Nethandlen bare stiger og stiger: Børnefamilierne er de flittigste netshoppere
En ny analyse udgivet af Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) viser, at danskerne alene i 2018 handlede for 129,3 mia. kroner. Det er ny rekord. Igen. Til sammenligning med 2017 er det en stigning på henholdsvis 12 procent og13 procent, hvilket har ført til et boom på 14,7 mia. kroner i det samlet forbrug siden 2017.
Børnefamilierne er de flittigste netshoppere, det grå guld bruger flest penge og de unge køber tøj på nettet. Det viser analyse fra FDIH, der har kortlagt danskernes e-handelsforbrug.
En ny analyse udgivet af Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) viser, at danskerne alene i 2018 handlede for 129,3 milliarder kroner på internettet. Det er ny rekord. Igen. Det samlede beløb, vi købte varer for på internettet, var 14,7 milliarder kroner større i 2018 end i 2017.
- Det er et meget flot resultat, som endnu en gang viser, at nethandel er blevet helt naturlig for forbrugerne – hvad enten de skal købe dagligvarer eller rejser, siger Niels Ralund, adm. direktør i FDIH, som står bag E-handelsanalysen.
I 2018 er kategorien ’rejser’ den største rent omsætningsmæssigt. Ud af det samlede forbrug, der udgør et beløb på 129,3 milliarder kroner, har danskerne i 2018 købt rejser for 33,3 milliarder kroner. Det svarer til, at hver fjerde krone, som danskerne bruger på internettet, går til rejser.
Små købmænd er glade
Tøj, sko og smykker er de produkter, som oftest bliver købt på internettet. I 2018 bestod hver femte handel, som danskerne foretog, af tøj, sko eller smykker. Alene i 2018 blev der foretaget over 41 millioner handler på tøj, sko og smykker.
Og den stigende nethandel smitter af på flere små supermarkeder, kiosker og nærbutikker, for de har for alvor fundet ud af, at vejen til flere kunder er at kunne tilbyde pakkepost, så du kan hente de varer, du har købt på nettet.
Således også hos Min Købmand på Nørre Uttrup Torv i Nørresundby, hvor der hver dag bliver hentet omkring 300 pakker af kunder. Og Min Købmand i Nørresundby er langt fra ene om at være hoppet med på ideen om, at blive modtage- og afsendercentral for pakkepost.
- Mange små og mellemstore købmænd har fundet en god niche der, fortæller formanden for Nærbutikkernes Landsforening, Torben Pedersen.
- Butikkerne tjener på det, om det ligefrem er et spørgsmål om overlevelse, det tror jeg ikke man generelt kan sige, men for nogle er det nok det, der gør hele forskellen. Det giver god trafik i butikkerne, og det giver følgesalg - og impulskøb. Jo flere folk, der kommer igennem butikken, jo flere muligheder for at øge omsætningen, siger Torben Pedersen, der tilføjer, at alle hans medlemmer er glade for muligheden for at være centrum for pakkepost.
Køber på mobil
Og der er ikke umiddelbart noget, der tyder på, at købmændene fremover får mindre at lave på den konto. For en del af forklaringen på det stigende forbrug skal findes i lommen på danskerne. Eller rettere sagt: Det, de tager op af lommen. Flere forbrugere har nemlig fået smartphones, som gør det nemt at ordne indkøbene, når man er på farten, og i 2018 blev godt hver femte køb gennemført på en smartphone.
Det giver god trafik i butikkerne, og det giver følgesalg - og impulskøb. Jo flere folk, der kommer igennem butikken, jo flere muligheder for at øge omsætningen
Torben Pedersen, formand for Nærbutikkernes Landsforening
- Set med købmandsbriller på er det interessant, at flere og flere forbrugere handler via mobilen, for mobil-shopperne handler oftere og køber for mere, siger Niels Ralund.
Det er især de unge forbrugere og børnefamilierne, der bruger mobilen, når de shopper - over halvdelen (56 procent) af børnefamiliernes netkøb bliver foretaget på telefonen eller en tablet.
- De yngre forbrugere og børnefamilierne er nærmest er vokset op med smartphones, så det er helt naturligt, at de lige får ordnet købene på mobilen, når de sidder i toget eller flader ud hjemme på sofaen, når børnene er lagt i seng. Det er nemt, og det er den primære årsag til at handle online, siger Niels Ralund.
Og tal fra FDIHs undersøgelse fra forrige år viser da også, at børnefamilierne er de flittigste netshoppere overhovedet, mens det er det grå guld, der bruger flest penge, og de unge køber tøj på nettet.
Børnefamilier køber fire gange om måneden
Forbrugerøkonom hos Nordea Ann Lehmann Erichsen har kigget på tallene, og hun er ikke overrasket over, at de ældre ligger i den digitale top:
- Oftest er børnene fløjet fra reden, og derfor er der lidt mere luft i budgettet hos de ældre, der er helt med på den digitale bølge. De har derfor både råd og evner til at købe alt fra rejser til dagligvarer på nettet, siger Ann Lehmann Erichsen.
De midaldrende klikker ifølge analysen på købsknappen 3,56 gange om måneden, og de bruger 1097 kroner pr. køb. Dermed har de det højeste gennemsnitsforbrug.
Til sammenligning trykker børnefamilierne køb fire gange om måneden, hvor de handler for 870 kroner pr. gang.
I mange år har der været en myte om, at forbrugerne først går ind i de fysiske butikker for at se varen, for så derefter at vende hjem og foretage købet online. Den myte holder ikke længere, skriver Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) - for foreningens undersøgelse viser, at 97 procent af netkunderne undersøger varen på nettet, før de foretager købet online. Blot tre procent undersøger varen i en fysisk butik for efterfølgende at købe varen online.