Ny undersøgelse: Nordjylland overhaler resten af landet og onlinehandler mest

Årets største udsalgsuge, Black Week, lurer lige på den anden side af midnat, og hvis man skal tro ny undersøgelse, så er nordjyderne langt foran, når det handler om onlineshopping.

Black Friday er blevet til Black Week, og den begynder fra midnat - natten til mandag og frem til 28. november.

quote Vi opfordrer til at holde øjnene åbne og være en bevidst forbruger, som ikke lader sig lokke af blinkende reklamer,

Katrine Barslev, forbrugeranalytiker, Pricerunner

PriceRunner og YouGov har spurgt danskerne, hvordan de forbereder sig, hvor mange penge de bruger i forbindelse med den store udsalgsuge, og hvad de egentlig synes om årets vildeste udsalg.

42 pct.  planlægger at deltage i Black Friday, mens 44 pct. siger nej tak til udsalg. Tallene er magen til sidste år, hvor også 42 pct. deltog, mens det lå på 36 pct. i 2019.

Nordjyder er rykket online

Shoppingen rykkede for alvor online under sidste års stramme restriktioner, men også i år har danskerne smag for fordelene ved online handel.

Danskernes shoppevaner varierer noget mellem landsdelene, og mens sjællænderne er den landsdel, hvor flest foretrækker fysiske butikker, er nordjyderne for alvor rykket online, og 48 pct. siger, at de primært eller kun handler online, hvilket er højest i landet.

Det viser undersøgelsen fra PriceRunner og YouGov.

Bæredygtig handel ikke så vigtig

I hovedstaden bor de mest bevidste borgere, hvor 76 pct. siger, at bæredygtighed er ganske eller meget vigtigt. 

Nordjyderne ligger i den modsatte ende af spektret, hvor blot 11 pct. siger, at det er meget vigtigt for dem, at butikkerne tænker bæredygtigt.

For de fleste er pris, kvalitet og tydelige produktbeskrivelser det vigtigste, når de vælger, hvor de vil lægge deres penge under Black Friday.

Danskerne køber i gennemsnit for 3038 kroner, og det er især familier med yngre børn som bruger flest penge med 4173 kroner, viser undersøgelsen fra PriceRunner og YouGov.

Skeptiske til lokkende udsalgspriser

Historisk set er Black Friday årets billigste dag, og en lang række varer er nedsatte. Men danskerne tvivler på, om priserne virkelig er så gode, som de virker til.

45 pct. af adspurgte danskere siger, at de aldrig tror på de nedsatte priser under Black Friday.

Kun to pct. siger, at de altid tror på at ”nedsat pris” gælder, mens 46 pct. siger, at det afhænger af butikken.

Prisen går op og ned

PriceRunner har gennem de senere år analyseret priserne i forbindelse med årets største udsalg, og danskernes skepsis er ikke taget ud af den blå luft.

Sidste år viste en stor analyse af 33.000 varer, at 26 pct. af nedsatte varer faktisk ikke var et godt tilbud. Priserne var blevet sat op i løbet af efteråret for så at blive sænket under Black Friday og markedsført som et godt tilbud.

- Vi opfordrer til at holde øjnene åbne og være en bevidst forbruger, som ikke lader sig lokke af blinkende reklamer, siger Katrine Barslev, der er forbrugeranalytiker hos Pricerunner.


Seneste nyt

fra Nordjylland