Stor aftale: Vester Hassing-virksomhed rykker ind i New Yorks lufthavne
Foto: Johannes Eisele/Scanpix
Den nordjyske virksomhed Blip Systems skal levere ny teknologi til lufthavnene i New York.
BLIP Systems fra Vester Hassing skal levere ny teknologi til lufthavnene i New York, så passagererne kan se, hvor lang tid de skal vente.
Går du med planer om at tage flyveren til New York, så kan du glæde dig over at få en nordjysk velkomst, når du i fremtiden lander i en af storbyens i alt fire lufthavne. Den nordjyske virksomhed BLIP Systems (Veovo) med base i Vester Hassing har nemlig indgået en stor aftale med de fire lufthavne.
- Aftalen er den største enkeltaftale, vi nogensinde har landet, fortæller Peter Knudsen, administrerende direktør hos BLIP Systems.
BLIP Systems står bag en avanceret teknologi, BlipTrack, der ved hjælp af Bluetooth, wifi og 3D kan vise passagererne i New York, hvor lang ventetid de har.
Allerede udbredt til store dele af Europa
På store, blå skærme kendt fra blandt andet Aalborg Lufthavn men også andre store internationale lufthavne som Schiphol i Amsterdam og Københavns Lufthavn kan new yorkerne se ventetiden til eksempelvis check in og sikkerhedskontrollen. Udover de blå skærme i selve lufthavnene, kan rejsende også se ventetiderne på lufthavnenes hjemmesider med hjælp fra BlipTrack-teknologien.
- Vi er glade for, at Port Authority of New York and New Jersey har valgt BlipTrack til at forbedre passageroplevelsen når man ankommer til New York, lyder det fra Peter Knudsen.
BlipTrack-systemet havde premiere i New York tilbage i november måned, og man kan nu møde den nordjysk-udviklede teknologi i lufthavnene JFK, LaGuardia, Newark Liberty og New York Stewart.
- Port Authority of New York and New Jersey har valgt BlipTrack på grund af løsningens fleksibilitet, hvilket blandt andet giver mulighed for anvendelse af forskellige måleteknologier og avanceret analyse af data på tværs af lufthavnene JFK, Newark, LaGuardia og Stewart lufthavnene og adskillige terminaler, siger Peter Knudsen, der håber at kunne udbrede teknologien til flere lufthavne i Nordamerika.
Skal forbedre rejseoplevelsen
Udover at give passagererne informationer med på rejsen, kan systemet også bruges til at indsamle data, så lufthavnene kan udvikle nye strategier, der skal reducere ventetiden og forbedre rejseoplevelsen for lufthavnenes besøgende.
- Med realtidsdata på lufthavnenes hjemmesider er ventetider nu let tilgængelige, hvilket kan reducere passagerernes stressniveau og gøre det muligt for rejsende at planlægge deres rejse.
- På samme tid gør oplysningerne det lettere for lufthavnspersonalet at overvåge ventetider og sørge for yderligere bemanding til overbelastede områder, lyder det fra administrerende direktør i de fire lufthavne, Rick Cotton.
Udover lufthavne bruges BlipTrack-teknologien også på skisportssteder, togstationer, veje og i forlystelsesparker.