Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

De kom 'Først til verdens ende' og kalder sejren "heldig"

Foto: Foto: Thomas Ravn / TV 2

Mandag sluttede tredje sæson af rejseprogrammet ’Først til verdens ende’ på TV 2 Play.

VÆR OPMÆRKSOM: I denne artikel afsløres vinderne af 'Først til verdens ende'.

I en højdramatisk afslutning lykkedes det søstrene Susie og Heidi Rasmussen at komme i mål foran vennerne Nicolai Klejs og Christian Vagn Uhre.

Dermed sluttede tredje sæson af rejseprogrammet ’Først til verdens ende’ mandag på TV 2 Play.

Søstrene fra grønt hold kan nu kalde sig vinderne af konkurrencen og pengepræmien på 250.000 kroner.

- Det var vildt. Vi var sikre på, at vi ville blive nummer to, fortæller Heidi Rasmussen.

Efter 45 dages rejse ankom søstrene til det sidste checkpoint i Buenos Aires seks timer før vennerne fra blåt hold.

Men det var tæt på at gå helt galt på sidste etape, og Susie og Heidi Rasmussen kalder det derfor heldigt, at de ankom som de første til den argentinske hovedstad.

Det sidste checkpoint var restauranten Trade Skybar på 15. etage af Comega-bygningen i Buenos Aires i Argentina. Foto: TV 2

Smag for konkurrencen

52-årige Susie og hendes fire år yngre lillesøster, Heidi Rasmussen, havde siden startskuddet i New York haft en klar mission med rejsen.

For Susie Rasmussen fik i 2015 konstateret knoglemarvskræft. En kronisk sygdom, som hun i øjeblikket holder nede ved hjælp af medicin. Men hendes situation kan til enhver tid ændre sig.

Søstrene havde derfor, ifølge deres egne ord, brug for at få en masse gode oplevelser sammen med hjem i hjertet – mens det stadig var muligt.

Undervejs fik de dog smag for konkurrencen, og på de første 27 dage kæmpede feltets alderspræsidenter sig fra en fjerdeplads ved det første checkpoint i New Orleans til en førsteplads ved det fjerde checkpoint i Ecuador.

Derfra lå søstrene i front. Og førstepladsen havde de ingen planer om at smide væk på den sidste etape.

Strandet

Men heldet fra de foregående etaper så umiddelbart ikke ud til at være med Susie og Heidi Rasmussen, da de trådte over grænsen til Argentina.

Søstrene endte nemlig med at strande i den nordlige by Humahuaca uden nogen transport videre mod målstregen.

- Det så virkelig sort ud. Vi var sikre på, at vi ikke ville vinde, husker Heidi Rasmussen.

Susie og Heidi Rasmussen, der kæmpede for at finde en bus til Cordoba fra Humahuaca. Foto: Nicolaj Niebuhr / TV 2

Efter en overnatning i byen og utallige snakke med de lokale fandt Susie Rasmussen dog frem til, at de kunne tage en taxa til byen Guemes.

Her kunne de forhåbentlig finde en bus til Cordoba, Argentinas næststørste by, og derfra komme videre til Buenos Aires.

Stolt taxachauffør

Men her opstod der også problemer for de nordjyske søstre.

I modsætning til dem havde taxachaufføren nemlig ikke travlt, og som en af de få taxaer, der måtte forlade lokalsamfundet, kunne han ikke starte turen uden stolt at vise dem det bevis, han havde liggende i handskerummet.

- Han tog sig god tid, og vi sagde ”ej, hvor er det flot”, men i virkeligheden tænkte vi bare: ”for helvede, vi skal videre,” griner Heidi Rasmussen.

Susie og Heidi Rasmussens taxachauffør, der kørte dem fra Humahuaca til Guemes.

Søstrene håbede nemlig at nå Guemes i tide til at kunne tage en bus videre allerede samme aften.

Og heldet var med dem. Der gik en bus til netop Cordoba kun ti minutter efter deres ankomst.

Hvad der ville være sket, hvis søstrene var ankommet ti minutter senere til Guemes, ved de ikke. Måske gik der en senere bus, eller måske ville de være blevet tvunget til at overnatte i byen – og dermed muligvis have tabt konkurrencen.

Ville købe alle billetterne

I Cordoba fik Susie og Heidi Rasmussen fat i, hvad de selv kalder ”guldbilletten”: En natbus direkte til Buenos Aires.

Susie Rasmussen med guldbilletten i hånden. Foto: TV 2

Og her kom konkurrencegenet for alvor frem i søstrene.

Med et solidt budget til resten af turen forsøgte Susie og Heidi Rasmussen nemlig at købe de resterende 15 billetter til afgangen, da de frygtede, at Nicolai Klejs og Christian Vagn Uhre var lige i nærheden.

Susie og Heidi Rasmussen, da de køber guldbilletten og samtidig forsøger at købe alle de resterende billetter. Foto: TV 2

Søstrene fik dog nej til deres efterspørgsel og måtte i stedet nøjes med fire billetter.

- Det var vores sidste natbus på turen, så vi ville gerne sidde godt. Derfor købte vi to sæder hver, forklarer Heidi Rasmussen.

”Øv, øv øv”

Det ville da også have været spild af penge, hvis søstrene var sluppet af sted med at købe alle billetterne.

For vennerne fra blåt hold havde nemlig taget en natbus direkte fra den nordlige by San Salvador de Jujuy mod Buenos Aires og kom derfor slet ikke til Cordoba.

Det betød dog, at både søstrene og vennerne ville ankomme til Buenos Aires om morgenen 18. december.

Susie og Heidi Rasmussen var sikre på, at vennerne var lige i hælene på dem, og da de nåede checkpointet, synes de da også at have fået bekræftet deres frygt.

Susie og Heidi Rasmussen var sikre på, at de ville blive nummer to i konkurrencen. Foto: TV 2

Susie Rasmussen var nemlig sikker på, at hun kunne se blåt holds fotograf ved målet, hvilket betød, at Nicolai Klejs og Christian Vagn Uhre allerede var kommet i mål.

- Vi tænkte bare ”øv, øv øv,” husker Heidi Rasmussen.

Stolte nordjyder

Det kom derfor som en stor overraskelse for de nordjyske søstre, da de åbnede bogen og så, at de havde vundet programmet.

- Det er kraftedeme løgn, skreg Susie Rasmussen.

Susie og Heidi Rasmussen, da de ser, at de har vundet. Foto: TV 2

Heidi Rasmussen var for længst begyndt at græde.

For det handlede aldrig "bare" om at vinde. Mest af alt handlede det om at gennemføre ræset sammen – og vise hele familien Danmark, at ”et par nordjyske damer midt i livet også kunne gennemføre sådan en rejse”.

Susie og Heidi Rasmussen kort efter deres sejr. Foto: TV 2

- I starten kiggede vi på alle de unge deltagere og tænkte ”vi får aldrig et ben til jorden”, men så lykkedes det os sgu at komme først, siger Susie Rasmussen.

- Det, synes vi faktisk selv, er ret sejt. Vi er lidt stolte, tilføjer hendes søster.

- Det er vi – selvom vi er nordjyder, griner Susie Rasmussen.

Indstillet på at tabe

Nicolai Klejs og Christian Vagn Uhre var da heller ikke i tvivl om, at søstrene fra grønt hold ville løbe med sejren.

Faktisk var vennerne sikre på, at de selv ville blive nummer to, allerede da de ankom til den argentinske grænse og blev tvunget til at overnatte der.

Nicolai Klejs og Christian Vagn Uhre kæmpede for at finde en bus videre fra grænsebyen Villazón. Foto: TV 2

Derfor beskriver de også ankomsten ved checkpointet som ”en endelig bekræftelse på en erkendelse, vi allerede havde gjort os”.

Nicolai Klejs og Christian Vagn Uhre, da de ser, at de er nummer to. Foto: TV 2

Men selvom venneparret var indstillet på ikke at vinde, var det stadig med skuffelse, at de skrev deres navne under søstrenes i bogen.

- Vi havde været et af de mest konsistente hold i programmet og var altid enten nummer et eller to, så at heldet ikke lige tilsmilte os til sidst, kan man da godt være en smule skuffet over, fortæller Nicolai Klejs.

Pengene skal bruges på løbesko

Susie og Heidi Rasmussen har også et bud på, hvorfor det blev netop dem, der løb med sejren.

Og held var uden tvivl en afgørende faktor, anerkender de.

Susie Rasmussen, der skriver sit eget og sin søsters navn i toppen af bogen. Foto: TV 2

Samtidig blev de også mere modige og villige til at tage chancer, jo længere de kom på rejsen.

- Det, der reddede os, var, at vi blev mere modige, turde tage chancer – og at der var held i dem – og at vi ikke blev sure, når det gik i vasken, siger Susie Rasmussen.

Tilsammen har Susie og Heidi Rasmussen løbet næsten 500 halvmaratons. Foto: TV 2

Pengepræmien på de 250.000 kroner har søstrene stadig lidt svært ved at forholde sig til. Men de har dog et bud på, hvad noget af den skal bruges på:

- Et par løbesko, griner Heidi Rasmussen og tilføjer, at nogle af pengene nok også skal bruges på at forkæle deres familie.

Se finalen af 'Først til verdens ende' mandag den 22. maj klokken 20.00 på TV 2 og allerede nu på TV 2 Play.


Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Så er landsdelens mest omtalte godstransport sejlet i havn.

Prammen med de tre gigantiske mølledele, der siden i fredags har været på rejse fra Brande mod testcentret i Østerild, er nu på vej ind i havnen i Hanstholm efter en sejltur, der tog sin begyndelse i Hvide Sande klokken 22 i går aftes.

Det viser billeder fra Hanstholm Havn.

Selvom det er stort, og tungtvejende gods, der står på prammen, så gør havnechef Søren Zohnesen ikke store øjne af transporten.

- Det er som en dag mere på kontoret. For os har der ikke været nogen ekstraordinære opgaver, fordi vores infrastruktur kan håndtere det, siger han.

Det eneste, der måske skal ændres betydeligt på, er et par lygtepæle og skilte på havnen, mener chefen i Hanstholm.

Men selvom de i Hanstholm ser transporten som en normal opgave, så giver det alligevel lidt indtryk.

- Det er altid spændende at se, når sådan noget kommer ind i havnen. Møllerne bliver større og større for hver gang, men nogle gange er det svært at se, at de er blevet det, siger Søren Zohnesen, der er havnechef på Hanstholm Havn.

Han fortæller, at det kræver lige så mange forberedelse at køre strækket fra Hanstholm til Østerild, som det krævede mellem Brande og Hvide Sande. 

- Jeg tror ikke, der er gjort de helt store forberedelse. Vejen er jo godt forberedt på de her laster, fordi de har kørt, der så mange gange, siger han. 

Foto: Ole Vognstoft

Hvis du vil se mølledelenes tur til havnen i Hvide Sande, hvorfra delene blev sejlet til Hanstholm, kan du se og læse livebloggen her.


Social dumping: Tre Aalborg-virksomheder under lup

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Virksomhederne kan se frem til yderligere kontrol.

Fejl og snyd blev for nyligt konstateret af Skattestyrelsens medarbejdere i en landsdækkende kontrolaktion.

I hele 33 ud af 52 kontroller blev der fundet indikationer på social dumping. Tre Aalborg-virksomheder er nu under Skattestyrelsens lup for problemer og humbug.

Hvad er social dumping?

Det er social dumping, når udenlandsk arbejdskraft udfører opgaver i et andet land til en lavere løn og under ringere arbejdsforhold, end hvad der gælder for det pågældende lands arbejdstagere.

Kilde: Fagbevægelsens Hovedorganisation

Det var i sidste uge, at Skattestyrelsen, Arbejdstilsynet og politiet aflagde visit hos fem Aalborg-virksomheder, som hovedsageligt opererer inden for restaurationsbranchen.

- Virksomhederne, vi kontrollerer, er udvalgt, fordi vores oplysninger indikerer, at der kan være problemer med social dumping. Kontrollerne viser, at de tre Aalborg-virksomheder er med til at skabe unfair konkurrence, siger Ernst O. Nielsen, funktionsleder i Skattestyrelsen.

Virksomhederne kan nu se frem til at blive kontrolleret yderligere, så Skattestyrelsen kan opgøre skat og moms korrekt for virksomhederne og deres ansatte.

- Når vi skal se nærmere på tre virksomheder, skyldes det, at vi under kontrollen har oplevet nogle uoverensstemmelser og uklarheder omkring moms og skat, som vi skal have set nærmere på. Desuden mener vi, at medarbejderne i en enkelt virksomhed, skal anses for arbejdsudlejede til den danske virksomhed, de udfører arbejde for, siger Ernst O. Nielsen.

I forbindelse med kontrollerne har Skattestyrelsen på landsplan talt med 161 medarbejdere. 110 blandt dem var udenlandske.

Det var årets ottende landsdækkende aktion mod social dumping foretaget af Skattestyrelsen.


Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Stormfloder vil rase langt oftere, og derfor giver staten et milliondyrt rygstød til udsatte områder. Det løser ikke hele problemet, siger minister.

Områder, som er i fare for at blive oversvømmet, får nu hjælp.

Statens Kystpulje afsætter i alt 150 millioner kroner til otte projekter, som er truet af både oversvømmelser og erosion.

Det fortæller miljøminister Magnus Heunicke (S) til TV 2.

- Vi ved, at klimaforandringerne betyder, at vi får meget voldsommere vejr, og i og med at vandstanden stiger, betyder det, at stormfloderne kommer hyppigere, og de vil slå voldsommere ind. Den hidtidige kystbeskyttelse er langt fra nok, siger Magnus Heunicke.

Oftere og oftere oplever Danmark voldsomt vejr og stormfloder, der truer huse, byggeri, havne og haver. Og mens placeringer på havnefronte stadig er attraktive, følger der flere steder i landet en stor risiko med.

Projekter, der får støtte fra Kystpuljen

  • Sønderbo digeprojekt, Fanø Kommune – 9,5 millioner kroner.

  • Sandfordring på vestvendt kyst, Hjørring Kommune – 6,3 millioner kroner

  • Kystbeskyttelsesprojekt, Dragør Kommune – 30 millioner kroner

  • Højvandsport og landanlæg, Lolland Kommune – 27,6 millioner kroner

  • Stormflodsbeskyttelse, Vejle Kommune – 12,6 millioner kroner

  • Anlæg til kystbeskyttelse, Vallensbæk, Greve, Brøndby og Ishøj Kommune – 22,8 millioner kroner

  • Højvandsmur og stormflodsporte, Faaborg-Midtfyn Kommune – 11,1 millioner kroner

  • Erosions- og højvandssikring, Stevns Kommune – 25,9 millioner kroner

Statistisk set forekommer stormfloder hvert 20. år, men i slutningen af dette århundrede kan de forekomme langt hyppigere.

- Vi ser ind i scenarier, hvor 20-årshændelser vil ske hvert eller hvert andet år. 100-årshændelser vil også komme hyppigere, siger Magnus Heunicke.

Siden 2020 og frem til og med 2024 er der uddelt 580 millioner kroner fra Kystpuljen til 30 kommuner fordelt på 46 projekter.

Et af de projekter ligger i Hjørring Kommune, hvor der er givet 6,3 millioner til sandfordring på kommunens vestvendte kyst, nærmere bestemt sandfodring på samlet 8,8 kilometer erosionsramt strækning, primært ved sommerhusområderne Nr. Lyngby, Mårup, nord for Lønstrup fra Harrerenden til Udemarken og ud for Nørlev-Skallerup-området.

Problemet er dermed ikke løst

Puljen for i år dækker op til 40 procent af et projekts anlægssum op til maksimalt 30 millioner kroner per projekt.

Alle landets kommuner har kunnet søge puljen. De otte projekter er udvalgt, da de lever op til krav om kystbeskyttelse, der bygger på naturbaserede løsninger, som er inspireret af naturen og leverer miljømæssige, sociale og økonomiske gevinster.

Flere af de projekter, som er udpeget til støtte, kræver dog en langt højere pris for at blive etableret, end hvad staten kan give.

I Nakskov Kommune vil etableringen af en højvandsport med tilhørende landanlæg for eksempel koste 275 millioner kroner.

Statens tilskud lyder på 27,6 millioner.

Magnus Heunicke, hvad nytter tilskuddet?

- Det nytter, at de otte projekter kan komme i gang og komme videre. Man kan få op til 40 procent af staten, og resten skal så betales lokalt af kommunen eller lodsejerne. Det her er ét skridt, og vi skal langt videre, så problemet er ikke løst med det her, siger han.

Krav til kommunerne

Beboere i huse eller lejligheder, der er truet af voldsommere vejr, skal dog også betale deres del fremover, understreger ministeren.

Flere steder i landet har kommuner dog givet grønt lys til at bygge nyt i netop områder, der er udsat fra vejrhændelser og klimaforandringer.

Lolland Kommunes byråd har eksempelvis givet tilladelse til et større lejlighedsbyggeri, der er under opførelse på Sydkajen midt inde i byen få meter fra havnekanten.

Derfor er det fremover nødvendigt at stille krav til den slags byggeri, mener Magnus Heunicke.

- Vi er nødt til at insistere på, at når vi bygger nyt, skal byggeriet være forberedt på, at man enten etablere nogle nye beskyttelseslinjer for vandmasserne, eller at det kan holde til, at der kommer stormfloder, siger han.

Bør man ikke sige til kommunerne, at de ikke skal bygge så tæt på vandet?

 - Uanset om de får penge fra staten, skal kommunerne sikre sig den nye virkelighed fra voldsommere vejr, siger han og fortsætter:

- Det er en ny virkelighed, som vi skal ruste os til.


Foto: Aalborg Zoo

Her ses de positive tests.

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Der er tale om en positiv graviditetstest.

Der er en ny baby på vej i Aalborg Zoo. Orangutangen Ruti er nemlig gravid.

Det oplyser Aalborg Zoo på sin Facebook-side.

I foråret blev det vurderet, at Ruti var klar til at blive drægtig, og derfor stoppede dyrepasserne med at give hende p-piller. Her et halvt år senere står det nu klart, at Ruti venter en unge til sommer.

I naturen går en unge med moren i syv til otte år, og af landlevende pattedyr er orangutangen det dyr med lavest fødselsrate, skriver Aalborg Zoo.

Hvis alt går vel for Ruti, kan hun nå at få tre unger i sin levetid.

Det var en ganske almindelig test - akkurat som den mennesker bruger - der viste, at orangutangen var gravid. Og for at være på den sikre side blev der foretaget tre tests.


Skagen-restaurantejer langer ud efter 'støj-politiet'

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Restaurantejeren mener, at byens beboere må stå sammen om at finde en løsning, så byen ikke dør.

'Mogens Bandholm har allerede vist, at han er villig til at fortsætte sin kamp mod vores bys liv og aktiviteter. Derfor er det vigtigt at forstå, at Mogens Bandholm ikke stopper før denne by er helt død og stille.'

Sådan lyder de hårde ord fra ejer af Skagen Fiskerestaurant, Jesper C. Winter, i et opslag på sin Facebookside.

Fremtiden for den levende musik i Skagen er nemlig uvis, efter at Frederikshavn Kommune har erkendt, at de ikke har fulgt loven på området.

Her spiller Mogens Bandholm en central rolle. I de seneste syv år har han kæmpet en indædt kamp mod de mange musikarrangementer i Skagen, som overskrider de støjgrænser, der er fastsat af Miljøstyrelsen.

Er bekymret for byens fremtid

Men Mogens Bandholms ageren vil ifølge Jesper C. Winter ende med at tage livet af Skagen by, og derfor føler han sig nødsaget til at dele sine tanker.

'Et særligt problem er de lave grænser for støjniveauer, som på sigt kan hæmme en lang række af de gode aktiviteter og initiativer, der gør Skagen levende og attraktiv,' lyder det i opslaget.

TV2 Nord har efterfølgende talt med Jesper C. Winter, men her har han ikke ønsket at tilføje yderligere til sit opslag på de sociale medier.

Heri påpeger restaurantejeren blandt andet, at grænser for støjniveau vil ramme arrangementer i gågaden, ballet ved den tilsandede kirke, julemarkedet i Aalbæk, aktiviteter i museets have og havnens aktiviteter.

'Selv almindelig udeservering på byens restauranter risikerer at blive umulig, hvis vi skal holde os inden for disse grænser. Det vil være katastrofalt for vores by, som i høj grad lever af oplevelser og gæstfrihed,' tilføjer han.

Derfor opfordrer Jesper C. Winther også beboerne i Skagen til at hjælpe med at komme på en løsning til at bevare byen.

'Vi må stå sammen for at beskytte vores by og de værdier, der gør Skagen til noget helt særligt'.

Facebookopslaget har været offentligt i to døgn og har i skrivende stund langt over 200 delinger, 800 likes og over 100 kommentarer.

Har haft sin pris

Mogens Bandholm har tidligere fortalt til TV2 Nord, at den årelange kamp mod støj har haft en pris.

- Der er steder i byen, jeg ikke længere må komme, fortalte han dengang.

I dag er han ifølge ham selv 'flygtet' til Norge', efter Jesper C. Winter lavede sit opslag.

- Jeg kan se, at Jesper får mange kommentarer på sit opslag, og der er også nogle, der omhandler mig. Det giver mig ikke hjertebanken, men jeg ved godt, mange er utilfredse med mig, fortæller han.

I forhold til restaurantejerens opslag, som er delt flere steder, fortæller Mogens Bandholm, at han bør gøre noget aktivt fremfor at 'ynke' på de sociale medier.

- Jeg synes, det brev er patetisk, fordi han brokker sig over, at hvis ikke han og andre får lov til at spille, som de vil, så dør Skagen, og det er en overdrivelse. Byen har levet i mange år uden udendørsmusik, påpeger Mogens Bandholm.

- Hvis Jesper og de andre vil spille udendørsmusik, som det passer dem, så må han gå til politikerne og få loven ændret, tilføjer han.

Mogens Bandholm påpeger desuden, at han mener, at udendørsmusikken har ødelagt, hvad Skagen en gang var.

- En gang kom man til Skagen for kunsten, havet og så videre. Man kom ikke for at høre musik på 10-12 restauranter, lyder det.