Lynhurtig antikvitet i luften: - Da den ankom i går, havde jeg tårer i øjnene

05:49

Europas eneste flyvedygtige Starfighter - det berømte og berygtede jagerfly, der var i aktiv tjeneste i Danmark i 22 år - lagde vejen forbi Danish Airshow.

Den eneste flyvedygtige F-104 Starfighter gav søndag eftermiddag en øredøvende og nostalgisk opvisning til Danish Air Show 2018 på Flyvestation Aalborg.

Se flyvningen herover

Starfighteren var i aktiv tjeneste for Flyvevåbnet i 22 år - fra det første fly blev modtaget i 1964 til det sidste blev taget ud af tjeneste i 1986, og det var ikke uden problemer at "den flyvende ligkiste" optrådte som Danmarks ypperste jagerfly.

Flere danske piloter mistede desværre livet til Starfighteren og i Tyskland mistede man op mod 100 piloter til Lockheed Martin-flyet, der i sin tid satte verdensrekorder for jagerfly både hvad angår højde og hastighed.

- Hvis man ser på flyets udformning, kan man se, det er et svært fly at flyve. Det har en lang krop, ligner nærmest et missil og så har det meget små vinger, forklarer piloten "GEA", der er TV2 Nords ekspertkommentator til Danish Air Show i Aalborg.

- Det fortæller, at flyet er skabt til at flyve stærkt, og det var jobbet dengang. Det skulle bare op og flyve hurtigt.

Eneste flyvedygtige Starfighter i Europa

Flyet, der gav opvisning i Aalborg er det eneste flyvedygtige af sin slags i Europa, og der er mildest talt tale om en antikvitet. Flyet har hjemme i Norge, hvor det for nylig blev klar til tjeneste som opvisningsfly.

- Det er et kæmpe projekt at få sådan en til at flyve igen. Der er ingen norske piloter, der havde fløjet sådan en i 20 år, så man tog fat i en F16-testpilot og fik trænet ham. For ham var det ikke at flyve den; han kom med på det hold der skulle restaurere den. Han læste alle manualer og talte med gamle piloter. Problemet når man taler med gamle piloter er bare, at de kun husker de fede ting ved flyet, de husker ikke alle de dårlige ting, så han måtte også læse en helt masse historie om flyet, forklarer "GEA".

Starfighteren er et lynhurtigt fly, men det manøvrerer dårligt, og så har det lig i lasten. Det er et imponerede stykke teknologi, men sammenlignet med moderne fly som F35, der skal afløse Flyvevåbnets F16'ere er det antikveret - og meget svært at flyve.

- På en tesflyvning, fortalte piloten, havde han sit pulsur på. Gennem hele flyvningen lå hans puls på mellem 60 og 80 slag i minutter, men da han skulle lande, steg den til 140, fortæller "GEA", der selv er enorm Starfighter-fan.

- Da den ankom igår, havde jeg tårer i øjnene. Jeg stod med min familie, helt for os selv for enden af landingsbanen, og vi skulle bare se Starfighteren lande, fortæller Geir, der ikke har set en Starfighter lande siden 2002 i Italien - hvor man først tog flyet helt ud af aktiv tjeneste i 2004.

Ved porten til Flyvestation Aalborg i Vadum kan man hver dag se en udstillet Starfighter.

 

Flere nyheder fra TV2 Nord