Gymnasieelever dybt frustrerede over NT: - Nærmest ikke noget mere irriterende

På Hasseris Gymnasium oplever elever jævnligt problemer med forsinkede og aflyste busser. Det betyder, de kommer for sent i skole og får fravær.

Hver morgen står 19-årige Camilla Wennemoes fra Kongerslev ved busstoppestedet og spejder nervøst efter den bus, der skal fragte hende til Hasseris Gymnasium, hvor hun går i 3.g. 

Det er nemlig langt fra altid, bussen kommer til tiden, og på de rigtig dårlige dage kommer den slet ikke. Det bevirker, at hun til sin egen store frustration flere gange ugentligt kommer for sent i skole. 

quote Det er et stort problem, da jeg er meget afhængig af bussen

Camilla Wennemoes

Siden august har hun bemærket, at bussen, som hun er så afhængig af, er blevet upålidelig, og det skaber problemer for hende og de andre elever, når bussen ikke kommer. 

- Jeg synes, det er for dårligt. Vi går glip af rigtig meget undervisning, vi forstyrrer de andre elever, når vi kommer for sent, og vi får fravær, siger Camilla Wennemoes. 

Når muligheden byder sig, får hun et lift til skole af sin mor. Det betyder, at hun er på Hasseris Gymnasium tyve minutter over syv, men det er bedre end at komme for sent, synes hun. 

De andre dage er hun begyndt at tage bussen klokken tyve minutter over seks fra Kongerslev, så hun kan være sikker på at nå i skole til tiden. 

Skolens rektor, Ole Droob, er også bekendt med elevernes transportproblemer. 

- Når en lærer har planlagt en undervisning efter et 90 minutters modul, så er der nærmest ikke noget mere irriterende, end elever der kommer dryssende ind, siger Ole Droob. 

Ole Droob, der er rektor på Hasseris Gymnasium understreger, at de er dybt afhængige af, at NT kører til tiden, så elever og lærere kan komme til og fra skolen.
Ole Droob, der er rektor på Hasseris Gymnasium understreger, at de er dybt afhængige af, at NT kører til tiden, så elever og lærere kan komme til og fra skolen.

Han anslår, at der nogle morgener er omkring 100 elever, der på grund af busserne ikke er i stand til at møde på skolen til 8.15, hvor undervisningen begynder. 

- Jeg er ikke tvivl om, at NT kender til den her problemstilling, og jeg håber også, de arbejder meget for at få den udbedret, siger han. 

Nogen må tage affære

Camilla Wennemoes har klaget til Nordjyllands Trafikselskab, men det er der ikke kommet noget ud af. 

- Så får man en autogenereret mail, hvor der står, at jeg kan regne med svar i løbet af fire uger, siger hun opgivende.

Hun føler ikke, at trafikselskabet tager hende seriøst. Derfor har den unge kvinde nu taget et nyt skridt i sagen. I håbet om at stå stærkere overfor NT, har hun udformet et spørgeskema til gymnasiets 850 elever.

Spørgeskemaet består af syv spørgsmål, der skal kortlægge bus-situationen. Indtil videre har hun fået godt og vel 207 besvarelser.
Spørgeskemaet består af syv spørgsmål, der skal kortlægge bus-situationen. Indtil videre har hun fået godt og vel 207 besvarelser.

Camilla Wennemoes mening med spørgeskemaundersøgelsen er at komme til bunds i, hvor omfattende problemet egentlig er, så hun kan vise trafikselskabet, at der er belæg for hendes klager. 

- Vi klager ikke bare for at klage. Vi klager, fordi vi har et stort problem, og det skal der gøres noget ved. Vi betaler mange penge for busser, der ikke kommer til tiden, siger Camilla Wennemoes. 

Indtil videre har 61 procent af de adspurgte svaret, at de en til to gange om ugen oplever, at bussen udebliver.

NT lægger sig fladt ned

Hos Nordjyllands Trafikselskab er chefen for Salg og Kunder fuldstændig klar over, at der har været udfordringer med både forsinkelser og aflysninger siden skolestart i august.

quote Det er overhovedet ikke godt nok

Mette Henriksen, chef, Salg og Kunder, NT

Men hvor eleverne på Hasseris Gymnasium har antaget, at problemet bunder i de nye elbusser, er virkeligheden en anden. 

- Vi har selvfølgelig haft nogle materieludfordringer, da vi startede op med de nye elbusser, men det er ikke det, der giver os problemer nu. Vi mangler simpelthen chauffører, siger Mette Henriksen. 

Mette Henriksen fortæller, at NT arbejder hårdt på at få løst problemerne, men at det ikke er en nem opgave, da der mangler mange chauffører.
Mette Henriksen fortæller, at NT arbejder hårdt på at få løst problemerne, men at det ikke er en nem opgave, da der mangler mange chauffører.

NT's ruter i Aalborg blev i august overtaget af det nye selskab Tide, og det er ifølge kundechefen, der, problemerne er opstået.

Det skulle nemlig vise sig, at der var færre chauffører, end selskabet havde regnet med. 

- Vi har døjet med for få chauffører over en længere periode. Tide rekrutterer, og NT rekrutterer, og vi arbejder sammen og gør alt, hvad vi kan for at løse den her chaufførmangel, siger Mette Henriksen. 

På fredag afslutter Camilla Wennemoes sin spørgeskemaundersøgelse, og den har hun tænkt sig at aflevere til NT. 

Mette Henriksen tager gerne imod undersøgenlsen, men hun har svært ved at svare på, hvornår eleverne på Hasseris Gymnasium kan forvente, at problemerne bliver udbedre. 

- Jeg ville ønske, jeg kunne sige i morgen, for det er det, vi allerhelst vil, men sådan bliver det nok ikke. Vi håber, at vi snart får en masse nye chauffører, siger Mette Henriksen. 


Seneste nyt

fra Nordjylland