Nordjysk millionær køber spøgelseshotel
En nordjysk millionær har købt det krakkede Yellow Hotel i Øland ved Brovst. Men ikke for at starte et nyt hotel
Jan Vestergaard Olsen fra Aabybro, som i 2011 tjente omkring 90 millioner på salget af Aalborg Industries har sammen med sin hustru købt det berømte og berygtede Yellow Hotel på Øland.
I 2008 var planen klar. Den hedengangne Øland Kro skulle genopstå som luksushotel med swimmingpool, welness-område, luksuslejligheder, gourmetrestaurant og helikopterlandingsplads. Målgruppen var erhvervslivet - også uden for Danmark - og planen var at bruge den lokale golfklub som anden halvdel af trækplasteret.
Hotellet blev renoveret for 50 millioner, og i 2010 købte Nykredit bygningerne på tvangsauktion.
I 2014 meddelte en norsk investorgruppe, at man havde planer om at sælge de lejligheder, der hører til hotellet på ejerlejlighedsbasis til nordmænd, men heller ikke den plan, blev til noget.
Nu er det så Jan Vestergaard Olsen og hans hustru Gitte, der er på banen, men de har ingen planer om at genoptage hoteldriften eller sælge lejligheder i Norge.
Det skal i stedet anvendes til velgørende formål.
- Vi er på nuværende tidspunkt i gang med, at overveje det konkrete indhold i projektet, og det kan oplyses, at målgruppen er mennesker, som på en eller anden måde har fået særlig vanskelige vilkår, og hvor behovet for en ekstra indsats er åbenlyst til stede. Det kunne for eksempel være et midlertidig opholdssted for børn som har det svært på grund af overvægt ensomhed eller mobning, et rehabiliteringscenter for eksempelvis kræftramte, gigt- eller diabetespatienter eller en anden form for midlertidig opholdssted, hvor fysisk aktivitet og en målrettet behandling kombineret med sund kost, vil kunne gøre en forskel for de berørte, udtaler ægteparret i en pressemeddelelse.
Inden planerne kan blive til virkelighed skal de 2500 kvadratmeter, der findes på Øland have en grundig "ansigtsløftning" hvorefter de fremtidige brugere af Øland Center, som stedet kommer til at hedde, findes.
- Driften af centeret skal grundlæggende være baseret på velgørenhed, og forventes, at blive varetaget af en organisation, som vi efter de kommende drøftelser med potentielle kandidater, finder bedst egnet til at leve op til vores basis målsætning, og som samtidig vil være i stand til på en faglig kompetent måde, at køre driften af centeret. Med andre ord, at kunne give de berørte mennesker en kickstart til et bedre liv. Vi forventer, at den institution som efter en renoveringsperiode, får stillet faciliteterne frit til rådighed af os, vil kombinere ansættelse af professionelt personale med frivillige hjælpere til centeret. På den baggrund ønsker også vi, at involvere os i projektet som frivillig hjælpere, men har ingen intension om, at tage ansvar for den daglige drift af centeret. Det overlader vi til folk som har den nødvendige kompetence og erfaring, udtaler ægteparret.
Det forventes at dørene til centeret kan åbnes om seks til otte måneder.