Høring: Overlæge frygter ikke for asbest i Limfjordens bund
Foto: Folketingets TV
Asbest og drikkevand spillede hovedrollen, da en række eksperter torsdag eftermiddag i tre timer prøvede at gøre medlemmer af Folketingets transportudvalg klogere på, hvilke konsekvenser en Egholm-forbindelse kan have.
Firmaet SWECO har for Vejdirektoratet taget en række prøver i fjorden på den strækning mellem Aalborgs vestby og Egholm, hvor der efter planen skal etableres en sænketunnel.
Firmaet har ikke kunnet påvise asbestfibre på strækningen, men en uafhængig miljørådgiver, Niels Trap, mente, at der er en sandsynlighed for, at der findes asbest, som den anvendte metode ikke har været følsom nok til at registrere.
Seniorrådgiver Christian Bjørn fra SWECO udlagde firmaets konklusion sådan:
- Der er ikke påvist asbest i fjordbunden. Men vi har ikke sagt, at det ikke findes.
Men er asbest i vand overhovedet farligt? Overlæge Jakob Hjort Bønløkke fra Aalborg Universitetshospital slog fast, at som man i Aalborg desværre alt for godt ved, er asbest, der er luftbåren og kommer ned i lungerne, ekstremt sundhedsskadelig, selv i små mængder.
Skulle asbest derimod være i mad eller drikkevarer, tyder alt på, at kroppen udskiller den igen.
Den million kubikmeter jord, som skal graves op for at skabe plads til tunnelen, er våd og vil forblive våd, indtil den anbringes i et deponi i Rærup. Asbest i jorden vil derfor næppe kunne indåndes under arbejdet.
- Det er svært at se, at et projekt som dette i nævneværdig grad kan udløse sygdomstilfælde, lød hans konklusion.
Forøget risiko for forurening af drikkevand
Professor Henrik Vejre fra Københavns Universitet fremhævede Aalborg Kommunes indsats for 30-40 år siden i Drastrup for at sikre tilstrækkeligt drikkevand som “forbilledlig”, men han betonede samtidig, at det på grund af de geologiske forhold er et af de dårligst beskyttede drikkevandsområder i Danmark.
Den planlagte motorvej går igennem området, hvilket har udløst bekymring for, at drikkevandet kunne blive forurenet.
Michael Palsgaard Andersen, vandchef i Aalborg Kommune, beskrev, at der kun vil være 35 meter fra den ny motorvej til den nærmeste boring i Drastrup. Boringerne her leverer cirka en femtedel af Aalborgs drikkevand.
En ny motorvej gennem området vil kunne betyde, at der bliver dækslid, bremsebelægninger, olie og andet.
Vejdirektoratet lægger imidlertid op til, at der langs vejens kanter opsamles vand og andet, som ledes videre i bassiner med dobbelt membran og derfra ud i vandløb.
- Dermed mener vi, at der vil være en betydeligt mindre risiko end ellers for forurening af drikkevandet i Drastrup. Men alt andet lige betyder motorvejen en forøget risiko for forurening af grundvandet, for den KOMMER tæt på boringerne, sagde vandchefen.
“Aalborgs bynære oase”
Også to nordjyske aktører var indbudt til høringen.
Rasmus Haugaard, formand for Erhvervnorddanmark, beskrev, at især Vestvendsyssel og Vesthimmerland vil mærke konsekvenserne, hvis man ikke anlægger Egholm-motorvejen.
Han brugte Pandrup og den tidligere Flextronics-bygning på 25.000 kvadratmeter som eksempel.
Efter en årrække med succesfuld mobiltelefon-produktion bruges bygningerne i dag af forsvaret til opbevaring af uniformer.
- Uden en Egholm-forbindelse bliver det endnu sværere at rekruttere medarbejdere på tværs af Limfjorden, som udgør en barriere, sagde Rasmus Haugaard.
Han sad i mødelokalet på Christiansborg ved siden af Gitte Røndrup, beboer på Egholm og tredje generation på slægtsgården. Hun beskrev Egholm som “Aalborgs bynære oase”.
Sejlturen dertil udgør en lille mentalhygiejnisk rejse, hvor man lader stress og jag blive i Aalborg.
Hun sluttede sit indlæg med at sige, at “politik er beskidt, og trafikpolitik er møgbeskidt”.
- Hvem har mod og mandshjerte til at agere den lille dreng fra Kejserens nye klæ’r? Vi har brug for en timeout, sagde Gitte Røndrup.
Transportudvalgets formand, folketingsmedlem Rasmus Prehn (S), hæftede sig ved, at en anden oplægsholder, tidligere projektchef i Region Nordjylland Svend Tøfting, havde slået til lyd for, at Aalborg Kommune fravælger muligheden for at lave en lokal bro mellem Lindholm og Egholm.
Svend Tøfting mente, at beholder man færgen, vil folk stadig besøge Egholm, og øen vil beholde sin nuværende karakter.
Men det afviste Gitte Røndrup:
- Det er hele øen, der gør, at Egholm er noget særligt. Med en motorvej tværs over Egholm vil det slet ikke være det samme, sagde hun.
Høringen var indkaldt på foranledning af folketingsmedlem Torsten Gejl fra Alternativet. Både han, Jette Gottlieb (EL) og løsgængeren Theresa Scavenius stillede flittigt spørgsmål til panelet.
Regeringens forslag til anlægslov kommer efter planen til tredje og sidste behandling 14. maj.