Skibskollision er stadig et mysterium

Der er endnu ikke fundet nogen forklaring på sammenstødet mellem Stena Line færgen Jutlantica og tankskibet Ternvind, der fandt sted natten til søndag. De svenske myndigheder er i gang med at undersøge, hvordan det kunne ske.

Stena Lina passagerfærgen M/S Stena Jutlantica kollidere natten til søndag ved omkring 02.30-tiden med det dansk-svenske firmas Terntanks tankskib Ternvind.

Det svenske politi har nu indledt en undersøgelse for at fastlægge omstændighederne for kollisionen.

Det danske tankskib er ejet af Terntanks, og ombord var der ved kollisionen kaptajnen og 12 besætningsmedlemmer. Tankskibet havde 10.000 ton benzin og diesel.

Driftsdirektøren Tryggve Möller har ingen forklaring på, hvordan kollisionen kunne finde sted, men erkender til Aftonbladet, at der burde have været advarselssignaler.

- Det er klart, at det burde der have været, og vi skal nu til at kigge på, hvordan det kunne ske. Men alt er tæt i det område, der er overfyldt. Men skibene er moderne og har ny teknologi, så det burde ikke kunne ske, men nu er det sket og vi er ved at undersøge det, siger han til Aftonbladet.

Stena Lines viceadministrerende direktør fortæller til Aftonbladet, at han har svært ved at se, hvordan Stena Line kan bære skyldes for kollisionen.

- Tankskibet kom fra vores bagbords side. Det lavede et hul i færgen over vandet. Jeg kan ikke se, at vi kan have skylden, når vi bliver ramt fra bagbord side, siger Stena Lines siger Stena Lines vicepræsident Niclas Mårtensson til Aftonbladet.

Lige nu er M/S Stena Jutlandica ved at undergå midlertidige reparationer, så det kan sejle tilbage til værftet i Odense til en større reparation. Rederiet har indtil videre allerede aflyst flere afgange, og melder, at det bliver taget ud af drift i mindst en uge.

Følgende afgange er aflyst:

Søndag d. 19. juli fra Gøteborg kl. 04.15, 12.15 og 20.30

Søndag d. 19. juli fra Frederikshavn kl. 08.15, 16.20

Mandag d. 20. juli fra Frederikshavn 00.15


Seneste nyt

fra Nordjylland