Kritik af smileyordning

Fødevarekontrollens smileyordning møder nu stor kritik. En Aalborgensisk restaurantejer føler sig trådt på, fordi han to gange har fået fødevarekontrollens dårligste anmærkning. En sur smiley kan nemlig betyde, at gæsterne foretrækker andre restauranter.

Restaurant Jin Cun på havnen i Aalborg har igen haft besøg af fødevarekontrollen. For anden gang i træk har det betydet en sur smiley - og senest blev det også til en bøde på 15.000. Ejeren føler sig snydt.

- Hvis de tjekker alle restauranter på den måde, ville ingen af dem blive godkendt, siger Ling Guang Chen, der ejer Jin Cun.

Fødevarestyrelsen uddeler smiley til alle virksomheder, der sælger fødevarer. Brancheorganisationen Horesta kan ikke fortælle noget entydigt om konsekvensen af en sur smiley. Men her forstår man godt, at det er en trist oplevelse at få en.

- Det er klart, det er aldrig rart. Det er et angreb på det, man går og laver. Der er mange følelser forbundet med det, siger Lars Muoritzen, der er regionsformand for Horesta

Alligevel er Horesta glade for ordningen

- Det er som udgangspunkt godt at blive kontrolleret en gang i mellem. Det man så og må og skal kunne forvente er, at alle bliver behandlet ens, siger Lars Mouritzen

På Jin Cun frygter man nu, at den sure smiley kan betyde, at gæsterne bliver væk.

- Næsten alle plejer at sige 'vi kommer igen', men når de nu har set den smiley, tror de måske, at vi ikke arbejder ordentligt, siger Ling Guang Chen.

Da fødevarekontrollen var på besøg hos Jin Cun, blev der blandt andet fundet fade med kylling stående på køkkenbordet ved 20 graders varme. Restauranten forklarede ifølge kontrolrapporten, at det maden var fra buffeten aftenen før, og at det skulle steges igen.


Seneste nyt

fra Nordjylland