Sådan undgår du at blive snydt på nettet

Forbrugerrådet har følgende gode råd til, hvad man skal være opmærksom på, når man handler på nettet.

Undersøg hjemmesidens udseende

  • Se grundigt på butikkens hjemmeside, og brug din sunde fornuft. Ser den seriøs og professionel ud?
  • Indeholder siden informationer om dine rettigheder - f.eks. til at sende produktet tilbage, eller hvis varen er defekt.
  • Er oplysningerne om netbutikken tilstrækkelige? Kig efter virksomhedens fysiske adresse, e-mailadresse og telefonnummer.
  • Tjek virksomhedens CVR-nummer (det centrale virksomhedsregister)
  • Er priserne mistænkeligt lave? Hvis de er, kan de være svindel eller kopivarer.
  • Er alt inkluderet - også forsendelsesomkostninger? Når du handler i udenlandske e-butikker, skal du være opmærksom på, at du i nogle tilfælde også skal betale moms og told.
  • Se efter E-mærket, som kontrollerer, at netbutikkerne overholder love og retningslinjer.
  • Ring eventuelt til forhandleren på det telefonnummer, der står på hjemmesiden - som et sidste tjek.

Søg efter andres erfaringer

  • Tjek eventuelt firmaet på Google, hvor der kan ligge advarsler mod bestemte sider. Tast butikkens navn med supplerende søgeord som advarsel, anmeldelse, erfaringer eller review.
  • En anden mulighed er at taste netbutikkens navn ind på hjemmesider med andre brugeres erfaringer.
  • Du kan også søge forhandlerens navn på E-mærkets hjemmeside.
  • Gør brug af Forbruger Europas virtuelle shoppingassistent Howard, som blandt meget andet kan tjekke, hvordan andre forbrugere bedømmer butikkens hjemmeside.

Gem en kopi af din ordre

  • Undersøg den samlede pris og betingelser for salg og levering. Print og gem oplysningerne, så du kan dokumentere aftalen.
  • Husk at udskrive både ordren og ordrebekræftelsen. Du kan også gemme dem på din computer.
  • Betal med dankort i stedet for overførsel fra din netbank. Banken skal give dig pengene tilbage på dankortet, hvis den bestilte vare for eksempel udebliver.
  • Oplys aldrig pinkoden til dit dankort.
  • Tjek på din kontoudskrift, at netbutikken ikke kommer til at tage betaling mere end én gang - eller bruger kortnummeret uretmæssigt.

Husk dine rettigheder

  • Du kan som udgangspunkt fortryde et netkøb fra danske butikker og sende varen retur inden for 14 dage.
  • Handler du med en netbutik fra et andet EU-land har du som minimum 7 dages fortrydelsesret.
  • Retten til fortrydelse gælder ikke flybilletter, rejser, kulturelle arrangementer, mad og husholdningsprodukter.
  • Hvis der er fejl eller mangler ved varen, skal butikken dække omkostningerne ved returforsendelsen. Husk kvittering på posthuset, hvis du sender en vare retur.
  • Har butikken en persondatapolitik? Butikken har pligt til at informere om hvilke oplysninger, der registreres, og hvad de skal bruges til.
  • Kontakt virksomheden hvis du modtager den forkerte vare eller der er mangler ved varen. Det er virksomheden, der skal dække alle omkostninger.
  • Hvis butikken ikke makker ret, kan du klage til Forbrugerklagenævnet.

Hvis varen ikke kommer

  • Kontakt virksomheden. Skriv for eksempel en mail. Giv dem en rimelig frist for levering, hvorefter du anser købet for annulleret. Har du betalt med kort skal din bank tilbageføre beløbet til din konto, hvis butikken ikke selv gør det.

Kilde: www.taenk.dk

Flere nyheder fra TV2 Nord