SAS-ansatte vil have nye fly
Mens SAS kæmper indædt for at få genoprettet tilliden til Dash 8 Q400-flyene, ser kabinepersonalets fagforening (CAU) gerne flyene udskiftet for at fjerne utrygheden.
- Vi har tillid til flyene men af hensyn til firmaet og alle, så bør man jo nok se, om der er mulighed for at finde en anden type fly, som man umiddelbart har tillid til. De har fået et knæk her ved det, der er sket. Det har ikke været SAS' skyld men flyenes skyld, siger CAU's formand, Verner Lundtoft Jensen, til Ritzau.
Utrygheden er opstået fordi landingsstellet kollapsede på to fly i september. Og det er på en flytype, hvor SAS i stort set alle syv år har haft problemer med drilske fejlmeldinger på flyet fra den canadiske producent Bombardier. Det er et varm emne blandt stewardesserne.
- Der bliver selvfølgeligt talt meget om det, og det påvirker de ansatte meget. Det er os, der er om bord i flyet med passagererne. Når der er utryghed omkring det, så er det trist. Det er også trist for firmaet, at vi har fly, som passagererne heller ikke har tillid til. Så ud fra det har vi da også ønske om at få skiftet dem, men så længe de bliver sat i luften, så flyver vores folk, siger han.
Den 4. oktober sendte SAS Dash-flyene i luften igen efter tre ugers pause oven på nødlandingerne i Aalborg og Vilnius. I løbet af 10 dage har tre fly måtte opgive at komme frem til den aftalte destination på grund af forskellige mindre fejl, men det giver ikke anledning til flere bekymringer hos formanden.
- Nej, det gør det ikke, siger han.
SAS har samlet 27 fly af typen Dash 8 Q400.
/ritzau/