Støttepartier i Aalborg Byråd vil teste opbakningen til Egholmsforbindelse

Radikale Venstre vil trække den kommunale støtte på 600 millioner til en kommende Egholmsforbindelse. Det skræmmer dog ikke Thomas Kastrup-Larsen.

Egholm fylder ikke alverden i Limfjorden. Men den har til gengæld fyldt en del i den netop overstået valgkamp. 

Spørgsmålet om, hvorvidt de forskellige kandidater til Aalborg Byråd er for eller imod forbindelsen, har ikke været til at undgå. Og det har betydet klare linjer for vælgerne. 

Efter stemmerne er blevet talt op, står det nu klart, at flere partier, der er imod forbindelsen er gået markant frem.

Det drejer sig blandt andet om Radikale Venstre, der har fordoblet antallet af mandater i det kommende byråd fra én til to. 

- Vi ved, at der er rigtig mange borgere i Aalborg Kommune, som er imod denne forbindelse, og derfor er vi glade for og taknemmelige over, at de blandt andet har peget på os for at forsøge at stoppe etableringen af motorvejen, siger Jes Lunde, der er blevet valgt ind i det nye byråd.

Jes Lunde tiltræder som ny mand i Aalborg Byråd for Radikale Venstre.
Jes Lunde tiltræder som ny mand i Aalborg Byråd for Radikale Venstre.

Også Enhedslisten kan se frem til mindre ensomme gruppemøder efter nytår, hvor det nye byråd tiltræder, da Per Clausen får selskab af Lasse Olsen i byrådet.

- Det er ikke bare et udtryk for modstand mod Egholmforbindelsen, men også et udtryk for, at borgerne i Aalborg prioriterer reelle løsninger indenfor klima, miljø og natur, siger Per Clausen til TV2 Nord. 

Vil trykteste flertal

Aalborg Kommune vil spytte 600 millioner kroner fra kommunekassen i etableringen af den nye motorvej over Egholm. Men allerede nu vil Jes Lunde have spørgsmålet om den støtte sat på dagsordenen på det første byrådsmøde efter nytår.

- Vi bliver nødt til at teste opbakningen til den kommunale støtte, blandt andet fordi flere mandater har sagt, at de ikke støtter forbindelsen, men vil stemme med partiets linje, som er positiv overfor motorvejen. Hvad det ender med, ved vi naturligvis ikke, men vi bliver nødt til at finde ud af, hvor vi står, siger han.

Men på trods af flere modstandspartiers fremgang, er der stadig et flertal for en Egholmsforbindelsen i byrådet. Derfor frygter den både nuværende og kommende borgmester, Thomas Kastrup-Larsen, ikke Radikale Venstres forsøg på at hive støtten væk under den kommende asfalt.

- Det er klart, at diskussionen om en ny forbindelse har fyldt meget, og at nogle partier er gået frem på baggrund af den diskussion. Men der er stadig et bredt flertal, der gerne ser forbindelsen etableret, og det hæfter jeg mig ved, siger borgmesteren.

En stor men - måske - ikke umulig opgave

Anlægsloven, der skal sikre de over syv milliarder kroner, som staten bidrager med til Egholmforbindelsen, er ikke officielt blevet vedtaget. Men et massivt flertal i folketinget, har allerede meldt ud, at de vil stemme for. Derfor medgiver Per Clausen også, at det er en lang kamp, der venter.

- Man kan i hvert fald sige, at det kræver hårdt arbejde at få den aftale fejet af bordet igen. Det er også derfor, det er så vigtigt, at borgere, som er modstandere af motorvejen, fortsætter med at udtrykke deres utilfredshed, siger Per Clausen.

Per Clausen mener endnu ikke, at det er umuligt at stoppe etableringen af en 3. Limfjordsforbindelse over Egholm.
Per Clausen mener endnu ikke, at det er umuligt at stoppe etableringen af en 3. Limfjordsforbindelse over Egholm.


Han tror dog stadig, at der er muligt at stoppe etableringen.

- Hvis man ser på Christiansborgpolitikernes argumenter for denne forbindelse, lyder det, at det primært er noget nordjyderne og Aalborggenserne ønsker. Men hvis vi kan demonstrere, at det ikke er noget, Aalborgenserne vil have, så er der efter min mening håb om at få denne beslutning ændret.


Seneste nyt

fra Nordjylland