Pas på når du køber støvsuger

Foto: Iben Yvonne Hedemann

Det kan blive en dyr fornøjelse, hvis du vil have en af de nye smarte robotstøvsugere.

Peter Laustsen fra Gjøl investerede sammen med konen i 2010 2000 kroner i en ny robotstøvsuger.

- Det var helt perfekt, vi satte den til om morgenen, når vi tog på arbejde. Og når vi kom hjem igen var der rent, det gav os en masse tid og overskud i hverdagen med tre børn, siger Peter Laustsen.

Men efter i marts 2012, 19 måneder efter de havde købt maskinen stoppede batteriet med at lade.

- Jeg tænkte batteriet var dækket af de to års reklamationsret vi har i Danmark. Men El-giganten skrev i et brev, at jeg ikke kunne få et nyt, da et batteri ikke har længere garanti end 6 måneder, fortæller Peter Laustsen.

Han klagede derfor til Forbrugerklagenævnet, da der hverken i butik eller på hjemmeside blev gjort opmærksom på, at batteriet ikke var en del af reklamationsretten.

- Et batteri er det man betragter som en sliddel. Derfor kan man ikke i alle tilfælde forvente, at det holder i de to år den generelle reklamtionsret gælder. En principiel afgørelse har sagt, at et batteri på en robotstøvsuger der er 20 måneder gammel og går ud som følge af slid giver ikke pengene retur, så i princippet kan han godt gå hen og få medhold med 19 måneder, fortæller jurist i konkurrence og forbrugerklagenævnet Henrik Sedenmark.

Et nyt batteri vil koste Peter Laustsen 600 kroner. Men det er ikke så meget pengene, men mere princippet manden fra Gjøl vil have frem i lyset.

- Når folk overvejer at købe en robotstøvsuger, så skal de i høj grad kigge efter, hvor lang reklamationsretten er på det batteri der sidder i. 600 kroner for et nyt batteri til en robot til 2000 kroner er jo helt vildt, det kan jeg jo købe en ny støvsuger for, siger Peter Laustsen.

Sagen ligger i øjeblikket hos El-gianten der skal komme med deres udlægning af sagen til Forbrugerklagenævnet.

Har du et godt tip?

Flere nyheder fra TV2 Nord