Ældre er vilde med elcykler - også selvom de vælter på dem

Palle Mølholt har haft elcykel i fem år. Uden den ville han ikke komme ud og cykle. Foto: Per Frank Paulsen

02:48

Elcykler er overrepræsenterede i stastistikker over trafikuheld, men voldsomt populære.

1 af 2

Især ældre mennesker er vilde med elcykler, men de to hjul med hjælpemotor er overrepræsenterede i statistikker over trafikuheld.

Når bakken bliver for streng slår Palle Mølholt hjælpemotoren til. Det er fem år siden Palle og Annemarie Mølholt fra Frederikshavn skiftede deres gamle cykler ud med to eldrevne modeller. Det er et køb de ikke har fortrudt. Elcyklen kan køre op til 25 kilometer i timen, og ægteparret kommer vidt omkring med hjælpemotoren.

- Første gang jeg hoppede op på cyklen, da tænkte jeg, hold da op, den tager fart den her. I dag er jeg virkeligt glad for den. Havde jeg ikke haft en elcykel, så havde jeg nok ikke cyklet i den alder jeg har, forklarer 72-årige Palle Mølholt.

Første gang jeg hoppede op på cyklen, da tænkte jeg, hold da op, den tager fart den her. I dag er jeg virkeligt glad for den. Havde jeg ikke haft en elcykel, så havde jeg nok ikke cyklet i den alder jeg har.

Palle Mølholt, elcyklist, Frederikshavn.

I 2016 døde to danske elcyklister i trafikken mens 35 kom alvorligt til skade. Derfor har Havarikommissionen for vejtrafikulykker sat sig for at undersøge hvorfor ulykkerne opstår. Fra 2016 til og med 2018 vil kommissionen analysere 40 udvalgte trafikulykker, hvor elcykler har været involveret.

- Vi laver den her undersøgelse, fordi det ser ud som om elcykler er overrepræsenterede i ulykkerne. Derfor er det vigtigt at se på, hvad er det specifikt ved de her elcykelulykker, som måske kan forebygges, siger Mette Fynbo, der er formand for Havarikommissionen for vejtrafikulykker.

02:22 Luk video

Annemarie væltede på elcyklen

Det med at ende med snuden i asfalten kender Annemarie Mølholt til. I starten blev hun overrasket over sin elcykels power, og så gik det galt.

- Jeg kom til en lysregulering, og så troede jeg lige at jeg kunne nå over ved at sætte fart på. Men det kunne jeg ikke, og så måtte jeg pludseligt bremse. Så kom hele bagenden af cyklen flyvende, og jeg røg af. Så lå jeg der på asfalten, men jeg kom heldigvis ikke alvorligt til skade, siger Annemarie Mølholt.

Hos Herluf Cykler i Frederikshavn er der fart på elcykelsalget. Sidste år solgte indehaver Mikael Jensen 40 styks. I følge brancheorganisationen Danske Cykelhandlere er 11 procent af de samlede cykelsalg elcykler. Det forventer de vil stige i år.

- Vi har i hvert fald forsøgt at forberede os lidt og købe lidt flere ind. Også lidt flere forskellige modeller, for i branchen er der en tro på at også de yngre cyklister vil begynde at købe flere elcykler, siger Mikael Jensen.

Mikael Jensen er ikke bekymret for ulykkerne med elcykler. Han anbefaler dog at især ældre mennesker holder sig fra de modeller der accelerer mest. Han tror at flere af ulykkerne handler om at andre trafikanter bliver overraskede over at blive overhalet af en pensionist som Palle på elcykel.

For Palle Mølholt opvejer friheden ved elcyklen risikoen for en ulykke. Med hjælpemotoren ser han sig selv som cyklist i mange år endnu. Han er aktiv i Ældre Sagen i Frederikshavn, hvor han har været med til at stable et arrangement på benene, hvor andre ældre kan prøve en elcykel.

- Jeg bliver ved lige så længe jeg kan komme op på cyklen. Uanset hvilken alder du har, så kan du cykle på en elcykel. Det er fordelen.

Havarikommissionens rapport om elcykelulykker ventes at ligge klar til næste år.

Har du et godt tip?