Teknologi i folkeskolen: Nordjyske skoler med i nyt forsøg
Foto: Anne Bæk / Ritzau Scanpix
Otte nordjyske folkeskoler deltager i et forsøg med teknologiforståelse i skolen.
Papir, blyanter og tavler er for længst blevet udskiftet med digitale hjælpemidler som computere, Chromebooks og smartboards på rigtig mange folkeskoler. Og det er kun begyndelsen. Derfor vil Undervisningsministeriet nu sætte teknologiforståelse på skoleskemaet i et nyt forsøg.
140 skoler har ansøgt om at deltage i forsøget, og 46 er blevet udvalgt – heriblandt otte nordjyske folkeskoler.
- Det er dejligt at se, at så mange skoler ønsker at blive klogere på, hvordan vi bedst forbereder vores børn på en fremtid, hvor teknologien kun vil komme til at fylde mere, siger undervisningsminister Merete Riisager fra Liberal Alliance.
De udvalgte skoler skal arbejde i to forskellige retninger. Den ene halvdel skal fokusere på teknologiforståelse som et selvstændigt fag, mens den anden halvdel skal integrere teknologiforståelse i udvalgte eksisterende fag.
Bymarkskolen glæder sig til teknologiforståelse
Et af de steder, hvor man skal integrere teknologiforståelsen i fagene, er på Bymarkskolen i Hobro. En skole, hvor man i forvejen arbejder med teknologi i form af Chromebooks og andre digitale hjælpemidler.
- Vi gør mange af tingene allerede, så det er ikke en ny tanke. Nu bliver det struktureret og systematiseret og sat ind i nogle faste rammer. Med det øgede fokus vil det blive taget endnu mere alvorligt, siger Henrik Christensen, der er vejleder ved Pædagogisk Læringscenter på Bymarkskolen.
Forsøget, der varer i tre år, vil blive foretaget i to af Bymarkskolens 1. klasser.
Det er endnu ikke fastlagt, præcis hvordan teknologiforståelse skal være en del af undervisningen. Men Henrik Christensen og resten af teamet, der skal deltage i forsøget, regner blandt andet med at fokusere på, hvordan man kan differentiere undervisningen gennem skriveprogrammer og træningsopgaver – og give eleverne en forståelse af, hvad man kan med teknologi.
Vi glæder os. Vi synes, vi gør rigtig meget i forvejen, så det er ikke skræmmende – det er spændende at kunne sætte det endnu mere i system.
Stine Carlsen, Bymarkskolen
- Vi glæder os. Vi synes, vi gør rigtig meget i forvejen, så det er ikke skræmmende – det er spændende at kunne sætte det endnu mere i system, siger Stine Carlsen, der er underviser på 1. årgang og vedleder ved Pædagogisk Læringscenter på Bymarkskolen.
Forsøget starter med et kick-off-arrangement i slutningen af 2018, og de første elever forventes at blive undervist i teknologiforståelse i februar 2019.
Udover Bymarkskolen deltager Aabybro Skole, Valsgård Skole, Ålbæk Skoleafdeling, Strandby Skoleafdeling, Hals Skole, Tofthøjskolen og Sofiendalskolen fra Nordjylland.