Miljøberedskab sejler

Hvad sagde jeg. Kaptajnen på miljøskibet Mette Miljø med base i Frederikshavn har længe advaret mod at Danmark er ilde stedt, hvis vores farvande bliver ramt af et stort olieudslip. Nu bliver han bakket op af en uvildig rapport.

En blæsende dag med pålandsvind på kysten ved Frederikshavn. En kyst kaptajnen på miljøskibet Mette Miljø ikke mener han kan redde, hvis oliekatastrofen sker.

- Det er så alvorligt, at som en af verdens største søfartsnationer må erkende at vi ikke kan håndtere en oliekatastrofe uden hjælp fra nordmænd, svenskere og tyskere, siger Kasper Thomassen, der er chef på Mette Miljø.

Kasper Thomassen har længe sagt at blandt andet flydespærringerne på de danske miljøskibe er for dårlige. De virker ikke, hvis det som i dag blæser mere end 10 meter i sekundet eller hvis der er is på vandet. Forsvarsministeren erkender at der er et problem.

- Vi ved at det kan blive bedre, og vi ved at vi har en sårbar kyst. Vi skal alle sammen være fælles om at passe på Danmark, så vores beredskab skal være bedre, siger forsvarsminister Nick Hækkerup (Soc.dem)

Møn 2001. Tankskibet Baltic Carrier havarer og lækker 2.400 ton olie ud i havet. En ny rapport fra analyseinstituttet Cowi slår fast at en katastrofe som den statistisk set vil ske hver 11. år i de danske farvande. Samtidig har Danmark et af de dårligste miljøberedskaber i østersøregionen.

Mængden af olie, der bliver fragtet gennem Kattegat og Storebælt er fordoblet siden 1997, og forsvarsministeren overvejer nu og miljøberedskabet skal fjernes fra forsvaret.

- Jeg synes der skal gøres noget. Om det skal udliciteres eller om det offentlige skal stå for opgaven er ikke afgørende for mig. Det afgørende er at vi passer ordenligt på vores miljø, siger Nick Hækkerup.

Allerede i august sagde Kasper Thommassen sit job op på Mette Miljø i protest mod miljøberedskabet

Søværnets operative kommando siger i dag til TV2/Nord at de ikke ønsker at kommentere sagen, fordi der er en politisk proces i gang.


Seneste nyt

fra Nordjylland