Modtog ekstraregning på 46.000 kr.: Nu har han fået rettens ord for at det var en fejl
Tre års kamp er slut. Johnny Jensen og hans kone har fået rettens dom for, at de ikke skal betale en stor ekstraregning for el på 46.000 kroner.
En mand i Brovst har vundet en kæmpe sejr over sit elselskab. En dom frikender ham nu for at skulle betale en voldsom ekstraregning.
Tre års kamp er slut. Johnny Jensen og hans kone har fået rettens dom for, at de ikke skal betale en stor ekstraregning for el på 46.000 kroner.
-Vi var så glade, at vi nærmest begyndte at danse, for det har været lange tre år at kæmpe mod selskabet, siger Johnny Jensen.
Sagen begyndte, da Johnny Jensen på sin forrige adresse i Arentsminde modtog den store ekstraregning fra det daværende selskab Nyfors.
-Jeg betalte jo i forvejen 12.000 kroner om året i strøm, så 46.000 kroner oveni kunne jo vælte enhver økonomi. Det kunne simpelthen ikke lade sig gøre at bruge så meget strøm, siger Johnny Jensen.
Det kunne det heller ikke. Det viste sig, at det daværende selskab, Nyfors, havde sat en forkert måler op hjemme hos ham. Af dommen fremgår, at måleren ikke var beregnet til at stå udenfor.
Nyfors er i dag opkøbt af SE Koncernen, der igen ejer Evonet, som tager sig af driften af elnettet i blandt andet Nordjylland. SE Koncernens hovedkvarter ligger i Esbjerg.
-Fejlmålingen er sket før fusionen mellem selskaberne, men vi tager ansvar for, hvad der er sket dengang. Sagen har kørt, og vi tager afgørelsen til efterretning, siger Marianne Skaanning, kommunikationschef i SE Koncernen.
Johnny Jensen er lettet, men samtidig vred over, at han først skulle mistænkeliggøres og også fik lukket for strømmen, da han nægtede at betale kæmperegningen.
-De blev også ved med at sende regninger langt inde i 2017, efter at vi for længst var flyttet. Nogle gange var jeg tæt på at give op, men det var vel også det, de håbede. Det kunne de bare ikke få mig til. Det var hårdt og risikabelt at gå i retten ene mand mod et stort selskab. Jeg kunne jo have tabt stort, men jeg insisterede, for jeg vidste, at jeg aldrig kunne have brugt så meget strøm, siger Johnny Jensen.
Elselskabets egen test af måleren viste ingen fejl, da de rykkede ud. Retten kom dog frem til, at den anvendte måler ikke er beregnet til udendørs placering. Ligesom en syn- og skønsmand fastslog, at der ikke havde været sat nogen elvarmer op i huset.
-Jeg er lettet og målløs på samme tid, og det er i hvert fald umuligt for mig at have tillid til mit elselskab efter det her, siger Johnny Jensen.
Fra SE koncernens hovedkvarter i Esbjerg lyder meldingen dog, at man fortsat kan have tillid til elselskabet.
-Der er rigtig mange tekniske ting, som jeg ikke lige kan komme ind på her. Men det er rigtig ærgerligt og beklageligt, at der er opstået usikkerhed omkring aflæsningen hos brugeren i den aktuelle sag. Nu bliver der inden nytår oprettet fjernaflæsning af samtlige 44.000 installationer i Nordjylland. Det betyder, at strømforbruget kan aflæses på timebasis, og et højt strømforbrug kan opdages hurtigt og fjerne uenigheder mellem bruger og selskab. Det kommer teknologien til hjælpe os med i fremtiden, siger Marianne Skanning, kommunikationschef i SE Koncernen.