Kritik af Færdselsstyrelsen: Chaufførkort til taxa trækker i langdrag
Aalborg Taxa mangler chauffører, men ventetid spænder ben for at få nyuddannede bag rattet.
Hos Aalborg Taxa er de godt trætte af at vente på Færdselsstyrelsen. De mangler 30 ekstra chauffører for at kunne følge med efterspørgslen. Men selvom der står nyuddannede klar til at køre, så må de vente på grønt lys fra Færdselsstyrelsen.
Én af dem er Christian Jacobsen, som for godt seks uger siden bestod alle syv prøver som afslutning på sit kursus som taxachauffør.
Vi har kunderne. Men vi har for få chauffører til at servicere dem.
Michael Larsen, vognmand ved Aalborg Taxa
Han vil rigtig gerne i gang, og Aalborg Taxa har et job parat til ham. Alligevel kan der gå lang tid, inden han får den endelige tilladelse til at sætte sig bag rattet i taxaen.
- Jeg har sendt ansøgningen ind. Jeg aner ikke, hvornår kortet kommer, så jeg kan bare gå og vente, siger nyuddannede Christian Jacobsen.
Kunder må vente
Ventetiden går også ud over vognmændene, som ofte må lade kunder vente på en taxa, fordi der ikke er chauffører nok.
- Vi har kunderne. Men vi har for få chauffører til at servicere dem. Lige nu har vi aftaler med ni nyuddannede, som er klar til at komme ud at køre. De mangler blot deres chaufførkort fra Færdselsstyrelsen, og det kan der sagtens gå lang tid med, siger Michael Larsen, vognmand ved Aalborg Taxa, som videre fortæller, at sagsbehandlingstiden af og til også overskrider styrelsens egne frister.
- Ærgerligt
Færdselsstyrelsen deler ansøgninger om chaufførkort op i tre kategorier. 92 procent af ansøgningerne kan behandles som ikke-komplicerede sager og har en maksimal sagsbehandlingstid på otte uger.
Seks procent er lettere komplicerede ansøgninger tager minimum fire måneder at behandle. To procent af ansøgningerne er særligt komplicerede og tager minimum seks måneder at afslutte.
- Det er ærgerligt, at det skal tage så lang tid. Mens jeg venter på kortet, skal jeg jo efter reglerne søge job. Pludselig får jeg måske tilbudt et arbejde, og så er mit taxakursus jo spildt, siger Christian Jacobsen.
Svar fra Færdselsstyrelsen til TV2 Nord
- Færdselsstyrelsen har ikke mulighed for at stille op til et interview, men styrelsen kan oplyse, at sagsbehandlingstiden for udstedelse af chaufførkort afhænger af kompleksiteten i den enkelte sag. Når Færdselsstyrelsen behandler en ansøgning om chaufførkort, skal det vurderes om en række krav er opfyldt, herunder krav til alder, erfaring, uddannelse, helbred samt vandel og god skik.
- Færdselsstyrelsen har et servicemål på 60 dage (8 uger) for behandling af ikke-komplicerede ansøgninger om chaufførkort. Det vil sige, at Færdselsstyrelsen har et mål om, at en ansøgning som er fuldt oplyst på ansøgningstidspunktet og som ikke er kompliceret, færdigbehandles senest 8 uger efter styrelsen har modtaget ansøgningen. Det kan oplyses, at sagsbehandlingstiden i øjeblikket er på ca. 6 uger for disse sager, og dermed indenfor styrelsens servicemål.
- Færdselsstyrelsen vurderer, at ca. 92 % af det samlede antal ansøgninger om chaufførkort er ikke-komplicerede ansøgningssager, og disse sager sagsbehandles af styrelsens administrative medarbejdere. Ved ikke-komplicerede ansøgningssager, forstås ansøgninger, hvor der ikke fremgår forhold på den straffeattest Færdselsstyrelsen indhenter, og ansøgninger hvor der ikke fremgår forhold på ansøgerens helbredsattest som giver anledning til indhentelse af yderligere oplysninger eller hvor der alene ud fra helbredsattesten kan træffes afgørelse om afslag eller godkendelse men på vilkår.
- Af de resterende ansøgninger, er ca. 6 % lettere kompliceret og skal vurderes af en lægefaglig konsulent før end der kan træffes en endelig afgørelse. Disse sager vil som udgangspunkt have en sagsbehandlingstid på minimum 4 måneder, idet ansøger skal indsende yderligere helbredsoplysninger til brug for sagens vurdering, ligesom sagen efterfølgende skal vurderes af flere fagligheder.
- De sidste 2 % af ansøgningerne er særligt komplicerede ansøgninger, hvor styrelsen har haft en forlænget sagsbehandlingstid siden ordningen påbegyndte. Færdselsstyrelsen har arbejdet målrettet for nedbringelse af sagsbehandlingstiden for denne sagstype over det sidste år, og sagsbehandlingstiden forventes maksimalt at kunne nedbringes til 6 måneder for denne sagstype. Her er der igen tale om, at ansøgerne som led i ansøgningsprocessen skal indsende yderligere helbredsoplysninger eller måske domsudskrifter med henblik på en juridisk vurdering, hvorefter der som udgangspunkt skal udarbejdes en konkret og individuel afgørelse. Færdselsstyrelsen kan oplyse, at sagsbehandlingstiden for disse ansøgningssager forventes normaliseret inden sommerferien.
- Afslutningsvis kan det oplyses, at chaufførkortordningen er gebyrfinansieret, og servicemålet for ikke-komplicerede ansøgningssager er fastsat, sådan at man sikrer, at der kan tages højde for, at der indgives flere ansøgninger i nogle perioder, ligesom at der skal være plads til, at man løbende arbejder med at optimere processer m.v. Hvis servicemålet skal nedsættes, vil det derfor betyde, at der skal ansættes flere medarbejdere til opgaveløsningen, hvilket ville skulle finansieres via gebyrordningen.
Vognmanden i Aalborg ærgrer sig også. Både over at gå glip af omsætning men også over at måtte lade kunder vente på en taxa.
- Jeg synes, at man skal indføre et midlertidigt chaufførkort, som udstedes, når man har bestået uddannelsen. Så kan vi få dem ud af køre med det samme, siger Michael Larsen.