Maria og Michael i nybygger-helvede: Firma ville købe deres tavshed

Forbrugerrådet Tænk mener, det er en uskik, når firmaer forsøger at lukke munden på kunder med tavshedsklausuler, som Maria og Michael Nordby Panvig har oplevet.

En oversvømmet grund, en utæt dør, manglende isolering og skimmelsvamp i skuret. Det er bare nogle af de fejl, Maria og Michael Nordby Panvig har fundet i det, der skulle være deres drømmehus. 

Det blev langt fra den boligdrøm, de havde regnet med, da Michael og Maria Nordby Panvig fik tegnet og bygget deres nye hjem. For i byggeprocessen opdagede de flere gange graverende fejl på huset og i den rådgivning, de havde fået. 

- Vi er jo ekstremt kede af, at vi har skullet kæmpe så meget for det hus, vi har drømt om. Vi synes, det er et dejligt hus, vi står med, og vi elsker vores nabolag, men processen har bare gjort, at vi ikke er 100 procent glade for det her hus, siger Maria Nordby Panvig. 

Har du et godt tip?

Denne historie er blevet til på baggrund af et tip fra en bruger. Hvis du har en historie, du synes, vi skal kigge nærmere på, så klik herunder eller send en mail til redaktion@tv2nord.dk
Tip os

Det er nu to år siden, de fik nøglerne til det færdige hus i Biersted, men parret har stadig ugentlig kontakt med Eurodan-Huse, der har bygget huset, fordi de også efter nøgleoverdragelsen er stødt på fejl og udfordringer. 

- Der har været rigtig, rigtig mange fejl og også kritiske fejl, siger Michael Nordby Panvig.

Hør om de mange fejl i Michael og Marias drømmehus i indslaget her

Huset er endt med at koste familien en masse tid, som de havde regnet med at slippe for, når de for to millioner kroner købte et komplet hus og en byggeleder til at stå for processen.

- Vi har tjekket alt igennem og hyret eksterne folk til at vurdere forskellige ting i vores byggeri, som har vist, at vores mavefornemmelser er korrekte. Vi har taget meget fri fra arbejde og aflyst sommerferie, siger Maria Nordby Panvig.

Afviste erstatning for tavshed

Foruden tid, har det også kostet Michael og Maria en del ekstra penge. Det allerdyreste kan blive en løsning på at få drænet deres grund for vand.

- De vurderede, at huset ligger så højt, og at grunden er selvdrænende, så der behøvede ikke at blive lagt dræn, siger Maria Nordby Panvig, der for en måneds tid siden stod på en oversvømmet grund med vand op ad hussoklen.  

Efter at have været i kontakt med en lang række skiftende byggeledere og andre ansatte ved Eurodan-Huse, blev parret tilbudt en kulanceerstaning (red., en erstatning firmaet ikke er forpligtet til) på 30.000 kroner. Hagen var bare, at den kom med en klausul om, at de ikke måtte tale negativt om firmaet.

quote Vi er utrygge, fordi der har været så mange fejl ved huset, som har været inde bag murene. Hvad er der ellers galt, som vi ikke kan se?

Michael Nordby Panvig

Det takkede parret nej til på grund af beløbets størrelse og tavshedsklausulen. Om tavshedsklausuler er normal procedure i firmaet, har Eurodan-Huses administrerende direktør ikke givet et klart svar på.

Er det normalt, at I tilbyder en kulanceerstatning med tavshedspligt til kunderne? Og hvorfor gør I det, hvis I kan stå inde for jeres byggeri?

- Vi bestræber os rigtig meget på at løse eventuelle uenigheder, og vi vil altid stå inde for vores byggeri. Vi kører aldrig fra en ”byggeplads/byggeri”, før tingene er i orden, og kunden har fået den kvalitet, som de er stillet i udsigt, nemlig samme kvalitet som vores udstillingshuse, skriver Thomas Dahl, Eurodan-Huses administrerende direktør.

Thomas Dahl siger, man bør kunne forvente at få et hus uden fejl fra Eurodan-Huse.
Thomas Dahl siger, man bør kunne forvente at få et hus uden fejl fra Eurodan-Huse.
Foto: Eurodan-Huse

Ifølge seniorjurist hos Forbrugerrådet Tænk Jakob Stenstrup er det en uskik, når firmaer tilbyder erstaning mod tavshed.

- Hvis de kan stå inde for deres løsning af sagen, bør det jo ikke være nødvendigt, siger Jakob Stenstrup. 

Han tilføjer, at det i nogle tilfælde kan være ulovligt. 

Hvordan sikrer man sig i byggeprocessen?

Hos Forbrugerrådet Tænk støder de ind i mellem på problemer med nybyggeri. De anbefaler, at man, ligesom Michael og Maria, betaler sig fra at få en uvildig rådgiver eller tilsynsmand med i byggeprocessen.

Også hos Videncentret Bolius oplever de af og til problemer med byggeri. Ifølge fagekspert Christina Schjervig kan man ikke forvente et fejlfrit byggeri.

- Det bliver ikke lavet på en fabrik. Det bliver lavet af mennesker i en lidt større grad end så mange andre ting, der bliver produceret. Når ting er menneskeskabte, er der risiko for fejl, siger Christina Schjervig.

Hun peger på, at det også har en betydning, at der ofte er mange leverandører involveret i en byggeproces. 

Direktøren for Eurodan-Huse siger, at man bør kunne forvente at få et hus uden fejl, når man køber hos dem.

- Vi skal kunne levere et hus uden fejl og mangler. Men vi er ikke perfekte, og laver desværre fejl. Vores byggeledere skal opdage fejlene og få forholdene rettet undervejs, så huset ved aflevering fremstår uden fejl og mangler. Efterfølgende kommer vi igen ved etårs-eftersynet for at udbedre, hvad der måtte være kommet af fejl i løbet af det første år, siger Thomas Dahl

Ifølge fageksperten er det altså ikke helt rimeligt at sammenligne standarden af et husbyggeri med en fabriksproduceret bil eller tøj. Dog mener hun, at det er et problem, at mange byggefirmaer ikke udleverer dokumentation for kvaliteten af de ting, de laver.

Hør Christina Schjervigs råd til valg af byggefirma:

Netop dokumentation er også noget, de savner hos Michael og Maria i Biersted. De ville ønske, at de for eksempel kunne få det fulde grundlag, der er brugt til vurdering af deres grund.

Udadtil ligner hjemmet nu deres drømmehus, men parret har selv skullet finde og kæmpe for at få rettet så mange fejl, at de frygter, at der gemmer sig flere fejl under overfladen.

- Vi har ikke kendskab til, hvordan man bygger et hus. Vi er utrygge, fordi der har været så mange fejl ved huset, som har været inde bag murene. Hvad er der ellers galt, som vi ikke kan se? Det kan vi ikke få dokumentation for, siger Michael Nordby Panvig.



Seneste nyt

fra Nordjylland