Nordjyske biblioteker har succes med sprogindsats i børnehaver

02:12

Video: Sofie Bach

Flere nordjyske børnehaver har været igennem et forløb, der har styrket børnenes ordforråd med 22 procent. Det er nordjyske biblioteker, der står bag forløbet, der nu skal udbredes til hele landet.

Børnene i Børnehaven Blåkildevej i Aalborg stimler sammen om sprogpædagog Cecilie Fodgaard. Hun har fundet en sort pose frem med bøger, sange og spørgsmålskort. Materialerne kommer fra Aalborg Bibliotekerne, som har skræddersyet det forløb, børnene skal i gang med.

- Til at starte med skulle de lige vænne sig til måden, og hvad det var for noget, for det var jo helt nyt, men de har taget rigtig godt imod det, og man kan mærke, at de synes, det er sjovt og spændende, siger sprogpædagog Cecilie Fodgaard.

I løbet af 8 uger skal børnene tre dage om ugen i en halv time være med til at synge, svare på spørgsmål og lytte til børnelitteratur. Forløbet skal styrke deres ordforråd, kendskab til rim og remser og gøre dem mere opmærksomme på ords lyd og form.

En af bibliotekets fornemste opgaver er at åbne børns glæde for sprog og læsning, og det gør vi med Sprogstart,

Camilla Kvist Jepsen, Projektleder

Gode forskningsresultater

Projektet hedder Sprogstart og er udviklet i et samarbejde mellem Aalborg Bibliotekerne, Brønderslev Bibliotek og Trygfondens Børneforskningscenter. I første omgang er sprogindsatsen blevet afprøvet i 42 nordjyske børnehaver.

Nu viser forskningsresultaterne, at indsatsen har en mærkbar virkning. Børnene har efter forløbet styrket deres ordforråd med 22 procent, og deres kendskab til rim og remser er styrket med 75 procent. Derfor skal Sprogstart nu udrulles i hele landet.

- Interessen har været ret stor fra de andre landsdele. Vi har sprogstart i Hjørring som den nordligste kommune, vi har i Sydslesvig, i Lemvig, og vi har også på Bornholm, så det kommer vidt og bredt omkring, og det er vi bare glade for inde på biblioteket, siger Camilla Kvist Jepsen, der er projektleder for Sprogstart på Aalborg Bibliotekerne.

  Foto: Ib Wiliam Christensen

Udover forløbet i børnehaven skal børnene også en tur på biblioteket til sidst i projektet. Her møder de bibliotekarerne, som står bag Sprogstart.

- En af bibliotekets fornemste opgaver er at åbne børns glæde for sprog og læsning, og det gør vi med Sprogstart. Ved at komme ud i daginstitutionerne, så er vi med til at præsentere børnene for en hel masse gode billedbøger og børnebøger, som forhåbentlig kommer til at følge dem fremover, siger Camilla Kvist Jepsen.

Nye ord til ordforrådet

I Børnehaven Blåkildevej bliver der serveret frugt til højtlæsningen. Børnene skal nemlig lære om eksotiske frugter, og derfor står menuen på kokosnød, mango, ananas og kiwi. Undervejs i højtlæsningen bliver børnene også spurgt til ord som ”knuselsker”, ”genial” og ”utålmodig”.

Cecilie Fodgaard, der er sprogpædagog i Børnehaven Blåkildevej og ansvarlig for forløbet i børnehaven, kan mærke, at forløbet er med til at styrke børnenes ordforråd:

- De er begyndt at snakke om tingene og frugterne. Jeg kan mærke fra gang til gang, at når de har haft den samme bog nogle gange, så begynder de at kunne forklare, hvad de forskellige ord betyder, så det synes jeg helt sikkert, man kan mærke, siger hun.

Sprogstart er bredt ud til 40 kommuner, som i løbet af efteråret vil modtage materiale til deres daginstitutioner.

Forsiden lige nu