Spektakulær Limfjordsforbindelse skulle koste 400 millioner - Nu kommer genbrug og rester i spil

Dele af den historiske Storstrømsbro kan genbruges i Aalborg, mener tidligere minister.

I efterhånden en del år har der været tale om en cykelbro, der skal forbinde Nørresundbys nye bydel, Stigsborg Brygge, og Musikkens Hus i Aalborg. 

Det oprindelige budget lød på 400 millioner kroner, men efter en del palaver er der nu kommet et nyt projekt i spil.

Og det er både billigere og mere spændende, mener eks-minister. 

Det mulige projekt skal realiseres ved at genbruge dele af Storstrømsbroen mellem Masnedø og Falster, der skal rives ned. 

To af de tre buer på broen kan bruges på den nye cykelbro.

Det vil også give et historisk vingesus til projektet, mener Rasmus Prehn (S), der er formand for Folketingets Transportudvalg og tidligere minister. 

Her ses konstruktionen nedefra.
Her ses konstruktionen nedefra.
Foto: Philip Rasmussen, Arkitekt

- Jeg finder projektet spændende og interessant. I det hele taget det at få en ny cykel- og gangbro i Aalborg er en god ide, fortæller han i en pressemeddelelse og fortsætter:

- At genanvende Storstrømsbroen vil ikke alene gøre projektet billigere og dermed mere realistisk. Det taler også lige ind i tidens store ønske om mere genbrug, genanvendelse og bæredygtighed, siger han og kalder projektet "kulturhistorisk interessant." 

Pengene

Netop finansieringen har Aalborg Kommune været ude for at sikre i flere år nu. 

Projektet har et anslået budget på 318 millioner kroner. 

Der er søgt penge gennem en pulje hos Transportministeriet, der skal bidrage til, at Danmark hænger bedre sammen, og samtidigt være med til at understøtte en grønnere fremtid, mens der fra Aalborg Kommune gives 100 millioner kroner.

PFA og entreprenørfirmaet A. Enggaard tilsammen bidrager med 100 millioner kroner. 

I begyndelsen af 2023 blev der sat gang i en lokal fundraiser, der skulle sikre yderligere finansiering af broen, mens der også var kommet tilsagn til fra andre fonde, har Nordjyske tidligere skrevet. 

For mange år siden blev der faktisk også sejlet en bro op til Limfjorden. Jernbanebroen blev i 1930erne sejlet til Limfjorden fra Roskilde Fjord og den tidligere Frederikssundsbane, der var blevet nedlagt.

Det er arkitekten Philip Rasmussen, der står for det nye projekt. 

Rasmus Prehn slår dog også fast, at uanset hvad Aalborg Kommune vælger af projekter, så vil han støtte det.


Seneste nyt

fra Nordjylland