Skriver brev til minister: Aalborg vil af med støj fra motorvejen

Hele 3.800 boliger i Aalborg er belastet af trafikstøj fra motorvejen, og derfor er der akut brug for at få støjdæmpet. Det vil Aalborg Kommune have transportministeren til at gøre noget ved.

Det er Enhedslistens Per Clausen som har fået sagen om støj i Aalborg på byrådsmøde, og baggrunden er blandt andet, at motorvej E45 i Aalborg-Nørresundby-området er én af de få motorveje i Danmark, der føres direkte gennem et større bysamfund.

- Det har store støjmæssige konsekvenser for rigtig mange boliger i motorvejens nærhed, mener gruppeformanden for Enhedslisten, Per Clausen.

Støj og hastighed

Nu har et flertal i byrådet besluttet, at Aalborg Kommune retter henvendelse til transportministeren og Folketingets Transportudvalg med påpegning af det akutte behov for støjdæmpende foranstaltninger ved motorvejene i Aalborg Kommune.

I henvendelsen peges på to mulige løsningsforslag, nemlig at motorvejene i Aalborg Kommune prioriteres højt i Vejdirektoratets kommende beslutninger om investeringer i støjdæmpende skærme, og for det andet bør hastigheden på motorveje i bymæssig bebyggelse i Aalborg Kommune reduceres.

Hastigheden er særlig vigtig ved Dall og Dall Villaby, står der i et notat fra Aalborg Kommune. Her blev hastigheden for et par år siden blev forhøjet til 130 km/t.  Her er der et stort behov for fysisk støjafskærmning. I andre byområder passerer motorvejen med en grænse på 110 km/t hele døgnet, hvilket også medfører støjgener.
 

Fakta om trafikstøj

Støjniveauet måles i decibel (dB). Som en tommelfingerregel kan man regne med, at ændringer i støjniveauet opleves på følgende måde:  

• 1 dB den mindste ændring øret kan opfatte

• 3 dB en lille ændring i støjen

• 6 dB en væsentlig ændring i støjen

• 10 dB en fordobling af støjen. 

Kilde: Aalborg Kommune

3.800 boliger er belastet

Hvis hastigheden kommer ned, vil også øge antallet af biler, som kan passere og reducere risikoen for ulykker, understreger man fra Aalborg Byråds side.

I følge Statens Trafikstøjhandlingsplan fra 2018 er der i Aalborg Kommune ca. 3.800 boliger langs statsvejene, der er belastet med et niveau over den vejledende grænseværdi på 58 dB.

Set i lyset af, at Vejdirektoratet forventes at udkomme med en ny rapport om, hvor den fremtidige indsats i forhold til at begrænse støjen fra statsveje bør prioriteres sidst på året, mener Per Clausen, at tiden er den helt rigtige til, at Aalborg Kommune lægger et politisk pres på regering og Folketing.

Hertil kommer, at adskillige borgmestre på Sjælland og i Hovedstadsområdet er meget offensive på dette område både i forhold til at få sat hastigheden på motorvejene ned i bymæssig bebyggelse og i forhold til at få etableret andre støjdæmpende foranstaltninger.

- Derfor risikerer Aalborg Kommune at blive overset i denne sag, hvis vi ikke også agerer politisk, lyder det fra Per Clausen.

Det har et flertal i Aalborg Byråd besluttet at lytte til og tager nu kontakt til ministeren på området.

Det er staten, der  har ansvaret for trafikstøj fra statsveje, mens kommunerne har ansvaret langs kommuneveje.

Se indslag fra Helle Rasmussen, der er nabo til motorvej:

Helle Rasmussen bor på Wesselvej i Aalborg. Grunden ligger direkte op ad motorvejen. Og haven er blot adskilt fra nødsporet med en såkaldt støjvæg. Da hun købte huset, kørte der 30.000 biler i døgnet. Nu kører der næsten 90.000. Hastigheden er også sat op til 110 kilometer i timen, men støjvæggen er den originale fra 1992. 

 

Seneste nyt

fra Nordjylland