone dommen.


Foto: Ben Reed

Seksdobbelt verdensmester indstiller karrieren

Den seksdobbelte verdensmester Casper Steinfath lægger SUP-brættet på hylden.

Han har som 31-årig allerede seks VM-titlen i stand up paddle (SUP) på cv'et, men det bliver maksimalt til én titel mere for thyboen Casper Steinfath. Han indstiller nemlig sin karriere efter VM i København, som finder sted fra 16. til 22. september.

Det oplyser han fredag i en pressemeddelelse.

- Det bliver meget følelsesladet at krydse den sidste mållinje og uddele highfives til mine venner i sporten, men jeg glæder mig også til at fokusere på andre ting i mit liv efter en lang og også lidt usandsynlig karriere, for sporten eksisterede nærmest ikke, da jeg startede, siger Casper Steinfath.

Det er Danmarks mest succesfulde SUP-surfer nogensinde, der takker af, når Casper Steinfath har gennemført sin sidste konkurrence torsdag 19. september.

Har overvejet karrierestop længe

Casper Steinfath fra Klitmøller har vundet VM-guld seks gange, adskillige andre VM-medaljer, og så har han krydset Skagerrak mellem Danmark og Norge på sit bræt samt padlet Danmark Rundt.

Steinfath vandt sin seneste VM-titel i 2019 og overvejede efterfølgende at indstille sin karriere. Det blev dog udskudt, fordi corona-pandemien brød ud.

- For mig er det vigtige at sætte et symbolsk punktum, for jeg har elsket min karriere i sporten, og jeg vil gerne sige ordentligt farvel til den kompetitive del af den sport, jeg har brugt halvdelen af mit liv på. I 2020 kom corona mig i forkøbet, men jeg synes, at et VM på dansk jord er det perfekte punktum for min karriere, siger thyboen.

Ud over de mange VM-medaljer blev Casper Steinfath også hædret med titlen som Årets Thybo i 2018.


Foto:

Kunderne klager over lange leveringstider - nu beklager direktør

Der er en god forklaring på, at nogle kunder hos det nordjyske onlineapotek Med24 har måttet vente længe på deres varer.

Kombinationen af mange ordrer og flytningen til et nyt lager, hvor robotter står for at pakke varerne, har været hård kost for det nordjyske onlineapotek Med24, der har hjemme i Løkken.

- As we speak er vi ved at lægge de første varer ind på vores robotlager, som vi går i luften med i dag. Processen med at flytte til et nyt lager er svær - og også sværere, end vi troede - så det har desværre gjort, at der er kommet lange leveringstider, siger direktør og ejer Nils Træholt fra Med24 til TV2 Nord og tilføjer:

- Vi kæmper og kæmper, men det er desværre virkeligheden.

Ifølge direktøren har problemerne med at levere hurtigt stået på i de seneste 14 dage. TV2 Nord har fået henvendelser fra flere kunder, der har måttet vente længe på deres varer, og på anmeldelsessiden Trustpilot har Med24 fået flere dårlige anmeldelser på grund af lang leveringstid.

- Det har givet søvnløse nætter. Det påvirker hele virksomheden, og alle, der ikke har en kritisk opgave står ude på lageret og hjælper til, siger Nils Træholt.

'En investering i fremtiden'

Han ærgrer sig over, at de logistiske udfordringer har været større end forventet:

- Det værste er, når det går ud over kunderne. Desværre har vi ikke kunnet forhindre, at det er sket, og det er dybt, dybt beklageligt, siger direktøren, som håber, at leveringstiden bliver bragt ned i løbet af den kommende uge.

Med24 er en af de første virksomheder i Norden, der tager de nye lagerrobotter i brug. Der er tale om 30 robotter, som fremover skal pakke de ordrer, kunderne sammensætter ud fra virksomhedens 28.000 forskellige varenumre.

- Det er en investering i fremtiden for, at vi fremadrettet kan sikre lynhurtig levering til alle vores kunder, så det er et nødvendigt unde, vi har været nødt til at tage med, siger Nils Træholt.

TV2 Nord har tidligere lavet indslag om de nye lagerrobotter. Se det her:


Krisen truer: - Vi skal dø med støvlerne på

Det kan begynde at ligne en mindre krise for AaB, hvis der ikke kommer point på kontoen fredag aften.

Sæsonen er næsten kun lige godt begyndt, men fredag aften spiller AaB en såkaldt nøglekamp på Aalborg Portland Park mod Lyngby, som lige nu ligger et point efter AaB, som er nummer ni i 3F Superligaen efter syv kampe.

Og hvorfor så nøglekamp? Eller 6-pointskamp? Fordi Lyngby nok må regnes for et af de hold, AaB skal kæmpe med i den nederste halvdel af ligaen, og allerhelst skal holde under sig i denne sæson.

AaB har tabt de seneste tre kampe og har ikke kunne juble sammen med de trofaste fans på Vesttribunen siden 28. juli, hvor AaB slog Silkeborg med 2-1.

Så alle sukker efter en sejr, især de hårdtprøvede fans som weekend efter weekend trofast følger deres hold.

Se interview med anfører Mathias Jørgensen forud for kampen:

Senest i udekampen mod Randers, hvor AaB tabte 0-1, var der langt over 1000 fans til stede på Randers Stadion. Fredag aften står de der igen omkring 9-10.000 fans.

Derfor glæder anfører Mathias Jørgensen sig også til igen at spille foran hjemmepublikummet, som giver holdet ekstra energi og tro på sejr. Og det bliver der brug for mod netop Lyngby.

- Vi har fået fuldstændig fantastisk opbakning de første syv kampe, og nu skal vi spille hjemme igen foran eget publikum, og vi glæder os sindssygt meget.

- De giver os så meget energi på banen, og det skal vi se, hvordan vi kan få bragt ud i støvlerne alle mand. Så gælder det om, at vi skal dø med støvlerne på i morgen, fordi der er ikke plads til andet, lyder det fra anføreren.

Træner Menno Van Dam har ikke ligefrem været begejstret for landskampspausen, der har betydet, han ikke har haft alle spillere i truppen samlet før i dag, og så mangler der stadig en.

Angriberen John Iredale spillede i sidste uge landskamp for Australien og var ikke med til træningen torsdag, og det forlyder, at træner Menno Van Dam samler spilleren i morgen formiddag til let 'træning' og taktisk oplæg. 

Nøglekampen fløjtes op klokken 19.00 og kan følges op på www.tv2nord.dk 

Se interview med cheftræner Menno van Dam forud for kampen: