Kampagnen Se mit Sæby skal få 20.000 gæster til at vælge Sæby som feriested. Foto: Jesper Christiansen

Der skal gang i turismen: Inviter venner og familie på ferie

Se Mit Sæby hedder et initiativ, som skal få gæsterne til at komme tilbage til Sæby og være med til at holde gang i det lokale handelsliv og dermed bevare både butikker og arbejdspladser.

Initiativet i Sæby er et samarbejde mellem Handelsstandsforeningen, Erhvervsforeningen og Hotel Viking. Hotellet giver de første 10.000 gæster et værdibevis til byens butikker, som de kan handle for.

Coron-krisen sendte den nordjyske turistbranche i knæ. Alene i Frederikshavn Kommune omsætter turismen årligt for tre millarder kroner, så derfor er mange lokale arbejdspladser afhængige af, at der kommer turister til byen.

Sådan er det også i Sæby, og det brede samarbejde skal skaffe gæster tilbage til byen og dermed i sidste ende redde arbejdspladser i byen.

- Vores detailhandel i Sæby er større end byens borgere kan opretholde, så derfor skal vi have turister til, hvis vi skal bevare det nuværede antal butikker, siger Brian Fabricius, direktør på Hotel Viking.

Brian Fabricius og Hotel Viking investerer 1,5 millioner kroner af hotellet markedsføringsbudget på kampagnen. Det er omkring halvdelen af hotellets årlige budget til markedsføring, som er bundet op i kampagnen "Se mit Sæby".

- Hotel Viking har en sund spa-forretning, men problemet er, at vi ikke se ret mange af de gæster, som er nede i byen, og hvis vi skal være med til udvikle turisme for byen og ikke bare os selv, er det vigtigt, at vi har et rigt udvalgt af butikker i byen. Det har vi som aktør i området en forpligtigelse til, at der er det, siger Brian Fabricius.

Forærer en halvmillion til byens butikker

Hotellet sender en halv million kroner i værdibeviser med gæsterne ud, som de kan købe varer for i byens butikker.

Brian Fabricius håber med kampagnen, at der kommer 20.000 gæster til byen. For ham på Hotel Viking vil det give en øget omsætning på 8-10 millioner kroner, og når det regner på byens hotel, så drypper det på byens butikker. De vurderes, at 20.000 gæster vil omsætte for 25 millioner kroner i detailhandlen i byen.

Brian Fabricius håber, at kampagnen øger omsætningen i Sæbys detailbutikker med i alt 25 milllioner kroner. Foto: Jesper Christiansen

- Det er afgørende for mig, at der kommer folk til byen, og vi spiller sammen, og jo mere af den slags jo bedre. Det er et fantastisk tiltag, siger Hans Ole Kalhøj, som er indehaver af tøjbutikken Kalhøj.

Kalhøj er placeret centralt i Sæbys gågade. Overfor ligger Slagter Tranholm. Også her er der opbakning til kampagnen.

- Samarbejde er vejen frem, og det er vigtigt, at der kommer gæster på Hotel Viking, for de skal have vare med hjem, og vi skal have gæsterne til at komme igen, så det er vigtigt for os, at der kommer gæster til byen, siger slagtermester Leif Tranholm.

Butikkerne i Sæby er med til at synliggøre kampagnen, som opfordrer den enkelte borger i byen til aktivt at gøre en indsats ved at invitere venner og familie på enten overnatning eller restaurantbesøg på Hotel Viking.

- Den enkelte borger skal sprede det gode budskab. De skal synliggøre det og invitere venner og familie til Sæby, siger hoteldirektør Brian Fabricius.

02:47

De lokale skal i en ny kampagne være med til at sparke gang i turistlivet i Sæby.

Luk video