Udbringningsstop bremser fødevareproducenter
Nordjyske fødevareproducenter frygter, at det kan få alvorlige konsekvenser for deres forretning, at PostNord ikke længere tilbyder distribution af fødevarer. I Løgstør er et firma, der laver frosne, middagsretter afhængige af stabil, landsdækkende udbringning. Men fra den 30. juni er det forbi.
Nordjyske fødevareproducenter frygter, at det kan få alvorlige konsekvenser for deres forretning, at PostNord ikke længere tilbyder distribution af fødevarer.
I Løgstør er Halkær Ådal Økologisk, der laver frosne, økologiske middagsretter, afhængige af stabil, landsdækkende udbringning. Men fra den 30. juni er det forbi. Deres vanlige distributør – PostNord – har med tre måneders varsel opsagt samarbejdet fra 31. juni.
- Der er ikke andre distributører. Så nogen skal til at starte helt forfra med at opbygge distribution fra scratch igen, og det tager altså mere end tre måneder, siger Edith Agerbo, der er medejer i Halkær Ådal Økologisk.
Alt den tid, hvor de har solgt de såkaldte måltidskasser, har PostNord bragt maden ud til kunderne.
Ifølge PostNord skyldes tilbagetrækningen af tilbuddet om distribution af eksempelvis frosne middagsretter, at det ganske enkelt ikke er en god forretning.
- Man skal huske, at PostNord ikke er på Finansloven, men skal drives som en selvstændig, rentabel virksomhed. Det betyder, at vi udelukkende tager os af de opgaver, vi har for den danske stat i form af at dele breve og pakker ud i hele landet, eller som vi kan tjene penge på. Det tror vi ikke længere på, at fødevaredistribution kan, siger Carsten Dalbo Pedersen, der er chef for e-commerce og logistik hos PostNord.
Fordi PostNord ind til nu har været den eneste store fødevaredistributør med de rette kvalifikationer for udbringning af frosne middagsretter, frygter Halkær Ådal, at det vil tage tid, inden en alternativ udbyder er klar. Kate Bryrup og Edith Agerbo arbejder på af finde en leveringsløsning fra 31. juni, men de erkender, den ikke er lige for.
- Vi ved ikke, hvad det får af konsekvenser for salget i den kommende tid, men vi kan da frygte, at det har en betydning, siger Edith Agerbo.
Halkær Ådal har nu sendt et åbent brev til Transportminister Ole Birk Olesen for at få ham til at gå ind i sagen.