Kreativ jul: Krise tvinger handelsliv til nytænkning
Foto: Sophie Schou Jensen
Den aalborgensiske turismebranche er tvunget i knæ af coronakrisen, men gennem nye samarbejder og initiativer vil den nu tage julebrydertag med de manglende storbykunder.
Næsten 70 procent færre gæster end samme tid sidste år. Det er den barske virkelighed for hotellerne i Aalborg. Mens kyst- og naturturismen ifølge Destination Nord er kommet hæderligt gennem sommer-højsæsonen, ser det anderledes dystert ud for storbyturismen, hvor især Aalborg lider under de mange manglende konferencer og forretningsmøder.
Den såkaldte erhvervsturisme er slået mere end langt tilbage. Det samme gør sig gældende for den udenlandske turisme, der tilsammen udgør en af grundstenene i den aalborgensiske turismeøkonomi. Vurderingen fra VisitDenmark lyder, at den generelle turisme først vil ramme 2019-niveau igen i 2023, mens direktør i Destination Nord Tonny Thorup frygter, at Aalborg først vil være tilbage på vanligt niveau i 2025.
Det har branchen ikke råd til at vente på, og Destination Nord og andre centrale turismeaktører sætter derfor hinanden i stævne for at udvikle Aalborg til den bedste julehandelsby i Norden - på trods af gældende coronarestriktioner.
- Vi prøver at samle alle juleaktiviteter og events, der er, på en fælles digital platform. Det er vi nogle gange ikke gode nok til, så dem i Aalborg misser det, der er i Skagen, fordi de ikke ved, hvad der sker. Der er potentiale i at flytte dem rundt, og så har vi en ambition om, at vi også skal fange folk uden for destinationen, siger Tonny Thorup og tilføjer:
- Det er sidste chance for at få noget ud af et horribelt år. Vi har brug for det som branche, men vi har også brug for det som mennesker. Vi har brug for at glædes over noget. Uanset corona eller ej, bliver det jul i Danmark, og så må vi prøve at få det bedste ud af det.
Branchen skal ideudvikle
Den 8. oktober er der kick-off-arrangement, hvor turismebranchen skal idéudvikle sig frem mod en julehandelssæson, der ikke bare bliver markant anderledes, end vi kender den, men som også skal være landets bedste, og dermed redde en del at den coronatabte omsætning.
- Vi har aldrig før været sammen på den måde, hvor hele Nordjylland er én juledestination. Vi tænker, vi kan udnytte hinandens julemagi i det nordjyske. Hver for sig er vi for små til at lyse op, men sammen har vi et stærkt produkt. Jeg håber, vi kan blive enige om en tilgang, hvordan vi skal høre det, og så skal vi finde nogle folk, der kan gå forrest, og som leverer ind til den her samlede platform. Vi skal finde ud af, hvordan det skal markedsføres, og hvad vi vil. Og så skal vi give håndslag på, at vi giver julen ‘en ordentlig en’, siger Tonny Thorup.