Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Borgmester om politiske skandaler: - Der sker fejl, når man handler

Foto: Jan Odgaard, TV2 Nord

Borgmester i Aalborg Kommune Thomas Kastrup-Larsen (S) fortæller torsdag aften om de politiske skandaler i magasinet Fokus.

Torsdag aften bringer TV2 Nord interview med Thomas Kastrup-Larsen (S), hvor han for første gang går i dybden med de seneste års politiske skandaler.

Var der ikke på noget tidspunkt i løbet af de 10 år, hvor du fornemmer, at der er noget, der ikke er helt rigtigt her? 

- Ikke i forhold til at vi har en systematisk ulovlig praksis. Vi blev allesammen i byrådet meget overraskede over resultatet af undersøgelsen. 

Sådan lyder det fra Aalborgs borgmester Thomas Kastrup-Larsen (S) i TV2 Nords magasinprogram Fokus, hvor den socialdemokratiske borgmester sætter ord på anklagerne om korruption og manglende journalisering og ikke mindst de personlige konsekvenser. 

Det er ikke småting, Aalborg Kommune har været anklaget for siden sidste sommer, hvor skandalen om udbygningsaftalerne begyndte at rulle.

Siden har kommunens ry været præget af flere alvorlige og massivt kritiserede sager, som Thomas Kastrup-Larsen har måtte stå på mål for. Sager, som siden fik så store konsekvenser for borgmesteren, at han måtte sygemelde sig med stress. 

Den største skandale i Aalborg Kommune i 25 år

Sagen om de ulovlige udbygningsaftaler begyndte i juni 2021 og resulterede i, at direktør i By og Land, Anders Fokdal, og stadsarkitekt, Peder Baltzer, blev hjemsendt, indtil en udvidet advokatundersøgelse tidligere på foråret dannede grundlag for en endelig opsigelsesaftale mellem de to.

Hvad er en udbygningsaftale?

  • En udbygningsaftale er en aftale, en grundejer kan foreslå, hvis vedkommende har ønske om at forbedre en del af infrastrukturen omkring sin grund.
  • Det kan eksempelvis være et lyskryds.
  • Hvis en udbygningsaftale bliver vedtaget, deler grundejer og kommune udgiften, men ifølge planloven, må en udbygningsaftale kun ske på opfordring af grundejer og ikke fra kommunen.

Ifølge Thomas Kastrup-Larsen, finder han og resten af byrådet først ud af, at kommunen har handlet på kant med planloven, da han modtager forelæggelsen af advokatundersøgelsen, lyder det. 

- Jeg tror, det er blevet arbejdet stille og roligt ind som værende den rigtige måde at arbejde på. Det var simpelthen sådan, man håndterede sagerne, forklarer han. 

Til spørgsmålet om, hvordan de ulovlige håndteringer af udbygningsaftalerne overhovedet kan foregå over 10 år, uden at nogen reagerer, forklarer den socialdemokratiske borgmester, at der ikke har været en klar retspraksis: 

Ifølge Thomas Kastrup-Larsen er der sat forskellige initiativer igang, for fremover at kunne håndtere udbygningsaftaler bedre.

- Det er et område, hvor der har været en gråzone, for der har aldrig været nogle retssager i forhold til, om det har været lovlige udbygningsaftaler eller ej. Men det undskylder jo ikke, at kommunen har handlet udenfor lovgivningen, siger han.

Aalborg Kommune laver stadig udbygningsaftaler, men disse håndteres anderledes i dag.

- Der er blevet lavet et klart administrationsgrundlag i forhold til blandt andet understregning af frivillighedsprincippet – at kommunen ikke kan tage initiativet i en udbygningsaftale, men det er bygherren, der kan gøre det, understreger borgmesteren. 

Anklage om korruption 

En anden møgsag, som har påvirket Thomas Kastrup-Larsen, er sagen om de 100.000 kroner, som Aalborg Kommune betalte til et ejendomsselskab i 2017 for at få lavet en reklamefilm – en film, der aldrig blev produceret. 

Her lød anklagen, at det kunne se ud som om, at beløbet blev vekslet til partistøtte. 

100.000 kroners-sagen

  • Pengene blev overført til virksomheden 2.E. Group i forbindelse med at TV 2-serien Nybyggerne blev optaget i Aalborg. Beløbet skulle være blevet brugt til en reklamefilm, men den har Aalborg Kommune bare aldrig modtaget.
  • Mediet Frihedsbrevet fortalte, at der altså ikke er noget referat fra et møde i 2017 med deltagelse af blandt andre kommunaldirektør Christian Roslev og borgmester Thomas Kastrup-Larsen, hvor det bliver besluttet at betale de 100.000 kroner.
  • Man har eftersigende forsømt at lave journalisering, referat og sagsbeskrivelse af sagen.

Ifølge borgmesteren selv blev de 100.000 kroner overført til en reklamefilm, fordi man ønskede en positiv eksponering af Aalborg, og det var oplagt gennem Nybyggerne, grundet programmets popularitet. 

- Det, at få noget positiv omtale af en by som Aalborg, er rigtig vigtigt for at tiltrække mennesker udefra og få fokus på os, forklarer han om episoden. 

Set i bakspejlet ville Thomas Kastrup-Larsen dog ønske, at der var taget referat og ført bedre journalisering i sagen.

Jeg synes, det er grove, grundløse anklager, som der overhovedet ikke er nogen som helst dokumentation for.

Thomas Kastrup-Larsen (S)

- Der har været journaliseret for lidt, så vi ikke har kunne dokumentere aftalen. Det har givet grobund for, at der laves konspirationsteorier og myter om, hvad der er sket. Det er jeg personligt enormt træt af, lyder det.

Og netop spekulationer har der været en del af, når det kommer til, hvad de 100.000 kroner egentlig blev brugt på. Thomas Kastrup-Larsen afviser dog blankt, at de gik til partiet.

- Vi har fået eksponering i det her program (Nybyggerne, red.). Men I og med, at der ikke er journaliseret mere, så kan jeg heller ikke sige meget mere.  

- Det har været kritisabelt, og det tager jeg til mig, siger Thomas Kastrup-Larsen om dårlig journalisering

Fire måneder efter indbetalingen af de 100.000 kroner til ejendomsudviklingskoncernen 2.E. Group, modtager socialdemokratiet 50.000 kroner den anden vej i partistøtte. Pengene bliver modtaget i så små portioner, at man ikke kan spore dem. 

Det ligner korruption, mener flere eksperter. Anklager, som Aalborgs borgmester tager skarpt afstand fra: 

- Jeg synes, det er grove, grundløse anklager, som der overhovedet ikke er nogen som helst dokumentation for. På grænsen til det injurierende. Jeg kan kun tage klart afstand fra det. Det har intet på sig, lyder det. 

Siden sagen i 2017 har kommunen ifølge Thomas Kastrup-Larsen sikret en større indsats for at få journaliseret mere, hvormed alle borgmesterens medarbejdere har været på kursus i journalisering.

- Det er så langt ude, siger Thomas Kastrup-Larsen om korruptions-anklager.

Sager førte til sygemelding 

Thomas Kastrup-Larsen sygemeldte sig to dage efter, at sagen om de 100.000 kroner blev offentliggjort. 

- Jeg havde længe været genstand for meget kritik, mange hårde sager og diskussioner. Limfjordsforbindelsen, en valgkamp, der har fyldt rigtigt meget, historier der er blevet plantet i pressen, og sagen omkring udbygningsaftaler. Det har været et hårdt forløb, siger borgmesteren om sammenbruddet og fortsætter:

- Jeg kunne bare ikke mere. 

Hvis vi ikke har modet til at sætte så mange ting igang, at der også risikerer at ske nogle fejl, så tror jeg vi svigter i forhold til at bringe Aalborg Kommune fremad.

Thomas Kastrup-Larsen

Den socialdemokratiske borgmester havde også netop mærket konsekvenserne fra de kritiserede sager ved kommunalvalget i november sidste år, hvor han gik fra 30.000 til 15.000 personlige stemmer.

Et tab, som politikeren tog med oprejst pande, og privatpersonen blev lidt mere berørt over: 

 - Det er aldrig sjovt at gå tilbage, men jeg har også altid vidst, at træerne ikke vokser ind i himlen. Sådan er det med politik. Ligesom i alle andre af livets forhold, så kommer man også ind i nogle faser, hvor der er modgang. Og det oplevede jeg sidste år, siger han, og fortsætter: 

- Men modgang kan man jo også blive stærkere af og lære en masse af. Og det har jeg forsøgt at gøre, siger borgmesteren.

- Men modgang, kan man jo også blive stærkere af og lære en masse af. Og det har jeg forsøgt at gøre, siger borgmesteren.

Nogen vil sikkert sidde og tænke derhjemme, hvad er det for en kultur, I har i Aalborg Kommune, når alle de her ting, de kan ske?

Til det, svarer Thomas Kastrup-Larsen i studiet, at han mener, der er en god kultur i Aalborg Kommune, hvor der leveres god velfærd, byudvikling, gode kulturoplevelser og meget mere. 

Men han indrømmer også, at der sker fejl:  

- Det gør der på alle arbejdspladser. Vi lærer af dem og undgår at lave så mange fejl i fremtiden, men hvis vi ikke har modet til at sætte så mange ting igang, at vi også risikerer at lave fejl, så tror jeg, vi svigter i forhold til at bringe Aalborg Kommune fremad. 

Torsdag aften klokken 19.45 sender TV2 Nord Salto et 45 minutters interview i programmet Fokus, hvor vært Pia Beltoft blandt andet søger at få svar på hvad der skete med de politiske skandalesager, og hvordan Thomas Kastrup-Larsens fremtid som borgmester, byrådsmedlem og privatperson ser ud.


Juletrafikken: Disse dage og tidspunkter skal du undgå

Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix

DSB forventer, at de i juledagene får rekordmange rejsende med deres tog.

Når presset over julegaveindkøb er faldet, så kommer julens næste stressmoment, hvis du er en af de mange danskere, der skal rejse for at komme hjem til jul.

For med det omfattende vejarbejde, der strækker sig i begge retninger mellem Vejle og Randers, er det måske nok i år en ekstra god idé at orientere sig i trafikprognoser - i hvert fald, hvis man vil undgå at sidde i kø.

Trafikken er i år hjulpet af, at juleaften falder på en tirsdag. Det gør nemlig, at Vejdirektoratet forventer, at den udrejsetrafik, der normalt samler sig lillejuleaften, i stedet vil sprede sig over flere dage fra fredag den 20. december til tirsdag den 24. december.

Foto: Vejdirektoratet

Så Vejdirektoratet forventer generelt ikke de store forsinkelser på vejene med undtagelse af lillejuleaften, hvor der især mellem klokken 11 og klokken 14 er tryk på vejene.

Rekordmange med tog

Hos DSB er der op til jul flest rejsende fra øst til vest, mens det omvendte gør sig gældende efter jul. Sidste år solgte DSB 200.000 pladsbilletter til juledagene, og i år forventer DSB at overgå det tal med 275.000 rejsende.

Lige nu er forventningen, at den 23. december bliver den travleste dag med 40.000 rejser skarpt efterfulgt af den 21. og 22. december.

- Vi kan se, at endnu flere forventer at rejse med DSB i juledagene i år, og mange planlægger tidligere end andre år. Selvom juletrafikken i år spreder sig ud over flere dage, så anbefaler vi, at man ikke venter for længe med at planlægge og købe sin rejser, siger Tony Bispeskov, der er informationschef hos DSB.

Gode råd til turen

  • Kør uden for de mest trafikerede tidsrum, og sæt god tid af til din rejse.

  • Hold dig opdateret om den aktuelle trafiksituation på trafikinfo.dk.

  • Hold ekstra godt øje med vejrudsigten.

  • Kør efter forholdene, pas på farten, og hold god afstand til de forankørende.

  • Hav tæpper, noget at drikke og evt. en skovl med i bilen.

  • Lyt til P4 Trafik under din tur.

    Kilde: Vejdirektoratet

Hvor den 23. december er den helt store udrejsedag, bliver den 26. december den helt store hjemrejsedag.

Her forventer Vejdirektoratet, at der vil være meget trafik, der bevæger sig mellem Jylland og hovedstadsområdet i begge retninger.

Og hvis man vil undgå at sidde i en kø, så er det mellem klokken 11 og 15, at man skal undgå at rejse.

Der er dog en ubekendt faktor, når det kommer til juletrafikken, nemlig vejret. For hvis der er sne, frost og kraftig blæst, vil det have en stor indvirkning på trafikken. Hold derfor øje med vejrudsigten, ligesom det er en god idé at orientere sig på trafikinfo, inden man drager afsted.

Disse strækninger på E45 har vejarbejde og nedsatte hastigheder. Foto: Vejdirektoratet

Karner lider af demens - her stråler han som en sol

Dans og lyden af musik kan vække minder og fungere som et åndehul for både demente og deres pårørende.

Demens er en sygdom, der rammer flere og flere danskere, og det anslås, at knap 100.000 danskere lider af sygdommen. En sygdom uden udsigt til behandling. Derfor handler det om at finde måder at lindre sygdommen eller skabe momenter, hvor sygdommen kan stå i baggrunden.

- Når de kommer her, er de ret neutrale, men når de går herfra, går de med et smil på læben, siger Anita Falk Nielsen, indehaver og danselærer på Motionitten i Aars.

Ægteparret Karner Nielsen og Inge Skov i en vals. Foto: Jeanett Cecilie Jørgensen / TV2 Nord

En af de måder hvor man kan skabe en god stund for både den demensramte og deres pårørende er nemlig igennem dans. Helt specifikt erindringsdans, der kan vække nogle af de minder, der ellers kan være svære at få frem.

- Han er glad for at komme her. Han elsker jo at danse. Det har han næsten gjort alle hans dage. Hver gang der er et stykke, han kan huske, så skal han op at danse, og så er han glad og tilpas, siger Inge Skov, pårørende til og gift med Karner Nielsen.

Lysstrejf i en mørk tid

Og det er det, musikken og dansen kan. Forskningen viser nemlig, at dans kan stimulere den del af hjernen, hvor vores korttidshukommelse sidder. Derfor afholdes der på Motionitten i Aars erindringsdans to gange om måneden for både demente og deres pårørende. Dansen bliver på den måde et afbræk fra en hverdag, hvor sygdommen kan virke altoverskyggende og dermed svær at håndtere - både som demensramt og som pårørende.

- Dansen giver mig noget livskvalitet, siger Lena Madsen, demensramt.

Og den følelse kan Inge Skov, pårørende og kone til Karner Nielsen, nikke genkendende til.

- Det er godt for mig at være afsted, og det er også godt for ham. Han stråler jo som en sol, når han er her. Derhjemme er han lidt mere indelukket, siger hun.

TV2 Nord besøgte Motionitten til erindringsdans:

Minder for en stund

I takt med at hukommelsen svigter, og man ikke længere kan lave de ting sammen, som man plejede at kunne, er det godt at have nogle friske minder at vænne tilbage til.

- Hun er glad, når hun går derfra. Og hun nyder det, når hun er her, og hun kan snakke vidt og bredt om, hvad vi har gjort. Hun kan næsten huske alle dem, hun har danset med, siger Flemming Madsen, pårørende og mand til Lena.

Som pårørende kan det til tider være svært og føles ensomt at være i, og derfor mener Anita Falk Nielsen, at der til erindringsdans, bliver skabt et rum, hvor der er plads til de tanker.

- Der er et socialt fællesskab, hvor de kan få lov at sidde og snakke med andre pårørende, og de kan opleve andre med demenssygdom. Så de bliver en del af et fællesskab, hvor de ikke står alene, fordi de hører, at der er andre, der har oplevet det samme, siger hun.

Afslutningsdansen foregår altid hånd i hånd. Foto: Jeanett Cecilie Jørgensen / TV2 Nord

Erindringsdansen i Motionitten har kørt fem gange som en forsøgsordning med støtte fra Vesthimmerlands Kommune.


Grå morgen med risiko for tågebanker - kør efter forholdene

Tendensen med gråt vejr fortsætter.

Det er - igen fristes man til at sige - en grå og kedelig morgen, som nordjyderne står op til. Temperaturerne ligger lige over frysepunktet, og det betyder, at man ikke kan udelukke, at der ligger rim på en bilrude, eller et sted der ikke er blevet saltet - kør derfor efter forholdene.

Det er heller ikke den eneste grund til, at der er brug for at være forsigtig i trafikken. Der er nemlig også risiko for tågebanker og tæt tåge i perioder.

Det har været endnu en grå uge i december, og det tegner til, at tendensen med, at der ikke er mange soltimer over Danmark fortsætter.

Frem til 8. december havde Danmark kun fået 3,7 timers solskin - til sammenligning får vi i gennemsnit 43 timers sol i december.

Men hvis solen titter frem i dag, er chancerne faktisk blandt andre steder størst i Nordjylland.

Spørg Solvej Vindblæs om vejret

Vejret tre timer frem
Vejret senere

Afgift truer havn: Henrik overvejer at omgå reglerne i Sverige

Foto: Regnar Bekker / TV2 Nord

Fiskeskipper overvejer at tanke og handle med svenskerne, når ny CO2-afgift på fiskeriet indfases til nytår.

Fra nytår bliver det dyrere for fiskerne at tage på arbejde. En ny CO2-afgift betyder nemlig, at diesel til kutterne kommer til at stige med 2,25 kroner for en liter.

Og det kan få fatale konsekvenser for fiskerne i Strandby. Fiskeriforeningen anslår nemlig, at 45 procent af de mellemstore fartøjer vil være u-lønsomme på grund af afgiften. Og det er netop den type fartøjer, man finder i Strandby.

- Det er ret bekymrende, siger Claus Hjørne Pedersen, der er formand for fiskeriforeningen i Strandby og tilføjer:

- På et eller andet tidspunkt, kan man ikke overleve som havn, hvis halvdelen af fartøjerne forsvinder.

Vil tanke billigere i Sverige

En af fiskerne i byen har en alternativ løsning på det problem, som afgiften giver. Han har ingen planer om at give op endnu.

- Vi fisker en del i nærheden af Sverige, og det kunne være, at det blev sådan, at vi fylder diesel på i Sverige. Og at vi kunne sætte fiskene på auktion derovre - og måske får vi så også lavet noget håndværksmæssigt deroppe, lyder det fra Henrik Larsen, fiskeskipper på kutteren Stjerne i Strandby.

Han er helt med på, at fiskeriet skal omstille sig for at sikre den grønne omstilling, men han er ikke enig i den måde, det foregår på.

- Det er da et psykisk pres, at vi ikke aner, hvor vi står henne. Det er en underlig situation at stå i.

Hvad håber du, der når at ske, inden afgiften indfases?

- Jeg håber, de giver os noget mere tid til at få handelsaftaler på plads og mulighed for at nå at tale med banken og sådan. For det er jo en pludselig, stor ekstraudgift, der kommer, siger Henrik Larsen.

Der findes ikke grønne løsninger endnu

Claus Hjørne Pedersen er ikke sur på sin kollega over, at han overvejer at tanke og handle med svenskerne. For han forstår, at man må gøre, hvad der er nødvendigt, for at forretningen kører rundt. Han har da også selv overvejet muligheden for hans kutter.

Men det er ikke kun afgiften i sig selv, der er et problem, påpeger han.

- Worst case er, at vores flåde halveres, og det kan samfundet ikke overleve. Vi bliver nødt til at få udskudt afgiften og vi skal have et alternativ til diesel først. For som det er nu, har erhvervet ikke økonomien til at omstille sig, når der engang kommer grønne alternativer.

Men kan man ikke bare sætte prisen på fisk op, når jeres omkostninger stiger?

- Nej. Det er udbud og efterspørgsel, der bestemmer prisen på fisk. Så selvom vi skal have flere penge per kilo fisk for at få det til at løbe rundt, er det ikke noget, vi bare lige kan få, forklarer Claus Hjørne Pedersen.

Meningen med afgiften er at få fiskerne over på mere grønne brændstoffer. Problemet er bare, at som det er nu, findes der ikke alternativer til dieselkuttere.

Nogle havne frygter desuden, at afgiften vil få udenlandske fiskere til at undgå at tanke i danske havne.


Har skreget på læger i årevis - nu er hjælp på vej til kriseramte kommuner

Sundhedsminister Sophie Løhde fortæller her om hovedindholdet af den nye aftale.

Der er flere læger på vej til Nordjylland, men det er ikke alle nordjyder, der får gavn af den nye aftale.

År efter år har nordjyske kommuner råbt vagt i gevær over en alvorlig mangel på praktiserende læger.

Men nu lysner det i sundhedstusmørket. Der er nemlig flere hvide kitler på vej til de kommuner, hvor det står værst til.

En ny aftale mellem regeringen og Danske Regioner skal allerede fra årsskiftet sikre flere læger til de områder i landet, hvor manglen er størst, og hvor der samtidig er flest syge borgere.

I Region Nordjylland betyder det, at seks kommuner nu kan se frem til et løft i lægedækningen.

Disse kommuner får flere læger

Kommunerne er:

  • Brønderslev

  • Frederikshavn

  • Hjørring

  • Læsø

  • Morsø

  • Thisted

  • Vordingborg

  • Lolland

  • Guldborgsund

  • Kalundborg

  • Odsherred

  • Lejre

  • Holbæk

  • Næstved

  • Ringsted

  • Sorø

  • Slagelse

Suveræn dårligst dækning

Konkret betyder aftalen, at der det første halve år i 2025 kun kan etableres nye lægepraksis i de områder, hvor lægedækningen er dårligst, fortæller sundhedsminister Sophie Løhde (V):

- Og det er især i Region Sjælland og i Region Nordjylland, at vi har den suverænt dårligste lægedækning. Derfor ønsker vi med den her aftale simpelthen at give i de to områder en særstatus.

Indsatsen skal være opsøgende og håndholdt, så regionen kommer i konkret dialog med alle relevante speciallæger i almen medicin. Regionerne skal have et særligt fokus på, at nye speciallæger i almen medicin sikres de bedst mulige vilkår for at indgå i de almenmedicinske tilbud i områderne med lægedækningsudfordringer'.

Udkast fra aftalen

Ministeren vil dog ikke sætte tal på, hvor mange læger, der efter nytår har kurs mod Nordjylland.

- Den nye aftale betyder, at vi giver Region Nordjylland en særstatus ved, at vi allerede her fra 1. januar, som et første skridt i sundhedsreformen, kan sikre, at vi har en særstatus ved, at de kommende praktiserende læger simpelthen bliver målrettet til områder i Region Nordjylland, hvor der i dag er den dårligste lægedækning, lyder det i stedet.

Et element i aftalen lyder desuden, at de store universitetshospitaler ikke må ansætte speciallæger i almen medicin i to år fra årsskiftet og frem.

Her forklarer ministeren, hvad aftalen konkret betyder for Region Nordjylland.

Glæde over aftale

Aftalen betyder også, at Aalborg Universitet kan uddanne 75 flere læger, som man dermed håber på bliver inden for regionsgrænsen, når de skal i beskæftigelse.

Selvom det ikke er alle nordjyske kommuner, der bliver tilgodeset i aftalen, vækker den alligevel stor begejstring hos regionsrådsformand i Region Nordjylland, Mads Duedahl (V).

- Det er en rigtig god aftale for Nordjylland, men også for balancen af læger generelt i Danmark. Der har længe været behov for at sikre en struktur, så læger ikke bosætter sig i de store byer, men også der hvor der bor færrest. Det sikrer den her aftale netop, siger han.

Men aftalen gælder jo ikke alle de nordjyske kommuner, der har problemer med lægehjælp. Er det godt nok?

- Det er rigtigt, at der eksempelvis er lægemangel i Jammerbugt Kommune, men med aftalen kan vi også prioritere flere ressourcer til andre kommuner, hvis vi finder det nødvendigt, lyder svaret fra Duedahl.

Læger glæder sig over den nye aftale

Også hos de praktiserende lægers talerør i Nordjylland, PLO, er der jubel over udsigten til et snarligt opgør med lægemanglen i det nordjyske.

PLO-formand Jørgen Skadborg udtaler:

- Vi har fuld forståelse for, at der er indgået en sådan aftale, og vi er enige i, at der er behov for, at der kommer flere praktiserende læger ud de steder, hvor behovet er størst. Det er noget, PLO længe har efterspurgt. En national styring af ydernumre er nødvendig for at sikre, at de værst stillede områder ikke bliver udkonkurreret af de bedst stillede.

- For at komme i mål bliver det imidlertid afgørende, at regionerne som aftalt yder en særlig og målrettet indsats for at sikre de kommende læger de bedst mulige vilkår for at etablere klinik de steder, hvor manglen er størst.